fallback

Защо термометърът на колата невинаги показва вярно?

Отчасти, защото всъщност не е точно термометър

Несъмнено ви се е случвало в горещ летен ден да седнете в колата си, да завъртите ключа и да видите на приборите температура, явно по-висока от действителната. Метеорологът Грег Портър обяснява защо се случва това в статия за The Washington Post.            Автомобилът измерва температурата с нещо, наречено "термистор" - сходно с термометъра, само че вместо живачен или спиртен стълб то използва електрически ток, за да отчита промените. Фактически температурата е индикация колко бързо се движат молекулите във въздуха - при топло време скоростта им е по-висока, напомня Портър.

Проблемът е, че в 90% от автомобилите термисторът е монтиран непосредствено зад предната решетка. През лятото, когато асфалтът се нагорещи значително над температурата на околната земя, тази разлика се отчита и от колата. То е малко като да мериш температурата в стая, като сложиш термометъра на една педя от горящата камина.

Сериозните разлики в измерването проличават най-вече, когато автомобилът е бил паркиран. При движение с по-висока скорост сензорът улавя много по-малко от топлината, излъчвана от асфалта. А при нормално или студено време показанията му до голяма степен съвпадат с реалните температури.

Все пак Паркър предупреждава, че не бива сляпо да се доверявате на показанията дори през зимата - особено когато разлика от един-два градуса може да означава опасност от поледица.

 

fallback
  • #17
    шофьор ( преди 4 години )
    На Дачия-та не знам къде е сложен,но за да покаже вярно след като е седяла на слънце трябва да карам поне 10км извънградско :)
  • #16
    холек ( преди 6 години )
    Абе таранкольо как точно ще го напече датчика под огледалото?!И да много коректно си показва без значение къде се намира колата.
  • #15
    Друг анонимен ( преди 7 години )
    рено и високи скорости! )))))))))))))))))))))
  • #14
    Анонимен ( преди 7 години )
    е па аз като карам не се интересувам от температурата на полето, а от тази на магистралата...и също така не се интересувам от тази на настилката на паркинга, а от реалната на въздуха на него, тоест тази, дето ми я отчита тъпия датчик в огледалото на *** рено, а не на умния гоуф на бронята. Не, че температурата на настилката не е важна, ама нещо не ми се спира на всеки километър по 5 минути да я отчитам и да си играя да настройвам системите за безопасност на колата според нея.
  • #13
    Измервател ( преди 7 години )
    "Тъкмо наопаки. Ти не живеееш в някакво идеално синоптично време, а на слънце, до коли, климатици, асфалт и бетон. Това е твоята истина. Това че на някаква нива под накаква круша е три градуса по-хладно няма значение."Може да не живея в гората, но не живея и по средата на паркинга.Като ти напече яко колата слънцето, може да покаже и над 50 градуса. Особено ако напече дясното огледало на великото рено. Трябва да се раздвижиш, за да покаже нещо по-смислено.
  • #12
    Дихател ( преди 7 години )
    Обдухване или не - като е безветрие по обяд на магистралата, температурата е няколко градуса по-висока от тази над полето. Дори за мега яки коли от типа на Рено с датчик в огледалото.
  • #11
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Всъщност, да - толкова е трудно. Трябват специални условия, за да измериш температурата - трябва да си на сянка, далеч от автомобили, работещи климатици, асфалт и бетон. Обикновено се изработва специална конструкция за целта. Всичко останало няма как да е точно. "Тъкмо наопаки. Ти не живеееш в някакво идеално синоптично време, а на слънце, до коли, климатици, асфалт и бетон. Това е твоята истина. Това че на някаква нива под накаква круша е три градуса по-хладно няма значение.
  • #10
    Анонимен ( преди 7 години )
    ем явно мойто смотано рено е от смотаните 10%, дето датчика им е поставен на друго място (дясвното огледало) и отчита реално и аз не съм прецакан като собствениците на 90% от таралясниците по пътищата
  • #9
    Анонимен ( преди 7 години )
    При Лагуна е същото, дървено място под огледалото. Дава страхотни отклонения. Особено при по високи скорости! На моята не знам къде е, но мери сравнително вярно с отклонение от към градус надолу зимата, и градус нагоре лятото. Много полезно нещо, зимата под -4С сигнализира за опасност от поледици, мигайки и издавайки звуков сигнал
  • #8
    до термоскептик ( преди 7 години )
    да, за какво ти е колата ти да показва температурата в страна от умерения пояс в която температурите през годината варират от +45 до - 25, ха това си е близо 70 градуса амплитуда ... И в един и същ ден в Пловдив е +2 в Русе - 15 ... за какво ти е да знаеш че тръгвайки от единия към другия град температурата се променя с 20 градуса ...
fallback
Последни