IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Брюксел ще мери колко гориво харчи всеки

Еврокомисията иска да въведе задължителни устройства за контрол на разхода

Брюксел ще мери колко гориво харчи всеки

Европейската комисия планира да въведе задължителни измервателни устройства за разхода на гориво във всички нови автомобили, съобщава Der Spiegel.

Европа въвежда задължителни датчици за разхода

Според германското издание Брюксел иска още от януари 2020 всички нови модели да имат подобно устройство. Идеята се е обсъждала неколкократно тази година в рамките на експертна комисия в ЕС и няколко държави вече са я подкрепили.

Предложението е продиктувано от нарастващата пропаст между данните на производителите за разхода на гориво и реалността. Според проучване на International Council on Clean Transportation (ICCT) новите автомобили харчат средно с 42% повече гориво, отколкото производителят посочва. През 2013 този процент е бил 25 на сто.

За да се избегне това, бе въведена изцяло нова тестова процедура за разхода, наречена WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), която влезе в сила от септември. Според експерти обаче това не е достатъчно.

„В миналото производителите се научиха да манипулират тестовете. Трябва да внимаваме това да не се случи отново при WLTP“, посочва източник на Der Spiegel от Eврокомисията.

Устройствата ще започнат да се въвеждат във всички модели, представени на пазара след 1 януари 2020, а година по-късно ще станат задължителни за всички новорегистрирани автомобили, независимо от моделната им година.

Европа въвежда задължителни датчици за разхода

Главната цел на измервателните устройства е да се постигне по-добър контрол над вредните емисии. По думите на източника от ЕК разходът на гориво е пряко свързан с вредните емисии и измервателните уреди ще дават „ясна картина“ за ситуацията по улиците.

През пролетта на 2018 комисията ще предложи мярката за обсъждане от държавите членки. След това тя трябва да бъде одобрена от ресорните министри и от Европарламента и може да се стигне до окончателно решение още преди края на следващата година.

Според Der Spiegel разходите за въвеждането на такива устройства би трябвало да са приемливи за производителите. Според комисията става дума за около едно евро на автомобил. Тези изчисления се базират на оценка на властите в американския щат Калифорния, където от 2019 г. се предвиждат такива устройства. И днес в автомобилите има датчици, които измерват разхода на гориво, но те не са стандартизирани, а и данните от тях не са достъпни за трети лица.

По мнението на Automedia.bg въвеждането на устройствата постепенно отваря вратичка и към радикална промяна в данъчното облагане. В момента във всички европейски страни освен България е валиден принципът "замърсителят плаща". Но властите преценяват кой колко замърсява на база официалните данни от тестовете. Дори да оставим въпроса доколко коректни са те, разходът при един и същи автомобил може да варира драстично според стила на шофиране. Новите устройства биха позволили разходът да се измерва индивидуално според реално показаното на пътя и съответно по-спортно настроените шофьори да плащат по-високи екотакси и данъци.

0 от 500
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "И колко ще глобяват европейските производители за несъответствие? "Кое те кара да мислиш, че останалите производители продаващи автомобили в Европа, мерят разхода по други критерии, различни от тези в Европа? Всички го правят по един и същи начин...
  • #9
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Всищност и сега който кара повече, по-спортно или по-лакома кола плаща повече. Всеки литър гориво е обложен с акциз.Вместо да измислят с какви чудесии да оборудват колите, да вдигнат акциза и да престанат да си затварят очите за контрабадното гориво.
  • #8
    10 rate up comment 7 rate down comment
    ха-ха-ха ( преди 6 години )
    Идва края на германските премиуми с двигатели от камьони, особено дизеляцете. Крайно време беше. Замърсителите трябва да си плащат
  • #7
    15 rate up comment 4 rate down comment
    до арбанасито ( преди 6 години )
    Достатъчно е да обърнат образуването на данъците и ти сам ще го пратиш на вторични тоя Мускал. Стой и гледай мача, прав щом така ти харесва.Това, че за момента вече 10 години се правят на луди за да не си загубят електората, масово каращ коли, по-евтини от телефоните си ще бъде пресечено от ЕС.Скоро.
  • #6
    11 rate up comment 5 rate down comment
    арбанасито ( преди 6 години )
    да дойдат да ми монтират 'устройство' на москвала!ах, ща ви... jebа прави!
  • #5
    26 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    По-добре е данъка и винетката да влизат в цената на литър гориво. Така хем ще се стимулират по-икономични коли, хем ще е справедливо за хора които карат по-малко километри. Аз като карам по 5-6000 на година, не съм съгласен да плащам същият данък и винетка като някой който върти 30000.
  • #4
    11 rate up comment 2 rate down comment
    GTE ( преди 6 години )
    A при конверсия на газ какво ще отчитаме ???
  • #3
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Байчо, ще платиш, колкото пушек си избълвал. На кого му дреме докъде караш
  • #2
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Бай Петко ( преди 6 години )
    И аз, с мойта барака дето карам само на село от къщи до лозето и до хоремага какви данъци за замърсяване ще плащам?
  • #1
    21 rate up comment 6 rate down comment
    :) ( преди 6 години )
    И колко ще глобяват европейските производители за несъответствие? Половината от тях са държавни перачници. Не съм фен на американците но там ако колата ти харчи повече от заводския разход просто съдиш и производителя плаща.