Вчерашното рещение на най-висшия административен съд в Германия да разреши на отделните градове да ограничават достъпа на дизелови автомобили, изглежда, че ще ускори края на дизеловите технологии в света на автомобилостроенето, се казва в анализ на Automotive News.
Висшите административни съдии подкрепиха решения на своите колеги от по-низшите инстанции в Щутгарт и Дюселдорф, с който се разрешаваше достъпа на дизелови коли до градските центрове, за да се подобри качеството на въздуха за гражданите. В това решение тези ограничения се определят като „общо допустими” и това се явява като законна опора на нарастващата съпротива срещу дизелите, набрала скорост след глобалния скандал „Дизелгейт” на Volkswagen Group.
„Ставаме свидетели на бавната смърт на дизела – заяви Щефан Братцел от Университета по приложни науки в Бергиш Гладбах. – Технологията ще оцелее в някои сегменти, като производството на камиони, но ако сте купувач, едва ли ще си купите дизелова лека кола. Несигурността става все по-сериозна.”
Съдебното решение от вчера е документът, от който имат нужда десетки общини в Германия, които се борят срещу изключително високите нива на замърсяване във въздуха, наситен с азотен диоксид, идващ с изгорелите дизелови газове. Някои съдилища вече отсъдиха, че забраната за достъп на дизелови коли е най-ефективният начин да се намали това замърсяване и градовете да се вместят в лимитите за замърсяване на въздуха на Европейския съюз. Решението от вчера засяга над 10 милиона коли в Германия и може да има сериозен ефект в цяла Европа.
Много автомобилни производители и собственици на автомобили следиха внимателно хода на делото, тъй като то може да определи каква ще е цената на колите им на пазара втора ръка или пък да доведе до скъпи подобрения на отделителните системи на автомобилите. След оповестяването на решението вчера акциите на Volkswagen, BMW и Daimler напълно очаквано спаднаха.
Поддръжниците на дизела водят трудна битка след избухването на „Дизелгейт” през септември 2015 година. По това време половината от новите коли, продавани в Германия бяха дизели. Сега продажбите им са се свили до една трета от пазара, а поредицата от лоши новини за дизелите и реално отделяните от тях вредни емисии успя да заглуши обясненията на производителите, че дизеловите технологии са чисти.
Някои градове планират бързи мерки, изцяло в духа на съдебното решение от вчера. Вторият по големина град в Германия, Хамбург, планира да ограничи достъпа на дизели до две важни улици в рамките на следващите няколко седмици. Скоро ще има още такива действия.
Според анализаторите на Everscore ISI, другият ефект от съдебното решение ще е насочен към автомобилните производители, които трябва да осигурят решения за по-старите дизелови автомобили, които замърсяват повече. Предполага се, че сметката за тази кампания ще излезе около 14,5 милиарда евро.
„Автомобилните производители създадоха този проблем и не можем да ги оставим да се измъкнат от него – заяви министърът на околната среда в Германия Барбара Хендрикс. – Имаме нужда не само от софтуеърни подобрения, но и от технически модификации за дизеловите автомобили, които сериозно да намалят отделянето на емисии азотни оксиди, за да могат тези коли да влизат в центровете на градовете.”
Хендрикс е представител на германската социалдемократическа партия, която поддържа много по-строга линия спрямо замърсяванията в сравнение с канцлера Ангела Меркел. Дизеловите двигатели са основният източник на емисии азотни оксиди, които предизвикат респираторни проблеми и са свързвани с преждевременна смърт на пациенти с такива заболявания.
Според правилата на ЕС, страните-членки трябва да поддържат тези емисии на ниво под 40 микрограма на кубичен метър. И това трябваше да бъде постигнато през 2010 година. Сега, над 7 години след този краен срок, нивото на емисиите в Щутгарт – градът на Mercedes и Porsche – е двойно по-високо.
Още 65 града в Германия не успяват да се вместят в тези норми.
„Това съдебно решение ще е определящо за съдбата на дизела, като ще се използва за прецедент в цяла Европа – обясни Арндт Елингхорст, анализатор в Everscore ISI. – То нанася тежък удар върху и без това сериозно пострадалия имидж на дизеловите технологии.”