fallback

Всеки би могъл да се сети: тестваме новата Dacia Duster

Първото поколение бе от онези гениално прости идеи, които веднага имат успех. Така ли ще е и с второто?

Знаете ли кой е най-сигурният белег, че някоя идея е наистина гениална? Когато я чуете, си казвате: това е толкова очевидно, и аз можех да се сетя.               В ТАЗИ КАТЕГОРИЯ Е прозрението на Ингвар Кампрад, създателя на IKEA, че хората биха си купували евтини мебели, стига да не изглеждат евтино. А също и откритието на Renault, че една бюджетна кола би имала успех, стига да не е разработена бюджетно.

DACIA DUSTER, НА ПАЗАРА от 2010 година, е най-яркият символ на успеха на тази някогашна приумица на Никулае Чаушеску. Големият въпрос бе дали французите ще успеят да повторят печелившата формула и във второто поколение, което можахме да тестваме на международния прес тест край Атина. Ние по начало сме скептични към твърде свободната употреба на израза "ново поколение" напоследък. За някои компании е достатъчно да променят формата на стоповете и да измислят нова шарка за седалките, за да го използват.        Снимки: КОЛЕЛА, Dacia       ОТ DACIA ПОНЕ СА ЧЕСТНИ и си признават, че в инженерно отношение новият Duster прилича на стария като две капки вода. Промените са във външния дизайн - сравнително умерени, и в интериора - огромни. Екстериорът е дело основно на българския дизайнер Емануил Клисаров. Но почитателите на досегашния грубоват чар на Duster няма да се разочароват. Променените предни светлини, разтеглената решетка и някои нови линии правят колата да изглежда по-широка и внушителна, но без проблем ще я разпознаете като Duster. Запазена е характерната решетка с форма на медена пита. Радикално различни са задните светлини, квадратни и с кръстообразна шарка.          ИСТИНСКАТА РЕВОЛЮЦИЯ е в интериора, който е вече максимално близък до това, което ще ви предложи и компанията-майка Renault. Даже в някои отношения го превъзхожда. Харесаха ни новите хромирани контролери на климатика и пиано клавишите за основните функции. Екранът на навигацията е по-високо и по-удобен за шофьора. Уредите са по-големи и четливи. Воланът най-после може да се регулира и в дълбочина, не само на височина.           ЗА РАЗЛИКА ОТ ПРЕДИШНИЯ Duster, новият има доста добра шумоизолация. А също и изцяло променени седалки - на пръв поглед дреболия, но достатъчна да промени цялостното усещане от колата. Багажникът не е рекордно голям, но с 467-те си литра ще покрие повечето ви нужди. Изобщо от Dacia са успели да заличат почти всички дребни несъвършенства, които досега правеха Duster компромисен избор. Но причината тази кола да е толкова популярна в България е друга: досега тя предлагаше добри офроуд умения на най-достъпната цена. Променило ли се е това? При цялото ни уважение към пътищата на южна Гърция, предпочетохме да проверим това на родна земя, с едно прекосяване на Плана планина по най-прекия възможен маршрут.

      В НАЧАЛОТО СПОМЕНАХМЕ големия проблем на повечето бюджетни автомобили: че и проектирането им е бюджетно, от фирми с малко опит и възможности. Гениално простата идея зад Dacia е, че тя не се мъчи да разработва свои платформи и решения. Вместо това ползва стари, но изпитани от Renault и Nissan. Duster например все така е построен върху познатата платформа на по-предишното Renault Clio. А 4x4 системата е задигната едно към едно от стария Nissan Terano. Това означава компоненти, които не са последен писък на технологията, но пък функционират безотказно.

ПРИ НОРМАЛНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА системата сама разпознава терена и преценява как да разпредели въртящия момент. Можете да я фиксирате само на предно предаване, за икономия на гориво, или пък да я заключите, и тогава тягата отива поравно към предния и задния мост. Воланът вече е с електрическо усилване вместо със старомодната хидравлика, и в резултат се усеща доста по-директен и сигурен.              DUSTER ЗАПАЗВА ДОБРИЯ СИ ПРОСВЕТ от 21 сантиметра, както и относително късото междуосие, улесняващо преминаването на големи неравности. Тестовата ни машина не се поколеба нито за миг в калта и дълбоките коловози. Новата система за спускане по наклон и добавената предна камера улесняват още повече приключенските преходи. Тази Dacia има и още едно огромно предимство пред така наречените "паркетни" джипове: не ви тормози непрекъснато мисълта, че сте вкарали в шубраците кола за сто бона.            ЦЕНАТА НА НОВАТА ГЕНЕРАЦИЯ е пораснала леко, но за сметка на повечето серийно оборудване. Базовият модел, с атмосферен 1.6 бензин и с предно предаване, започва от 22 000 лева. Турбобензиновият 1.2 със 125 коня и със задвижване на четирите колела ще ви струва 33 хилядарки. Нашият тестов 1.5 дизел със 110 коня, 4х4 и абсолютно всички екстри вдига летвата до 37 хиляди - привидно много за един бюджетен автомобил, но не и в епоха, в която най-лъскавият Ford Fiesta клони към 50 бона.

DUSTER СЕ ПРЕДЛАГА и с нелош шестстепенен автоматик с двоен съединител, разработка на японците от Аisin. За съжаление обаче той не може да се съчетава с 4x4 задвижване. Слабост все още си остава безопасността - в тестовете на Euro NCAP новият Duster получи едва три звезди. Причината е главно финансова: в базовото ниво, което се използва в тестовете, повечето електронни системи за сигурност не са серийно оборудване. Ако се насочите към по-високо ниво, всичко ще е наред.     

НАКРАТКО, В DACIA са избрали да премахнат недостатъците и да запазят предимствата. Съвсем прост и разбираем подход - всъщност толкова прост, че всеки би могъл да се сети за него. Както и всеки би могъл да измисли IKEA.

fallback
  • #11
    Элен ( преди 6 години )
    Много ми се струват тези пари. Наистина много, а и това, че тестовата бройка няма шумове в купето, въобще не значи, че след изминаване на четирите сезона няма да ги има. Фирмените ни коли на по 50к километри вътре вече не се стои. А става въпрос за Корси, Поло-та и Панди, не за Сандеро и Дъстър.
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Е кво стана една фиеста по тв-то е две кисели млека на ден а ся от вас разбирам че е 50,бинки. Ами то в немско е по- евтино от България с пикливите заплати.А говорим за бюджет?Смешна работа.
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    Изглежда много по-добре от предното поколение. За работно мАгАpe ми се струва, че ще е перфектната кола. 4х4 е по-добро от на паркетник, което е плюс. Ще дърпа добре ремаркета и ще може да се товари стабилно. Българинат вместо да мрънка и да боготвори немският нов внос да се замисли румънците какво правят и дали това не е прекрасен избор за нашите пътища. Е да де, ама комшията какво ще каже, ако си с Дачия. И пред чалготеката не моеш е паркира нали!
  • #8
    ахахаха ( преди 6 години )
    Да бе викаш друго си е да си богаташ с хАуди а3 за 2000 лева от гарубляня колкото струва прахосмукачка миеле.Спирайте им колите десета ръка Фандъкова че у.раха града кат нещат на Дачия ке се возят на автобусите Ман нали искат немско!Уахаха
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Старата имам удоволствието да я ползвам за служебна- приятна кола, с леко дървено табло и приличен комфорт, доволно пъргава и стабилна на асфалт, достатъчно проходима за един геодезист. Като вяко рено с времето се появяват дразнещи шумове, но не смятам, че е болка за умиране. Може би единственото , което като гледам и на тази ще е недостатък, е недомисленото раздуване на вратите, което води до това, че и при каране по шосе в мокро време дръжките на вратите и задните калници при вратите са кални
  • #6
    Анонимен ( преди 6 години )
    невзрачетия за бедняци с газово
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    Преди 5 години - да, сега не. Обикновен фейслифт е.
  • #4
    Факт! ( преди 6 години )
    *** чакайте бе пичоуе то и Нивата е на Рено.Ахахаха
  • #3
    === ( преди 6 години )
    В грешка си , пич! Нивата не е мръднала от време "оно"! Това(Дъстера) е едно нискобюджетно Рено, което въпреки това е на светлинни години пред Лада Нива. Най-интересното приложение на Нива, което съм виждал е в Германия - пригодена за снегорин, почиства и опесъчава велоалеите. Изглежда на немеца му излиза по-евтино и от малко тракторче да позва Нива или кой знае...
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    37к наистина не са никак малко за Дачиа. Но къде другаде освен при Лада имаш 4х4 за по-малко от 45 да не кажа направо 50к.
fallback
Последни