IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кросоувърът ли е най-правилното решение за зимата?

Използването на автомобил от този клас крие и опасности в най-тежкия сезон

Кросоувърът ли е най-правилното решение за зимата?

Интересът към кросоувърите непрекъснато расте и те се превръщат в един от най-популярните сегменти на пазара – както на нови автомобили, така и на коли втора употреба. Тяхното използване обаче крие редица подводни камъни, особено през зимата, когато мнозина считат системата за задвижване на четирите колела за идеалното решение на проблемите на пътя.

Кросоувърът ли е идеалното решение за зимата?

Всъщност понятието „кросоувър” вече почти се доближава до синоним на лека кола, тоест този тип автомобили изместват стандартните седани, комбита и хечбеци. Почти всеки запитан в началото на зимния сезон шофьор отговаря, че иска да разполага със стабилен автомобил с голям клирънс и система 4х4, въпреки че по-голяма част от хората не се нуждаят от такава машина. И досега са са справяли успешно със зимата с автомобил със задно или предно задвижване.

Какво да се прави, явно модата е такава. Производителите на автомобили усещат това най-добре и максимално експлоатират темата, като предлагат нови и нови модели. Повечето от тях са само с предно предаване, но се определят като кросоувъри заради вида си и по-големия клирънс. Разбира се, има и такива във система 4х4, която понякога е полезна в градски условия (примерно веднъж или два пъти в месеца, когато улиците все още не са изчистени). През останалото време тя е излишна в града.

В същото време именно системата за задвижване на четирите колела и големият клирънс могат да изиграят лоша шега на шофьора. Причината е, че  дават лъжливо чувство за контрол над ситуацията. Да, факт е, че автомобилът с 4х4 по-лесно ускорява и не буксува на старт. Освен това при равни условия тази система се държи по-стабилно на пътя, особено при преминаване през завои.

Именно тук се крие и коварството на задвижването на двете оси. При хлъзгав път и влизане в завой автомобилът с предно предаване започва леко да поднася и информира шофьорът, че трябва да намали скоростта и да бъде по-внимателен. В същото време машината с 4х4 се държи така, сякаш няма никакъв проблем. И това кара по-неопитният водач да дава повече газ или да „пипне” волана, което в доста случаи води до излитане от пътя.

В подобна ситуация решаващо е да се хване моментът, в който управлението излиза извън контрол. При кола с предно или задно задвижване това е далеч по-лесно, отколкото при кросоуър със задвижване на четирите колела. Най-трудно да се разбере кои колела – предните или задните са задвижващи в момента. Електронните асистенти помагат до мига, в който автомобилът стане неуправляваем. Да, те ще намалят обороните и ще забавят въртенето на колелата, но само дотам...

Има и още една причина, поради която лесно можеш да излетиш от пътя с кросоувър през зимата и тя е в окачването. При седаните и хечбек-моделите, например, то е много по-ефективно отколкото при кросоувърите, тъй като поема неравностите и не е толкова твърдо. Съответно колата остава стабилна и продължава пътя си без проблеми. Докато твърдото окачване на кросоувъра може да го изхвърли от пътя и тогава дори задвижването на двете оси няма да помогне.

Снимка: Motor
 

0 от 500
  • #2
    29 rate up comment 8 rate down comment
    112 ( преди 6 години )
    Кросовърите са повдигнати коли, нищо повече. Но доста хора се заблуждават от вида им.
  • #1
    41 rate up comment 22 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Кросоувъра е най-безсмисления автомобилен клас и тотална набутвация! Бума на продажби просто затвърждава мнението, че хората са иди0ти по дефиниция.