В края на миналия век Европа и Япония дадоха на света голям брой машини, оборудвани с високооборотни атмосферни и турбомотори, които феновете издигнаха в култ. Те са толкова много, че е доста трудно да се посочат най-забележителните от тях. Все пак изданието Auto.Mail се опита да отдели десетте на най-велики агрегати, създадени през 90-те години на миналия век.
Audi 2,2 L
Сега турбокомпресорите се приемат за даденост, но през 90-те години те са много по-малко и се поставят само на специални автомобили. Един от тях е суперкомбито Audi RS2 Avant, което е построено на базата на фейслифта на модела Audi 80.
Преди появата на забележителното RS4 Avant именно този модел представлява плод на съвместните усилия на инженерите на марката и колегите им от Porsche, които са направили окачването и спирачките. Най-забележителното нещо обаче е двигателят – 2,2-литров с 5 цилиндъра с турбокомпресори KKK и система за впръскване Bosch. Мощността е увеличена до 315 к.с., което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,8 секунди.
Opel/Lotus 3,6 L
Не по-малко грандиозен мотор се поставя на суперседана Opel Lotus Omega, известен във Великобритания под името Vauxhall Lotus Carlton. Както се вижда от името, експертите от Lotus превръщат редовия „шестак” с обем 3,0 литра в унищожител на суперколи. Обемът е увеличен до 3,6 литра, поставени са и два турбокомпресора Garrett T25 и интеркулер. Мощността вече е 377 к.с. и 568 Нм.
Скоростната кутия с 6 предавки е подобна на тази, която се използва за Chevy Corvette ZR1. При появата си през 1990 г. тази бясна Omega е най-бързият седан в света, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,4 секунди и развива максимална скорост от 285 км/ч.
Porsche 3,6 L
Няма как да се мине и без „боксер” с турбокомпресор, поставян на модел на Porsche. Двигателят с мощност 408 к.с. се поставя на модела 911, версия 993. Агрегатът се отличава не само с впечатляващата си мощност, но и с динамика. Благодарение на него спортната кола със задвижване на четирите колела ускорява до 100 км/ч от място за по-малко от 4 секунди. Самият мотор е с водно охлаждане.
Toyota 3,0 L (2JZ-GTE)
Истински бум на турбомоторите по това време се случва и в Япония, като според много експерти най-великият двигател е превърналият се в легента агрегат 2JZ-GTE на Toyota. Звукът на неговите 6 цилиндъра е като сладка музика за феновете на марката.
Моторът има два турбокомпресора, който се задействат един след друг. На колите за Япония двигателят развива 280 к.с., а на тези за чужди пазари – 320. Агрегатът се поставя а суперседана Aristo V300, но най-известният му притежател е спортното купе Supra. Моторът се слави с голяма надеждност и огромен потенциал за тунинговане.
Nissan 2,6 L (RB26DETT)
Непримиримият съперник на 2JZ-GTE е нисановският RB26DETT. Той се поставя на трите поколения на Nissan Skyline GT-R, който на свой ред минава за технически шедьовър. Моторът има обем 2,6 литра, като също е с редови с 6 цилиндъра и с два турбокомпресора.
Според заводските данни агрегатът развива 276 к.с. и 393 Нм, но се твърди, че японците умишлено крият пълна му мощност. Собственици на Skyline GT-R BNR32 са провели тестове на стенд, които показват над 300 к.с. Причината за обявената по-малка мощност е неофициално споразумение между японските производители, според което мощността на двигателите им не бива да превишава 280 к.с.
Toyota 1,6 L (4A-GE)
Не е нужно да си суперкола, за да те гедат с възхищение. Редица модели на Toyota от този период, продавани на японския пазар, са оборудвани с мотор с обем 1,6 литра, който е известен с маркировката 4A-GE.
Това чудо има 20-клапана и развива 160 к.с. при 7400 об/мин. Въртящият момент е 162 нм при 5200 об/мин. След обновяването мощността се увеличава до 165 к.с., което съвсем не е лош показател за атмосферен мотор с обем 1,6 литра. Агрегатът се поставя на модели като купето Corolla Levin и Sprinter Trueno.
Honda 2,0 L (F20C)
Роудстърът Honda S2000 едва се вмества в автомобилите на 90-те години, тъй като излиза през 1999 г. и се произвежда до 2009 г. Няма обаче как да не бъде отбелязан неговия двигател – 2,0-литров атмосферен, който минава за един от най-добрите в света. При обем от 2,0 литра този мотор развива 237-250 к.с. без никакви турбини, като максималният въртящ момент е достъпен при 8000 об/мин.
Lancia 2,9 L V8
Когато става дума за най-впечатляващите атмосферни мотори от този период, няма как да не бъдат посочени редови 6-цилиндрови двигатели като S38B38 от BMW M5 E34 или V8 M119, който превърна Mercedes-Benz 500E/E500 W124 в страшилище на пътя. Има обаче и един друг агрегат, който често е пренебрегван – 2,9-литровият V8, поставян на Lancia Thema 8.32. Той излиза в края а 80-те години, но се произвежда и през 90-те.
Той може да не е най-мощният, но пък впечатлява с произход, тъй като идва от Ferrari 308. Моторът е преработен, като мощността му е намалена от 237 на 212 к.с. Въпреки това позволява усколение от 0 до 100 км/ч за 6,8 секунди и достигане на максимална скорост от 250 км/ч.
Ferrari 3,5 L (Tipo F129B/F129C)
Този забележителен атмосферен V8 агрегат се постава на гамата модели F355, но също е преработев. Инженерите на Ferrari увеличават обема му от 3,4 на 3,5 литра и заменят част от елементите му. Моторът получава сух картер и титанови бутала, като мощността му достига 380 к.с. А звукът му е направо потресаващ.
BMW/McLaren 6,1 L (S70/2)
Приключваме с мотора, който позволи на легендарния McLaren F1 да стане най-бързият автомобил в света. Машината, разработена от Гордън Мъри, разполага с V12 агрегат на BMW с индекс S70/2 с обем 6,1 литра. Това чудовище развива невероятните за времето си 618 к.с. и 651 Нм, като е базиран върху агрегата S70B56 от купето 850CSi.
Двигателят разполага с по 4 клапана на цилиндъра и сух картер. За топлоизолацията му е използвано златно покритие – по 16 грама от този скъпоценен метал се поставят на всяка кола. До ден-днешен McLaren F1 развива 380 км/ч и си остава една от най-бързите коли с атмосферен мотор.
Снимки: Прозиводителите