IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Настина ли идва краят на дизела?

Само на 3 пазара в Европа, сред които и българският, колите с такова гориво са по-популярни

Настина ли идва краят на дизела?

Проджбите на дизелови двигатели в Европа продължават да падат, като през първото тримесечие на 2018 г. разликата със същия период на 2017 г. е 17%. Според експерти, дизеловият икономически модел е напълно изчерпан и отстъпва място на електрическия и хибриден транспорт. Какво обаче показва стастистиката?

Настина ли идва краят на дизела?

Изследване на френската маркетингова агенция AAA Data показва, че през периода 1999-2007 г. броят на продадените дизелови коли в Европа расте стабилно. Максималният резултат е постигнат през 2011 г., когато 55,7% от продадените на континента нови автомобили са били дизелови. След това идва спад, който според експертите се дължи на активното развитие на хибридите и електромобилите.

Особено показателни за това е твърдения са резултатите в Норвегия, където екологияга е от ключово значение. Докато дизелите все още имат статут на „зелени” мотори, техният брой стабилно расте. През 2000 г. в Норвегия колите с този тип гориво са под 10%, но през 2007 г. достигат 74,7%. С развитието на пазара на още по-екологичните хибриди и електромобили популярността на дизелите рязко спада и в момента е един от най-ниските в Европа – 22,7%. А електромобилите вече са над 50%.

Последните данни обаче не сочат категорична връзка между увеличаване на продажбите на електрически модели и хибриди и спадането на търсенето на дизели. За първите 3 месеца на 2018 г. най-сериозен ръст записват бензиновите модели – с 300 000 до 2,3 млн. бройки, което е 55,5% от пазара. При дизела продажбите за същия период са 1,5 млн. бройки (39,7% от пазара, спад със 17%).

Само на три пазара в Европа дизелите продължават да са по-популярни, като един от тях е българският. У нас за първото тримесечие са продадени 4810 нови дизелови коли срещу 4546 бензинови. Другите два са Италия, където разликата е почти два пъти – 316 317 дизел срещу 189 768 бензин, и Португалия – 34 138 дизела срещу 25 314 бензин.

Настина ли идва краят на дизела?

Що се касае до резултатите на автомобили с електрическо задвижване (електромобили и плъг-ин хириди), техният общ брой за първото тримесечие е 271 122. Това е едва 6,5% от пазара, като най-малко е търсенето в Словакия, Словения и България (според статистиката на AAA Data у нас са продадени общо 55 такива коли).

Снимки: Motor
 

Тагове: aaa data
0 от 500
  • #19
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Фолк с японски ваген ( преди 5 години )
    Хаха, гледам голфаджиите са насвяткали минусите. А бе колхозници, вие ако карате с крадена или тксз-нска нафта, това си е ваш проблем. Но не приписвайте собствените си пороци на другите, ок?
  • #18
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    АнонименИ какво общо има националността че не хванах...Най-скъпите части по обслужването на дизела са дюзите, съединителя и турбото както и каталитичната с-***...И какво... модерните бензинки имат турбо, моторите с директно впръскване имат дюзи, от 2019 ги принуждават да сложат и филтър за твърди частици, а има и такива с демпфер. Дали е германска или китайска - къде е разликата? А Евро 6+ дизел е по-чист в пъти от електрическите простотии, които се лансират!
  • #17
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Познавам много народ, който кара дизел, зарежда на бензиностанцията и ми се смее като карам на бензин, защото спрямо неговия разход аз изхвърлям едни десетолевки през аспуха. да не говорим за германците, които бяха влюбени в дизела (и още са, но ги е страх от политическите простотии с кото го ограничават) - и те ли карат с крадено гориво?
  • #16
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Тинтирит,никой не те кара да си вземаш немски кошове, които наистина изравниха обслужването на дизел и бензин!Има и други марки и други бензинки при които разликата е съществена в обслужването. Говоря за СЕГА, а не за преди 5 г. Вземи малко ги махни тези капаци от очите си и погледни не само немските бракми при които каквото и да вземеш е все тази и все си се набутал яко.А селскостопанска нафта НЯМА! У ваше село такава ли ви карат? Може би между нефтохима и селото ти е правят такава...
  • #15
    10 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Всеки е чувал за крадена нафта!Някой чувал ли е за краден бензин или метан или прупан-бутан? Аз не!Това обяснява защо у нас нафтата е толкова предпочитано гориво.Факт!А ако някой ми твърди, че кара с нафта купена от бензиностанция, значи е пълен ***! Вътре е с двата крака от към цена спрямо което иска гориво.Трябва обаче и балъци да има, за да може да се харчи корабното гориво, мазута и газьола примесени с нафта. Ама новите дизели този бъркоч не го понасят много добре. Нови дюзиии...
  • #14
    11 rate up comment 13 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Значи 1во: никой с относително модерен дизел няма да си съсипе двигателя със селскостопанска нафта - тва не са старите дизели дето и на корабно гориво работят.2ро: Обслужването на модерен дизел и модерен бензинов е вече еднакво. Новите бензинки също имат дюзи за директното впръскване, демпферни дискове, а даже вече катализатори за твърди частици - разлика йок. Митове и легенди от преди поне 5 год. когато наистина имаше разлики.
  • #13
    13 rate up comment 6 rate down comment
    до: ТКЗС ( преди 5 години )
    Аз пък имам познати единия е шофер на тир, а другия е машинист на дизелов локомотив в ЖеПето.Познай какви коли карат и роднините и децата какви коли имат.Всичко е дизел братче.Е как пък един не се излъга бензинка да си вземе?Те сигурно не са стъпвали от години на бензиностанция да зареждат дизел.За кооперацийте и аз съм чувал че и там много далавера с горивата правят.Има обаче и хора които си зареждат редовно нафта от бензиностанциите.Аз на тях им се чудя с какъв акъл са си взели нафтови печки/
  • #12
    14 rate up comment 3 rate down comment
    ТКЗС ( преди 5 години )
    И от съседният град идват негови хора да си пълнят резервоарите.На другото ми село кооперацийте са 3 на брой. В която да отидеш ще ти дадат нафта на тънка цена стига да те знаят кой си и да са сигурни, че не си кука или данъчен. Така е цялата страна. Та не се чудете защо хората карат дизели! Преди, когато е нямаше тази далавера повечето караха на газ. Та такива ми ти работи. Далавера от всичко...
  • #11
    18 rate up comment 7 rate down comment
    ТКЗС ( преди 5 години )
    Дизела е за прошляци, които си броят стотинките! Повечето каращи дизел в БГ си го набавят на черно. Това е основната причина да се карат у нас дизели. В моето село има кооперация. Кооперацията е на човек от селото. Този човек държи земята на цялото село и на част от още няколко. За всеки декар земя му отпущат дизелово гориво без акциз на половин цена за земеделската техника. Половината село кара с такава безакцизна нафта на тънка цена. Не се краде, а човека си е продава и всеки го знае.
  • #10
    18 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дизела харчи по-малко, но накрая, като удариш чертата за обслужване, части и ремонти излиза, че дизела е най-скъпото гориво. А ако гледаме енергийното съдържание в единица обем излиза, че изобщо не е икономичен. лобитата обаче ни го продават на литър и на литър начисляват акциза. Така го направиха, за да може той да падне и хората да вземат да карат дизели. По съвсем изкуствен, а не пазарен принцип промениха правилата. Ако някой наистина гледа икономията да си вземе кола на газ или метан!