fallback

Трябва ли да се мие колата през зимата?

Нека претеглим ползите и вредите от тази процедура през най-тежкия сезон

Категоричен отговор на въпроса „Какво е чист автомобил?” никога не е имало, поне сред автомобилистите. За някои от тях това означава ежедневно посещение в автомивката, а за други това става едва, когато мръсотията по колата започне да пада на парчета. Това противоречие е особено ярко през зимата.            В условията на големия град най-тежкият сезон за автомобилите се асоциира не толкова с чист бял сняг, колкото с кишата и мърсотията по улиците. Адептите на чистотата имат своите аргументи, като основният е, че пътуването в чиста кола е по-приятно, а и петната по каросерията са по-малко. Освен това измиването изчиства машината от солта и цялата друга химия, която се изсипва по улиците при чистенето им. И тъй като тези химикали водят до корозия, е по-добре да бъдат отстранявани по-често

Аргументите срещу миенето през зимата обаче изглеждат по-сериозни. Ако се говори за корозия от гледна точка на химика, то тя се получава от процес на обмен между металните атоми и йоните на солта в разтвора.             Още от училщните часове по химия е известно, че интензивността на подобни процеси и реакции зависи най-вече от температурата – колкото по-топло е, толкова по-бързо се случва. С други думи, при отрицателни температури автомобилът не ръждясва, дори да бъде покрит целият с коричка от солена кал. И съответно миенето не спасява от ръждясване - още повече, че мнозинството шофьори не се сещат да почистят колата си отдолу, където се натрупва най-много мърсотия.

По-неприятно обаче е друго следствие от автомивката. Когато върху замръзналия автомобил се изсипват струи с топла вода, лаковото покритие понася жесток удар заради рязката смяна на температурите. Възникналото напрежение в слоевете боя води до образуването на микропукнатини, в които неизменно остава влага. Да не говорим, че сериозно страдат също така уплътнителите на вратите, на прозорците, както и ключалките.            Всичко това показва, че е по-добре през зимата автомобилът да се мие колкото се може по-рядко. Ако се наложи да бъде направено, то е задължително това да става в отопляеми или подземни автомивки, тоест на място, на което автомобилът може да преседи поне половин час преди и след края на процедурата. В първия случай, за да може боята да се сгрее след минусовите температури навън и да се избегне напукването, а във втория – за да може да изсъхне напълно и влагата да изчезне, преди да е станала на ледени кристалчета.

fallback
  • #25
    Тодор ( преди 4 години )
    Е кво, с химикалите и солта ли да я оставя, мия със студена вода и няма да има голяма разлика и да вреди на лака...
  • #24
    Ефи ( преди 4 години )
    В годината 1/2пъти мия колата
  • #23
    Dido ( преди 5 години )
    Все сте писали глупави статии но този път надминахте себе си!!! Очевиднио за вас дъно няма! Продължавайте да копаете!
  • #22
    Бай Санде ( преди 6 години )
    Братле и аз там си мия колата в Дружба2, но не съм забелязал водата да е топла. Следващия път ще проверя, но ме съмнява да е така. А колата се мие зимата при темп. около 0гр. щот иначе на -7 примерно всичко ще замръзне, най-вече стъклата. Аз щех да я мия още миналата седмица, ама при тия темп. си е пълно безумие.
  • #21
    Да ( преди 6 години )
    Мия я, че иначе много сол ми остава по дрехите, като я допра без да искам.
  • #20
    FenIX ( преди 6 години )
    Колата първо я минавам с пароструйката да падне голямата мизерия, после с четката и накрая плакнене. Жега, студ, това е процедурата и съм доволен от резултата. Ама всеки сам си преценява де ;)
  • #19
    abe ( преди 6 години )
    моята не съм я мил от началото на декември и вече не се виждат номерата. Това окей ли е?
  • #18
    Ти попитай... ( преди 6 години )
    Fenixeee, драмата в горещото е че препарата се изпарава докато мажеш,.. направи си труда и прочети какво пише из препаратите за миене.А иначе разбира се че на никой не му пука точно ти как си миеш колата,тя си е твоя:) Както искаш така. Правилното е относително понятие,за един е принцип за друг безсмислица.. Reader...ако не правиш разлика между водо и пароструйка..лошо. :)
  • #17
    Reader ( преди 6 години )
    Коя автомивка мие с топла вода??
  • #16
    FenIX ( преди 6 години )
    Ей голяма драма ако нагрятата кола я намокриш. И какво ако лятото падне дъжд - спирате под някой мост и чакате да отмине ли ;) Това е тенекия не е захар да се разтопи :D Ако седна да мисля и за микропукнатините които може да се появят то ще ме е страх да я изкарам. Лятото няма да я карам че ще и е много топло и ще вземе да прегрее. Зимата пък не е добре да работи на студено, химията ще я разяде и остава да си караме колите няколко дена пролет и есен и останалото време на трупчета :D
fallback
Последни