Tesla ще освободи около една десета от работниците си в опит да "намали разходите и да излезе на печалба", обясни главният изпълнителен директор Илон Мъск. В типичния си стил той направи съобщението в Twitter и увери, че това няма да се отрази на производството на новия Model 3.
9% от служителите на Tesla ще бъдат съкратени до края на тази седмица
Според Мъск съкращенията се налагат заради "дублиране на задачи и функции", което се получило при разрастването на компанията. Кои да бъдат уволнени, ще се реши след внимателна оценка на "специфичните умения и способности" на всеки в компанията. Тази "внимателна оценка" обаче явно ще се направи бързо, защото избраните за съкращаване ще бъдат уведомени по електронната поща "до края на седмицата".
Мъск отговори на критиката, че Tesla никога не е била на печалба във вече почти 15-годишната си история, като напомни, че освен Ford тя е единствената американска компания в сектора, която и никога не е банкрутирала.
Американският производител на електромобили среща доста непредвидени трудности при производството на Model 3 - своя "масов" автомобил. Вместо предвидените 10 000 бройки седмично компанията едва смогва да сглобява по 2 000.
Според професора по икономика Ерик Гордън Model 3 може да носи печалба при минимална цена от 50 000 долара
Наскоро германски експерти разглобиха един Model 3 в опит да преценят колко струва той за производство и в крайна сметка заключиха, че себестойността му е около 28 000 долара - достатъчно, за да носи печалба (при начална цена 35 000 долара). Германците установиха също, че от Panasonic - производителя на батериите за Tesla - са успели да намалят съдържанието на кобалт от 8% до под 3%. Това също е ключов фактор за печалбата, защото цените на кобалта на световните пазари непрекъснато растат.
Според Ерик Гордън, професор по икономика от Мичиганския университет, и това обаче няма да е достатъчно да извади компанията на черно. Гордън подчертава, че Tesla има и много други разходи, характерни за нова компания, като строителство на фабрики, автоматизация и така нататък. Всички те трябва също да се калкулират към цената. Според Гордън Model 3 може да е на печалба при минимална стартова цена от 50 000 долара. Това обаче би я направило значително по-скъпа от конкурентните електромобили в този клас.
"Прекалената" автоматизация във фабриката на Tesla е една от причините производството на Model 3 да се бави толкова, обясни Илон Мъск
Самият Мъск призна наскоро, че част от усложенията с производство са били предизвикани от опита на Tesla да създаде "най-напредничавата автомобилна фабрика в света" във Фримонт. Компанията прекалила с автоматизацията и се оказала с безкрайна плетеница от конвейри, затова се наложило част от машините да бъдат премахнати и производството да се опрости, обясни Мъск.