IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Атмосферен двигател или турбомотор – кой е по-надежден?

Тенденцията за преминаване към малки, но мощни агрегати излиза скъпо на собствениците на автомобили

Автомобилните производител масово преминават от атмосферни двигатели с вътрешно горене към агрегати с турбо, като обясняват този ход с борбата за екология и икономия на гориво. Дали обаче това е добре за собствениците на автомобили?
 
 
Атмосферен двигател или турбомотор – кое е по-надеждно?
  
 
Настъплението на бензиновите турбомотори продължава вече повече от 10 години. На пръв поглед тяхното предимство е сериозно – ако в началото на века от 1 литър работен обем на двигателя производителят е успявал да измъкне 60-70 к.с., то сега благодарение на турбокомпресорите мощността скача до 150 к.с. Звучи чудесно, но не е точно така.

Турбомоторът е по-сложен като конструкция, а освен това неговите основни компоненти (особено при двигателите с по-малък обем – 1,0-1,5 литра) работят при много по-тежки условия отколкото при аналогичния атмосферен двигател. А това означава най-вече едно – ресурсът на тези агрегати е много по-малък.
 
 
Ford EcoBoost
  
 
Един атмосферен мотор може да изкара без проблеми стотици хиляди километри пробег, като това се дължи на неговата много по-проста конструкция, както и на това, че не е толкова придричив към качеството на използваните горива и масла. Лошият бензин, например, ще накара атмосферният двигател да се „закашля”, но този с турбо почти сигурно отива на ремонт, при това доста скъп. А като стана дума за поправка, при атмосферният агрегат тя също е по-евтина.

Като минус на турбомотора може да бъде отчетена и „турбодупката”. Тоест на ниски обороти той не може да поеме, тъй като турбината все още не вкарва в цилиндрите достатъчно въздух, нужен за повишаване на мощността. Често се случва малкият като обем двигател да се мъчи, тъй като не може да се справи с теглото на автомобила, а това също се отразява както на неговия ресурс, така и на разхода на гориво. Колата не върви, шофьорът дава газ докрай – за каква икономия на гориво може да говорим в подобен случай?
  
  

3-цилиндров мотор
 
    
В интерес на истината, производителите на турбомотори се борят с този проблем, като едно от решенията е добавяне на втора турбина. Тя обикновено е с електрическо захранване и се включва именно при ниски обороти, като целта е избягване на „турбодупката”. Това обаче допълнително усложнява конструкцията на двигателя и го прави не само по-ненадежден, но и по-скъп.

Простият атмосферен агрегат няма подобен проблем. Ето един пример – 1,6-литровият MPI двигател на Volkswagen предлага същите 105 к.с., с които разполага и 1,2-литровият TSI. „Икономията” на 0,4 литра работен обем струва горе-долу толкова, колкото да се намали ресурса на двигателя до изтичането на заводската му гаранция.

0 от 500
  • #24
    32 rate up comment 5 rate down comment
    Аз ( преди 7 години )
    карам атмосферен мотор 1,8 и турбиниран 1,2 на друг автомобил с еднакви коне. Турбинирания е много по-еластичен двигател защото максималния въртящ момент се запазва при голям диапазон на оборотите, за разлика от атмосферката, която иска високи обороти за да върви. Освен това при 150 км/ч атмосферката е на 4000 оборота а турбинирания на 3000, така че износването е спорно. Според мен който се качи на турбиниран мотор рядко се връща на атмосферка.
  • #23
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Коняра ( преди 7 години )
    Е па най-просто и надежно нещо е при мен - един кон и една каруца.Сичко това с камшично запалване и сенно захранване.
  • #22
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Мазда MX-5 влиза в тази категория, но е още по-лека - 990 кг. Незнам дали колегата визира този модел ?
  • #21
    21 rate up comment 4 rate down comment
    Жоро ( преди 7 години )
    Всяко нещо си има цена! Да, турбо-моторите са по-ненадеждни, и поради тази причина първите ми коли бяха атмосферки и не исках да чуя за турбо кола, докато не се качих да карам такава! Но кефа си има цена!!! Никога няма да се върна обратно на малолитражна атмосферка, да я пържа и да свалям предавки за да върви! Етапа - малолитражна атмосферка съм го изживял, сега съм на по-горно ниво! Станах голям фен на турбо-бензина, но не и на турбо-дизела!
  • #20
    21 rate up comment 3 rate down comment
    Жоро ( преди 7 години )
    Преди да си купа кола с турбо нямах против да ръчкам атмосферка-малолитражка - да свалям предавки при изпреварване, и мотора да е в лютеницата! Ноо после си взех кола с 1,8Т с цел тунинг, и свалянето на предавки почна да не ми харесва! Много повече ми хареса без да свалям предавки просто да дам повечко газ и колата да тръгва, без да реве! И понеже дори започна да ме дразни атмосферката, след малко умуване се хванах да я турбинирам с ориг турбина от 1,8Т-то! Добре се получи! Голям кеф е турбото!!
  • #19
    30 rate up comment 9 rate down comment
    zoom in ( преди 7 години )
    Без да посочвам марка и модел, имал съм 1.8 турбо бензин, 2.2 турбо дизел и сега съм с 2.0 атмосферен на личната (която тежи 1025 кг. :) ).Ами при последната е най-голям кеф. Когато има турбо лаг се прекъсва някак си връзката двигател-шофьор, над интервала на турбото пък двигателят само бучи и нищо чак толкова не става, колкото и да натискаш повече газ; турбото си е за мързеливци. Естествено атмосферният бензин трябва да е задължително с ръчка :)
  • #18
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Ганчовец ( преди 7 години )
    До Аутомедия: снимките са на един и същ 1.6 мотор. ппредполагам, че на едната снимка трябваше да е 1.2 турбо мотора
  • #17
    24 rate up comment 3 rate down comment
    Wane ( преди 7 години )
    "Също все чета как всички искат голям атмосферен бензин а на улицата виждам само турбо нафти често малки."Е то едно е нещо да ти харесва, друго е да можеш да си го позволиш ;) Аз в ежедневието харах 1.6 дизел (принудително пълнене ест) със 112к.с., но същевременно двигателят, който ми е донесъм най-много удоволствие е 3.6 атмосферен 400к.с., но на тоя етап ми е малко извън възможностите
  • #16
    10 rate up comment 24 rate down comment
    VW-N1 ( преди 7 години )
    CAMO VW
  • #15
    19 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Я кажи кое се натоварва при високите обороти, че нещо не мога да се сетя?!Има високооборотни двигатели (Хонда, Ямаха, Сузуки), които издържат много повече км. от други нискооборотни. С новите технологии и смазочни материали оборотите не са никакъв проблем стига всичко да е сметнато правилно. Само немците все още се плашат от високите обороти,защото там нещата трябва да са много прецизни,а бай Мустафа, Мехмед и синът им Мюмюн дюнерджията не могат да дадат точност при изработката на детайлите.