Категоричен отговор на въпроса „Какво е чист автомобил?” никога не е имало, поне сред автомобилистите. За някои от тях това означава ежедневно посещение в автомивката, а за други това става едва, когато мръсотията по колата започне да пада на парчета. Това противоречие е особено ярко през зимата.
В условията на големия град най-тежкият сезон за автомобилите се асоциира не толкова с чист бял сняг, колкото с кишата и мърсотията по улиците. Адептите на чистотата имат своите аргументи, като основният е, че пътуването в чиста кола е по-приятно, а и петната по каросерията са по-малко. Освен това измиването изчиства машината от солта и цялата друга химия, която се изсипва по улиците при чистенето им. И тъй като тези химикали водят до корозия, е по-добре да бъдат отстранявани по-често
Аргументите срещу миенето през зимата обаче изглеждат по-сериозни. Ако се говори за корозия от гледна точка на химика, то тя се получава от процес на обмен между металните атоми и йоните на солта в разтвора.
Още от училщните часове по химия е известно, че интензивността на подобни процеси и реакции зависи най-вече от температурата – колкото по-топло е, толкова по-бързо се случва. С други думи, при отрицателни температури автомобилът не ръждясва, дори да бъде покрит целият с коричка от солена кал. И съответно миенето не спасява от ръждясване - още повече, че мнозинството шофьори не се сещат да почистят колата си отдолу, където се натрупва най-много мърсотия.
По-неприятно обаче е друго следствие от автомивката. Когато върху замръзналия автомобил се изсипват струи с топла вода, лаковото покритие понася жесток удар заради рязката смяна на температурите. Възникналото напрежение в слоевете боя води до образуването на микропукнатини, в които неизменно остава влага. Да не говорим, че сериозно страдат също така уплътнителите на вратите, на прозорците, както и ключалките.
Всичко това показва, че е по-добре през зимата автомобилът да се мие колкото се може по-рядко. Ако се наложи да бъде направено, то е задължително това да става в отопляеми или подземни автомивки, тоест на място, на което автомобилът може да преседи поне половин час преди и след края на процедурата. В първия случай, за да може боята да се сгрее след минусовите температури навън и да се избегне напукването, а във втория – за да може да изсъхне напълно и влагата да изчезне, преди да е станала на ледени кристалчета.
Още по темата:
-
Новите електронни системи и автоматичните мивки не се погаждат особено добре
-
По-високият разход през този сезон се дължи колкото на студа, толкова и на шофьорски грешки
-
Гуми, акумулатор, защита за боята: пестенето от тях всъщност излиза по-скъпо