IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как съдът в Германия ускори края на дизела

Поне 65 града в страната може да ограничат достъпа на замърсяващи автомобили

Как съдът в Германия ускори края на дизела

Вчерашното рещение на най-висшия административен съд в Германия да разреши на отделните градове да ограничават достъпа на дизелови автомобили, изглежда, че ще ускори края на дизеловите технологии в света на автомобилостроенето, се казва в анализ на Automotive News.

Как съдът ускори края на дизела

Висшите административни съдии подкрепиха решения на своите колеги от по-низшите инстанции в Щутгарт и Дюселдорф, с който се разрешаваше достъпа на дизелови коли до градските центрове, за да се подобри качеството на въздуха за гражданите. В това решение тези ограничения се определят като „общо допустими” и това се явява като законна опора на нарастващата съпротива срещу дизелите, набрала скорост след глобалния скандал „Дизелгейт” на Volkswagen Group.

„Ставаме свидетели на бавната смърт на дизела – заяви Щефан Братцел от Университета по приложни науки в Бергиш Гладбах. – Технологията ще оцелее в някои сегменти, като производството на камиони, но ако сте купувач, едва ли ще си купите дизелова лека кола. Несигурността става все по-сериозна.”

Съдебното решение от вчера е документът, от който имат нужда десетки общини в Германия, които се борят срещу изключително високите нива на замърсяване във въздуха, наситен с азотен диоксид, идващ с изгорелите дизелови газове. Някои съдилища вече отсъдиха, че забраната за достъп на дизелови коли е най-ефективният начин да се намали това замърсяване и градовете да се вместят в лимитите за замърсяване на въздуха на Европейския съюз. Решението от вчера засяга над 10 милиона коли в Германия и може да има сериозен ефект в цяла Европа.

Много автомобилни производители и собственици на автомобили следиха внимателно хода на делото, тъй като то може да определи каква ще е цената на колите им на пазара втора ръка или пък да доведе до скъпи подобрения на отделителните системи на автомобилите. След оповестяването на решението вчера акциите на Volkswagen, BMW и Daimler напълно очаквано спаднаха.

Поддръжниците на дизела водят трудна битка след избухването на „Дизелгейт” през септември 2015 година. По това време половината от новите коли, продавани в Германия бяха дизели. Сега продажбите им са се свили до една трета от пазара, а поредицата от лоши новини за дизелите и реално отделяните от тях вредни емисии успя да заглуши обясненията на производителите, че дизеловите технологии са чисти.

Някои градове планират бързи мерки, изцяло в духа на съдебното решение от вчера. Вторият по големина град в Германия, Хамбург, планира да ограничи достъпа на дизели до две важни улици в рамките на следващите няколко седмици. Скоро ще има още такива действия.

Как съдът ускори края на дизела

Според анализаторите на Everscore ISI, другият ефект от съдебното решение ще е насочен към автомобилните производители, които трябва да осигурят решения за по-старите дизелови автомобили, които замърсяват повече. Предполага се, че сметката за тази кампания ще излезе около 14,5 милиарда евро.

„Автомобилните производители създадоха този проблем и не можем да ги оставим да се измъкнат от него – заяви министърът на околната среда в Германия Барбара Хендрикс. – Имаме нужда не само от софтуеърни подобрения, но и от технически модификации за дизеловите автомобили, които сериозно да намалят отделянето на емисии азотни оксиди, за да могат тези коли да влизат в центровете на градовете.”

Хендрикс е представител на германската социалдемократическа партия, която поддържа много по-строга линия спрямо замърсяванията в сравнение с канцлера Ангела Меркел. Дизеловите двигатели са основният източник на емисии азотни оксиди, които предизвикат респираторни проблеми и са свързвани с преждевременна смърт на пациенти с такива заболявания.

Според правилата на ЕС, страните-членки трябва да поддържат тези емисии на ниво под 40 микрограма на кубичен метър. И това трябваше да бъде постигнато през 2010 година. Сега, над 7 години след този краен срок, нивото на емисиите в Щутгарт – градът на Mercedes и Porsche – е двойно по-високо.

Още 65 града в Германия не успяват да се вместят в тези норми.

„Това съдебно решение ще е определящо за съдбата на дизела, като ще се използва за прецедент в цяла Европа – обясни Арндт Елингхорст, анализатор в Everscore ISI. – То нанася тежък удар върху и без това сериозно пострадалия имидж на дизеловите технологии.”

0 от 500
  • #12
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Факт! ( преди 6 години )
    Ми според мен в държави като Франция където 80% са АЕЦ не е проблем.Ама нали немците много плюят срещу АЕЦ няма по-добро от АЕЦ това е няма заместител!Единствено във Финландия може би където имат ВЕЦ ама там имат и много вода!
  • #11
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Както и да набавяме тока само за да компенсираме бензиновите коли трябва да удвоим производството на ток. Като сложим дезеловите коли и камионите става х4.
  • #10
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    За електромобили се иска много инфраструктура - те са както беше метана по-рано смяташ как да минеш София-Варна да уцелиш метан станциите. Дори и в САЩ електромобилите са капка в морето. Само скандинавците може да се каже че минават активно на ток. Но и там вече имат проблеми защото зарядните станции не могат да понесат трафика. И ако нямаш гараж където да се зареждаш е тегаво. В Скандинавия пък не могат да разчитат на фотовотаици защото 3 месеца в годината имат 3-5 час слънце ако няма обляци
  • #9
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Факт! ( преди 6 години )
    То я има бе пич нарича се ел автомобил и къща с фотопанели!Възможно е в Сащ Норвегия и тн страни с висок стандарт на живот!Ама с нисък стандарт заплата 800 лева и панелка не става наистина!Това че тука сме изостанали не означава че няма места където е възможно!
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    ДПФ-а като цяло е бошлав работа, защото си е стандартна процедура, като се задръсти с гнусотия да влезе в сервизен режим и да бълва облаци отзад, за да се изчисти. Което е някъв абсурд. С него или без него твърдите частици скачат от ауспуха, но ако нямаш катализатор - тогава може да се отровиш от азотните оксиди, които се окисляват до киселина в дробовете и буквално ги разяждат.За инвънградско е ок, защото там има повече зелени пояси, движение на въздушните маси и т.н.
  • #7
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Зависи от собственика, може и новия дизел да замърсява страшно, но от по-старите дизели отзад пуши на гориво, въглища, масло и пържени картофи. Не мислете как да купите по-нов дизел, а като западняците - алтернативи.
  • #6
    13 rate up comment 2 rate down comment
    vlady ( преди 6 години )
    Краят на дизела не е толкова близо - първо трябва да се измисли читава алернатива с голям момент при ниските обороти за строителни машини, камиони, автобуси и т.н. Особено при строителните машини е нужен двигател с такава характеристика.
  • #5
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Перефразирайки Живков - Tази година евро 5 догодина и евро 6. Това като цяло ще се отрази на пазара на дизели и доверието в тхя и тяхното бъдеще, нищо че за сега засяга само евро 5. А това че тук разрешаваме чип тунинг и махане на дпф, егр и катализтор си е изцяло наш проблем
  • #4
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Освен това, ако ходиш по чукарите в планината с дизелов джип нямаш проблем с мен никакъв, обаче ако си купиш bmw 320 дизел от 1992г. без катализатор и с чип тунинг и дойдеш в центъра на София, директно да идва кат и да ти сваля номерата
  • #3
    11 rate up comment 3 rate down comment
    пена ( преди 6 години )
    "кое е по-мръсно 15 годишен дизел евро 3 или 4 на 500хил км без катализатори и дпф или 5 годишен мръсен евро 6 на 100-тина хил"1) Забраната е само за коли под Евро52) На нов дизел като му свалиш ДПФ-а (което е масова практика) става по-тровещ и от 20-годишна таратайкя....