Mercedes и пикап ни звучи горе-долу като Ив Сен-Лоран и анцуг.
Но в последните години този специфичен сегмент на лекотоварните автомобили се радва на истински бум в Европа и започна да носи добри печалби.
ГЕРМАНЦИТЕ СЕ ИЗКУШИХА, и ето го резултата: първата в историята Х-класа. И също първия в историята лайфстайл пикап. Каква е нуждата от една толкова странна комбинация? Според според маркетинга на Mercedes - голяма.
Представете си например фермери, които обработват не сто декара, а сто хиляди. Или богати ловци, на които им е писнало да се друсат из горите в разни работни кончета. Да не говорим за нарастващия брой градски хора, които смятат, че карането на пикап най-малкото удвоява мъжеството им. Х-класата е насочена към всички тези групи.
КАТО КАЗВАМЕ "БУМ", продажбите на пикапи все пак не са чак такива, че да оправдаят няколкото милиарда евро за създаване на изцяло нов модел. Така че под оригиналния си външен вид новата Х-класа не е съвсем нова, и дори не е съвсем Mercedes, а по-скоро е Nissan Navara. От японците идват и окачването, и 4x4 системата, и двигателят, и дори дистанционното на ключа.
НО ВСЕ ПАК НЕ БЪРЗАЙТЕ да си мислите, че става дума за измама чрез емблема.
Германците наистина са взели един готов автомобил, но след това са променили толкова много детайли по него, че са получили съвсем различен резултат.
Забелязва се дори с просто око: единствената част на тази кола, която напомня на Navara, е задницата. Всичко останало носи характерния дизайн на Mercedes, който стимулира останалите шофьори да ви правят път на магистралата.
Което може и да ви е полезно, защото X-класата съвсем не е толкова тромава, колкото бихте очаквали от селскостопанско сечиво.
ИЗБОРЪТ ОТ ДВИГАТЕЛИ засега е скромен: един и същи 2.3-литров дизел, разработен от Renault-Nissan. Може да е с една турбина и 163 коня, или пък с две, и тогава конете са вече 190. Ние с обичайната си грандомания сме се насочили към по-мощния.
Честно казано, и в двата варианта не бихте нарекли X-класата "бързак". Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 12 или 13 секунди, което ви праща някъде в сегмента на малолитражките. Но пък въртящият момент е внушителен и изпреварването не е никакъв проблем. Х-класата спокойно би поддържала 160 на магистралата, стига да не беше незаконно, разбира се. Седемстепенният автоматик работи прилично, алтернативата е шестстепенна ръчна кутия.
Впрочем всеки момент Mercedes ще пусне и версия 350d, със собствения си V6 дизел и с 255 конски сили.
ЕДНАТА ПО-ЗАБЕЛЕЖИМА РАЗЛИКА с Navara е в окачването. Разбира се, и тя е върху рама като оригиналния Nissan, и ако сте свикнали с комфорта на GLE например, тук ще ви се стори, че седите върху пералня с работеща центрофуга. За което доста помага и Агенция Пътища. Но в сравнение с всички останали пикапи този вози удивително меко. И има чувствително повече шумоизолация.
ОСВЕН ТОВА ГЕРМАНЦИТЕ са разширили следата с над 5 сантиметра, което не само подобрява стабилността, но и дава осезаемо повече място на задната седалка. А товарният отсек вече спокойно събира европалет.
Също като при Navara, получавате понижаваща предавка и възможност за блокиране на диференциала. Минималният просвет е 22 сантиметра, предният ъгъл на атака - 29 градуса. Накратко, това е доста способна офроуд машина.
А СЪЩО И ДОСТА ПЕСТЕЛИВА. Официалният разход е малко под 8 литра на сто в комбиниран цикъл. Ние отчитаме почти 10 на сто, но пък и нашият режим на шофиране за снимки не е точно икономичен.
X-класата може да тегли до 3.5 тона, и да носи почти тон и сто в товарния си отсек.
Отвътре също трудно ще я сбъркате с Nissan. Единствената странност е скоростният лост, който е долу, а не на волана като при другите Mercedes-и. Иначе интериорът носи всички класически белези на марката: голям екран на мултимедията, в комбинация с познания двоен контролер, елегантни метални отвори на климатика, и като цяло доста по-скъпи материали, отколкото сте виждали в пикап досега. Тук-там се срещат и доста корави пластмаси - но това все пак е кола, която се очаква поне от време на време да карате с гумени ботуши и ръкавици.
ВИСОКИТЕ НИВА НА ОБОРУДВАНЕ ви дават кожени седалки, безключов достъп, LED светлини и още някои глезотии. Единственият проблем е, че не го правят безвъзмездно.
Базовото ниво на X-класата започва от 64 000 лева, но то е с ръчни скорости и само със задно предаване. Добре оборудвано 4x4 като нашето е 85 000, с цели 9 хилядарки над аналогичната Navara. И това е, преди да започнете да добавяте екстрите. Които са ценообразувани съвсем не като за фермери: 1200 лева за цвят металик, 5900 лева за пълната информационна система, 1100 за теглич, 2200 за кожен салон, 1300 за допълнителен ролбар. А ако искате да пътувате с багаж, хардтопът за багажника с релси е 8 500 лева.
От друга страна, допускаме, че ако Ив Сен Лоран реши някога да направи анцунг, и той няма да е от евтините.
MERCEDES-BENZ X-CLASS
2298 куб. см работен обем (дизел)
190 к. с. максимална мощност
450 Нм максимален въртящ момент
11.8 секунди 0-100 км/ч