Несъмнено ви се е случвало в горещ летен ден да седнете в колата си, да завъртите ключа и да видите на приборите температура, явно по-висока от действителната. Метеорологът Грег Портър обяснява защо се случва това в статия за The Washington Post.
Автомобилът измерва температурата с нещо, наречено "термистор" - сходно с термометъра, само че вместо живачен или спиртен стълб то използва електрически ток, за да отчита промените. Фактически температурата е индикация колко бързо се движат молекулите във въздуха - при топло време скоростта им е по-висока, напомня Портър.
Проблемът е, че в 90% от автомобилите термисторът е монтиран непосредствено зад предната решетка. През лятото, когато асфалтът се нагорещи значително над температурата на околната земя, тази разлика се отчита и от колата. То е малко като да мериш температурата в стая, като сложиш термометъра на една педя от горящата камина.
Сериозните разлики в измерването проличават най-вече, когато автомобилът е бил паркиран. При движение с по-висока скорост сензорът улавя много по-малко от топлината, излъчвана от асфалта. А при нормално или студено време показанията му до голяма степен съвпадат с реалните температури.
Все пак Паркър предупреждава, че не бива сляпо да се доверявате на показанията дори през зимата - особено когато разлика от един-два градуса може да означава опасност от поледица.