IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Някои от тях са срам за автоиндустрията, но има и попадения

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

През 1928 г. ръководителят на бившия СССР – Йосиф Сталин, дава нареждане местната автомобилна промишленост да се превърне в конкуретноспособна на западните и американските производители. Заповедта му довежда до интересни резултати, но е факт, че Съветският съюз и сателитите му (сред които е и България), така и не започват да правят автомобили, които да могат да си съперничат с лидерите на пазара.

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това се отнася не само са СССР, но и за останалите държави от социалистическия лагер по това време. Все пак комунизмът създава някои автомобили, които оставят сериозна следа. Във времето, когато противопоставянето на Русия и Западния свят се засилва, нека си припомним най-забележителните (по една или друга причини) коли, създадени зад Желязната завеса.

Lada Riva/Nova


10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това е събирателно название на моделите ВАЗ-2104, ВАЗ-2105 и ВАЗ-2107. Автомобил, който е добре познат и у нас и който е изключително популярен за времето си. Той започва съществуването си благодарение на Fiat 124, който на свой ред представлява семеен седан с просторен седан, дискови спирачки на 4 колела и спортни наклонности.

Съветският аналог е много по-зле, но въпреки това от него са произведени десетки милиони (включително популярната „Жигула”). Производството на последните бройки от ВАЗ-2107 в Русия приключва през 2012 г., но моделът се сглобява в Египет още 2 години.

Lada  Niva

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Още един известен представител на руското минало, като и до днес този автомобил е популярен в Европа и дори в Америка. За разлика от предишния модел в тази група, Lada Niva има с какво да се похвали. Това е първият сериен всъдеход с носеща конструкция и независимо предно окачване, затова и мнозина го определят като основоположник на кросоуърите. Твърди се, че именно тази Lada вдъхновява Suzuki да направи Vitara.

Сега руският автомобил може лесно да се купи дори в Германия, където цените му стартират от 11 000 евро. Ако искате повече комфорт и съвременен външен вид, добавяте още 2000-3000 и си купувате Suzuki Jimny или Renault Captur. Тях обаче можеше и да ги няма, като не беше Niva.

Trabant

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Направен е от отпадъци от памук и фенолна смола. Задвижва се двутактов двигател с 2 цилиндъра, който изплюва кълба от гъст дим. Със сигурност това е един от най-отвратителните автомобили в историята на Източна Германия, като през периода 1957-1991 г. от него са произведени 3,7 млн. единици.

В наши дни колата неочаквано се превърна в сериозен обект на интерес от страна на колекционерите. Някои ентусиасти го тунинговат. Голяма част от „Трабант”-ите обаче са изхвърлени или запалени след падането на Берлинската стена.

Wartburg 353

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Източна Германия има само една алтернатива на Trabant и тя се казва Wartburg. Моделът 353 следва дизайна на BMW от 1938 г., като е о оборудван с 993-кубиков, двутактов двигател с 3 цилиндъра. Моторът е слаб, но се обслужва и ремонтира много лесно, тъй като има само 7 основни движещи се елемента.

Подобно и на другите социалистически коли от това време, за „Вартбург” трябва да се чака много – над 10 години. Наследникът на 353 получи 1,3-литров, 4-тактов мотор с 4 цилиндъра от второто поколение на Volkswagen Polo.

Москвич-412

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това също е продукт на Студената война, който разполага с някои достойнства. Сред тях е 1,5-литровият двигател с 4 цилиндъра, който е вдъхновен от мотора BMW M10. Вероятно и заради това при стъпването си на пазара във Великобритания през 1969 г. от модела бързо са продадени 300 бройки.

Yugo


10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Този автомобил се базира на Fiat 127 – първият минихечбек на италианската марка. Подобно на него, Yugo също е с напречно разположение на двигателя и предно предаване. Моделът се произвежда през периода 1980-2008 г., като се предлага дори в САЩ и Великобритания. Най-добрите версии обаче излизат преди Гражданската война в бивша Югославия в началото на 90-те години.

Dacia 1300

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

От 1969 до 2004 г. румънският производител Dacia предлага семейния модел 1300 в четири варианта – седан с 4 врати, комби с 5 врати, купе с 2 врати и пикап. С други думи Dacia 1300 е универсалният автомобил на Румъния, като в основата му е Renault 12, но с по-евтини компоненти.

Големият проблем на модела са неквалифицираните работници, което води до проблеми с качеството и надеждността. В крайна сметка Renault (френският производител купува Dacia) решава да смени 1300 с Logan. Разликата в цената обаче е фрапираща – в края на производството си моделът 1300 струва 4100 евро, а Logan стартира от 7050 евро.

Oltcit


10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Този комунистически автомобил е създаден по нареждане на румънския диктатор Николае Чаушеску, който иска да бъде направен субкомпктен модел, разположен под по-голямата и по-скъпа Dacia 1300. От Citroen се съгласяват да предостяват дизайна и ноу-хауто, и така стартира историята на Oltcit.

Автомобилът е основана на проект от 1965 г., като се продава в някои държави от Западна Европа под името Citroen Axel. Моделът се конкурира с коли като Citroen DS Nouvelle Visage, Citroen SM, Alpine A310, Renault Fuego и Alfa Romeo SZ. Двигателите са 2-цилиндров или 4-цилиндров, но и тук проблемите са с качеството, което е ужасяващо. Моделът се сглобява в завода в Крайова, който днес принадлежи на Ford и в него се произвеждат B-Max, както и 1,0-литровите мотори EcoBoost.

ГАЗ-69

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

След Втората световна война СССР няма как да остане равнодушен към Willys MB и следва примера на Land Rover и Toyota, които успешно копират военния Jeep. На свой ред Съветският съюз представя ГАЗ-ГАЗ-69, който става изключително популярен.

През 1957 г. румънският автопроизводител IMS иска разрешение от руснаците да го прекопира и така се появава IMS 57, последван от далеч по-съвремения ARO M461, който се продава в Китай и Колумбия. Последните бройки от ГАЗ-69 излизат през 1972 г., когато пристига смяната УАЗ-469.

Tatra 603

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това е автомобилът в този списък, която превързхожда всички останали. Той има 6 фара и разположет отзад 2,5-литров V8 двигател с въздушно охлаждане. Колата бързо се превръща в любимец на комунистическата номенклатура, като рязко се отличава от превозните средства, които могат да се видят в социалистическите страни от това време.

Tatra 603 изпреварва времето, като е позиционирана като луксозен модел, но в същото време се представя отлично и в състезания. Тя участва в 79 различни надпревари, като печели 60 от тях.

Снимки: Производителите

0 от 500
  • #12
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    "Ако искате повече комфорт и съвременен външен вид, добавяте още 2000-3000 и си купувате Suzuki Jimny или Renault Captur" Каптюра е високо Клио на предно, къде я сложихте при Нива, която е офроуд машина с десетки години доказана служба?
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Дедо ( преди 5 години )
    Вартбургджини, йеееее!!!
  • #10
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    А къде е Волга? По онова време единствено Ситроен и Кадилак можеха да се мерят с нея по возия. Мерцедес тогава пасти можеше да яде в това отношение.Причината Мерцедеса да яде пасти е че трите други марки не знаеха какво е да се движиш със 150 и да не се усеща - бяха като пияни.А пурата си държеше спокойно 200 на немските аутобани.
  • #9
    5 rate up comment 0 rate down comment
    ... ( преди 5 години )
    "семеен седан с просторен седан"Пускайте климатиците в офиса, напекло ви е слънцето! :)
  • #8
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    А къде е Волга? По онова време единствено Ситроен и Кадилак можеха да се мерят с нея по возия. Мерцедес тогава пасти можеше да яде в това отношение.А къде е ГАЗ?Също култова кола за хора от висшия ешелон. А ЗАЗ, който въпреки неврачния си вид беше невероятно проходима машина и то със задно предаване. Където минаваше ЗАЗ сегашн3те паркетници изобщо не могат да минат. А Шкода? И те имаха много добри машини.Модела 105 беше жесток, както и 120л който също беше мн.добър за времето си.
  • #7
    8 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 5 години )
    Е татрата има вид, не е лоша.
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    жабареско ( преди 5 години )
    гоуфа е краднат от фиат ;)
  • #5
    18 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    То при немците само костенурката да беше открадната, ами то и любимият им Гоуф е краднат от японците. Излиза Ходна 600 и Сивик и няколко години след нея виждаме швабите да пускат нескопосано копие. Даже и си измислят гоуфов клас, за да може неграмотните *** да си мислят, че немеца е измислил всичко.
  • #4
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ами не само руснаците, немците крадат великата си костенурка от Татра, Хюндай краде първите си двигател и платформа от Форд, в техниката често някои краде нещо от някого.
  • #3
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    А ние и това дори не можем.А сега стана ли ти по-леко, като си изкара повърнята, джендъре?Ходи на Козяк да ти дадат някой цент за добре свършената работа!