fallback

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet. Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA. Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година. Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя. Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.  

Тагове: dpf
fallback
  • #36
    Само за неграмотни ( преди 6 години )
    е дизеловия лек автомобил@!пълна глупост е да купиш такъв втора ръка на незнайни километри,за нов по-виждам смисъл!Абсолчтно съм солидарен сколегите по-долу против дизела!Живея в голям морски град у нас,вече карам в града само на вътрешна циркулация,затворен отвсякъде и съм с най-скъпите сребърно-въгленови филтриЮНа всеки светофар или кръстовище е пълно с димящи нафтови *** с махнат ДПФ,можеш да усетиш саждите в гърлото - ужас,съжалявам всички пешеходци,сред които много млади хора и деца!
  • #35
    към ( преди 6 години )
    ..аха нали Меркел е виновна и за палмата...ей лекувайте се,..не сте добре верно.А като искаш да има чист въздух спри всеки дизелов камион и го замени с бензинов.Аз ще седя отстрани и ще гледам,ако успеееш ще получиш Браво.! Иначе пий хапчетата редовно,че лоша работата.Отделно отговори еднозначно 2.5 л бензин турбо дали е по еко от 2.0 тди.! Поне да се посмеем.
  • #34
    Анонимен ( преди 6 години )
    тези с джиповете са ми приятели и карат брабус или 5.5 амг. май говориш пак за някакви спестовници с 15 годишни нафтови *** дето се хвалят колко били спестили.голяма работа че били 3 литра - пак са спестовни мишоци
  • #33
    Анонимен ( преди 6 години )
    Само в в БГ го има да се налита на дизел толкова - да в Европа делът на дизела за кратко чукна около 50% НО половината от тези нафти са служебни коли. Следователно има няма 1/3 от частните потребители карат нафта и то като се има предвид че в много страни данъците са им по-ниски. Какво излиза европееца кара дизел само ако се налага, а тук е повод за гордост. По принцип не виждам защо някой би взел дизел - новите са доста по-скъпи от бензините, старите не могат да си преброят километрите
  • #32
    Анонимен ( преди 6 години )
    ами вярно е - тия с печките са ужасно *** мишоци. спестяват по 2лв на 100км , а после спестените пари ги дават за ремонт. естествено не ремонтират DPF - от къв зор, той DPF-а е проблем на останалите, не е техен. а и като си расъл на село си знаеш - ако не направиш нещо така че всички да те видят значи не все едно не съществуваш.
  • #31
    Прокопи ( преди 6 години )
    Абе, когато погледнете в очите вашето дете, болно от някое от долоизброените заболявания, и ако и вие карате нафта - друга песен ще запеете. Децата не са виновни, за да дишат тая отрова, също и да ядат откровени *** /палмата и глюкозо-фр. сироп са само малък пример за дебилието, на което се подлагат потребителите/
  • #30
    към ( преди 6 години )
    хаха болен болен ,тоя па ше гонел..абе ***.Хайде почваш да гониш големите джипове от сф ***.Акъл нямаш ти ***,с 3.0 дизел мотор кой гледа твойте 2 лв бе.Комплексарско човече.Ограничен си види се,колите нямат дизел а автобуси и камиони на какво са..на вода ?Пий хапетата и бегай изкарай некой лев ,че нешо си комплексиран .
  • #29
    Анонимен ( преди 6 години )
    аз живея в яворов и съм ви таковал мамицата спестовна нафтаджийска! нафта само от бус нагоре трябва да е разрешено! няма аз да се махам от Сф а ще изгоня тия дето тровят народа за да спестят 2 лева на 100 км!!!!егати въщливите мишки - ще гонят богатите с новите коли, да можели да си димят на воля - тва къде го има бе?!?!?!? И какъв шанхай те гони - там не карат нафтови *** - смятай колко ти е акъла!!
  • #28
    към ( преди 6 години )
    към опоменатите болести да добавим деменция и прогресивно слабоумие..справка Фактето,пената и те тоя отдолу с тензуха.Ако логиката беше верна в Шанхай досега да беха измрели всички.Дълга тема не за профани,а кой е жендър се вижда.Ти от кои си, от бензинаджиите дето не миришат, или по-зле,електричари,велосипедисти или обикновен градски хейтър.Що ти живееш ли на Орлов мост ?или само си дрънкаш.
  • #27
    Поредните глупости ( преди 6 години )
    След смога,рака,белодробните заболявания,сега е ред на диабета. Утре на диарията,а в други ден на еректилнта дисфункция!
fallback
Последни