fallback

Трябва ли да се мие колата през зимата?

Нека претеглим ползите и вредите от тази процедура през най-тежкия сезон

Категоричен отговор на въпроса „Какво е чист автомобил?” никога не е имало, поне сред автомобилистите. За някои от тях това означава ежедневно посещение в автомивката, а за други това става едва, когато мръсотията по колата започне да пада на парчета. Това противоречие е особено ярко през зимата.            В условията на големия град най-тежкият сезон за автомобилите се асоциира не толкова с чист бял сняг, колкото с кишата и мърсотията по улиците. Адептите на чистотата имат своите аргументи, като основният е, че пътуването в чиста кола е по-приятно, а и петната по каросерията са по-малко. Освен това измиването изчиства машината от солта и цялата друга химия, която се изсипва по улиците при чистенето им. И тъй като тези химикали водят до корозия, е по-добре да бъдат отстранявани по-често

Аргументите срещу миенето през зимата обаче изглеждат по-сериозни. Ако се говори за корозия от гледна точка на химика, то тя се получава от процес на обмен между металните атоми и йоните на солта в разтвора.             Още от училщните часове по химия е известно, че интензивността на подобни процеси и реакции зависи най-вече от температурата – колкото по-топло е, толкова по-бързо се случва. С други думи, при отрицателни температури автомобилът не ръждясва, дори да бъде покрит целият с коричка от солена кал. И съответно миенето не спасява от ръждясване - още повече, че мнозинството шофьори не се сещат да почистят колата си отдолу, където се натрупва най-много мърсотия.

По-неприятно обаче е друго следствие от автомивката. Когато върху замръзналия автомобил се изсипват струи с топла вода, лаковото покритие понася жесток удар заради рязката смяна на температурите. Възникналото напрежение в слоевете боя води до образуването на микропукнатини, в които неизменно остава влага. Да не говорим, че сериозно страдат също така уплътнителите на вратите, на прозорците, както и ключалките.            Всичко това показва, че е по-добре през зимата автомобилът да се мие колкото се може по-рядко. Ако се наложи да бъде направено, то е задължително това да става в отопляеми или подземни автомивки, тоест на място, на което автомобилът може да преседи поне половин час преди и след края на процедурата. В първия случай, за да може боята да се сгрее след минусовите температури навън и да се избегне напукването, а във втория – за да може да изсъхне напълно и влагата да изчезне, преди да е станала на ледени кристалчета.

fallback
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    айде бе !тази зиам не е имало седмица без ПОНЕ един ден дори на 10 градуса!айде не се оправдавайте мърлячи !
  • #4
    Анонимен ( преди 6 години )
    абе *** ли я скапаните птици и стане ли прашна,се мие не се търпи без значение от времето...
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Мърлячи викаш? Ами то през зимата няколко месеца рядко се качват температурите над 10 градуса ? Да не ставаш и ти от тия мърлячи?През зимата буквално ако не се мие колата всеки ден става кална за 1 час ... то не е луга, пък кал..
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    винаги при време над 10 градуса си измивам колата САМ - подсушавам си я и в гаража !гнус ме е от мърлячи - като му видиш колата ти е ясно какъв и човекът !
  • #1
    Смръдльо ( преди 6 години )
    От септември до април не влизам в банята.
fallback
Последни