Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Защо термометърът на колата ви невинаги показва вярно?

Отчасти, защото не е точно термометър

Защо термометърът на колата ви невинаги показва вярно?

Несъмнено ви се е случвало в горещ летен ден да седнете в колата си, да завъртите ключа и да видите на приборите температура, явно по-висока от действителната. Метеорологът Грег Портър обяснява защо се случва това в статия за The Washington Post.

Защо термометърът на колата ви невинаги показва вярно?

Автомобилът измерва температурата с нещо, наречено "термистор" - сходно с термометъра, само че вместо с живачен или спиртен стълб то използва електрически ток, за да отчита промените. Фактически температурата е индикация колко бързо се движат молекулите във въздуха - при топло време скоростта им е по-висока, напомня Портър.

Проблемът е, че в 90% от автомобилите термисторът е монтиран непосредствено зад предната решетка. През лятото, когато асфалтът се нагорещи значително над температурата на околната земя, тази разлика се отчита и от колата. То е малко като да мериш температурата в стая, като сложиш термометъра на една педя от горящата камина.

Сериозните разлики в измерването проличават най-вече, когато автомобилът е бил паркиран. При движение с по-висока скорост сензорът улавя много по-малко от топлината, излъчвана от асфалта. А при нормално или студено време показанията му до голяма степен съвпадат с реалните температури.

Все пак Паркър предупреждава, че не бива сляпо да се доверявате на показанията дори през зимата - особено когато разлика от един-два градуса може да означава опасност от поледица.

 

0 от 500
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    холек ( преди 5 месеца )
    Абе таранкольо как точно ще го напече датчика под огледалото?! И да много коректно си показва без значение къде се намира колата.
  • #19
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Друг анонимен ( преди 1 година )
    рено и високи скорости! )))))))))))))))))))))
  • #18
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    е па аз като карам не се интересувам от температурата на полето, а от тази на магистралата...и също така не се интересувам от тази на настилката на паркинга, а от реалната на въздуха на него, тоест тази, дето ми я отчита тъпия датчик в огледалото на тъпото рено, а не на умния гоуф на бронята. Не, че температурата на настилката не е важна, ама нещо не ми се спира на всеки километър по 5 минути да я отчитам и да си играя да настройвам системите за безопасност на колата според нея.
  • #17
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Измервател ( преди 1 година )
    "Тъкмо наопаки. Ти не живеееш в някакво идеално синоптично време, а на слънце, до коли, климатици, асфалт и бетон. Това е твоята истина. Това че на някаква нива под накаква круша е три градуса по-хладно няма значение." Може да не живея в гората, но не живея и по средата на паркинга. Като ти напече яко колата слънцето, може да покаже и над 50 градуса. Особено ако напече дясното огледало на великото рено. Трябва да се раздвижиш, за да покаже нещо по-смислено.
  • #16
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Дихател ( преди 1 година )
    Обдухване или не - като е безветрие по обяд на магистралата, температурата е няколко градуса по-висока от тази над полето. Дори за мега яки коли от типа на Рено с датчик в огледалото.
  • #15
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    "Всъщност, да - толкова е трудно. Трябват специални условия, за да измериш температурата - трябва да си на сянка, далеч от автомобили, работещи климатици, асфалт и бетон. Обикновено се изработва специална конструкция за целта. Всичко останало няма как да е точно. " Тъкмо наопаки. Ти не живеееш в някакво идеално синоптично време, а на слънце, до коли, климатици, асфалт и бетон. Това е твоята истина. Това че на някаква нива под накаква круша е три градуса по-хладно няма значение.
  • #14
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    ем явно мойто смотано рено е от смотаните 10%, дето датчика им е поставен на друго място (дясвното огледало) и отчита реално и аз не съм прецакан като собствениците на 90% от таралясниците по пътищата
  • #13
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    ...или по-точно казано, точността му винаги е висока, защото с един евтин транзистор може да се направи изключително точен цифров термометър, но при добро обдухване показанието му се доближава плътно до професионалните измервания на НИМХ на сянка. Да не говорим пък, че никой метеоролог не съобщава текущата температура с десети и стотни.
  • #12
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Глупост след глупост. Дори датчикът за измерване на температурата да е термистор или друг подходящ попупроводников елемент, е пълно безумие да кажеш, че не представлява термометър. Термометър е всеки уред, който измерва температурата, без значение от принципа на действие. На повечето коли датчикът е монтиран под странично огледало или бронята. Понеже е на сянка, при висока скорост точността му е много висока, защото въздушната струя елиминира акумулирането на градуси от околни предмети и колата.
  • #11
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Jey leno ( преди 1 година )
    И аз да се включа,скоростта влияе на температурата,това е факт-просто въздушната струя охлажда повече,а и на други марки датчика е под огледалото или вътре в него..