IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Студената война при автомобилите

САЩ и бившият СССР мерят сили и при концептуалните модели

Студената война при автомобилите

Много е писано за Студената война от средата на миналия век - за шпионите, надпреварата във въоръжаването, борбата за покоряване на Космоса и т.н. Малцина обаче знаят, че САЩ и бившият СССР се сблъскват и на още едно място - при направата на концептуални автомобили.

Студена война е имало и при автомобилите

Самото понятие концептуален автомобил принадлежи на Америка, като първата такава машина е Buick Y-Job, създаден от главния дизайнер на General Motors Хърли Ърл още през 1938 г. След Втората световна война американските производители започват да се съвземат и изгарят от желание да се покажат пред света.

Така през 1951 г. GM пуска още едно творение на Ърл - LeSabre. Както и Y-Job, тази машина използва вече съществуващо шаси на концерна, както и каросерия изцяло в стила на автомобилите от 50-те години. Машината изглежда като излязла от авиационен каталог - приборите са от самолет, а предната част прилича на реактивен двигател.

Студена война е имало и при автомобилите

Всъщност LeSabre се превръща в изпитателен полигон за множество експериментални материали и технологии. Например, той получава каросерия от алуминий (според някои източници тя е от магний) и челно панормално стъкло - първото по рода си, създадено от компанията Lilley-Owens-Ford.

Студена война е имало и при автомобилите

Руснаците отговарят с първия контцептуален модел в историята на СССР. Това е ЗиС-112, който заради формата си и същото това стъкло доста прилича на LeSabre. Машината е построена във фбриката ЗиС, по-късно преминувана на ЗиЛ. Дължината на съветската кола е 5,5 метра, а теглото 2450 кг.

Голямата разлика е в двигателите - ЗиС-112 използва V8 с мощност 140 к.с., а LeSabre също разчита на V8, но с два карбуратора. Единият се захранва с бензин, а вторият с етанол, което му позволява повишение на производителността при резки ускорения. За да увеличат мощността американците използват компресор Roots, като резултатът е впечатляващ за времето си - 335 к.с. и 517 Нм въртящ момент.

Студена война е имало и при автомобилите

В крайна сметка руснаците решават да превърнат Зис-112 в състезателна кола, като намаляват значително теглото. LeSabre се превръща в личната кола на Харли Ърл, който навъртя повече от 40 000 мили с нея. И дори я преотстъпва на американския президент при едно от гостуванията му в Париж.

Студена война е имало и при автомобилите

Всъщност ЗиС-112 е направен с една-единствена цел - да покаже на света, че какво направи Америка, той може да бъде повторено с успех от Съветския съюз. Друг е въпросът дали автомобилната индустрия печели от нещо подобно нещо.

Снимки:  GM, Wikipedia

Тагове: general motors lesabre
0 от 500
  • #13
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    За кой ли път "магний" във вашият сайт. Магнезий е металът, драги ***
  • #12
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Горбачов го купиха и го прецакаха с перестройката. Може би си е мислил друго или нарочно го е направил, но изобщо СИВ и социалистическият блок нямаше индикации да се разпада. Икономиките си бяха ОК и не е имало нито война, нито някакви кой знае сътресения, за да се случи. Просто артиста Рейган успя да излъже умело по холивудски Белязаният, който си помисли, че може да има затопляне на отношенията между изтока и запада, но нещата се случиха и станаха неконтролируеми.
  • #11
    9 rate up comment 3 rate down comment
    бай Иван ( преди 2 години )
    Мисля, че американците не са се смяли на тази конкУренция. Твърде е трагично за да е смешно.
  • #10
    8 rate up comment 9 rate down comment
    МЕТАХА ( преди 2 години )
    Еми в крайна сметка СССР се разпадна , това се сетих. И богати руснаци се преселиха в САЩ . Контра отговора с Виетнам нещо не допада в случая.
  • #9
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Всъщност СССР влезе в Афганистан по мобла на правителството на Афганистан, в същия филм се вкараха и САЩ, след като правителството на Виетнам помоли САЩ да им помогне срещу бунтовниците с тази разлика, че САЩ понесоха много по-големи финансови загуби и загуби на войници от Руснаците в Авганистан. А в Авганистан талибаните бяха въоръжавани от американците, така и във виетнам Виет конг бяха въоръжавани от Руснаците. Така, че като коментираш Афганистан се сещай: присмял се хърбел на щърбел
  • #8
    10 rate up comment 11 rate down comment
    Русия ( преди 2 години )
    Предателят Горбачов , другото е поправимо.
  • #7
    10 rate up comment 12 rate down comment
    МЕТАХА ( преди 2 години )
    Всъщност СССР се изтегли от Афганистан през 1989г. с поражение . За 10 години 15000 убити и 75000 ранени и осакатени войници. Партизанската война с муджахидините не беше спечелена . И СССР доеше всички държави от източния блок. Най-качествения уран в Родопите беше отмакнат за съвецките ОМП. Западни телевизори , хладилници , коли и т. н . само за партийните функционери и държавния елит. А всички останали бяхме еднакво бедни и бленувахме за Запада.
  • #6
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Само една малка поправка,пише се Съвет за икономическа взаимопомощ,съкратено-СИВ.Иначе за останалото си прав.
  • #5
    22 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Всъщност само във военния фронт не губи СССР, но на останалите сгъва. И причините са две. Първата, че Руснаците издържаха всички държави от СИФ които бяха минали на изкуствения комунистически строй със всичсите си финанси. Няма как една държава да изхранва още 20-30 републики. Въпреки огромните богатства които притежава руската територия. Втората причина е в самия строй, няма как да произвежда един вид телевизор, хладилник, автомобил, жилища... защото всички са равни и никой не трябва да има по-скъпи и хубави неща от съседа. Добре ама като има един вид хладилник няма конглокенция а конглокенцията движи прогреса. И докато частните фирми на запад създаваха нови екстри за да се продават моделите им тука се тъпчеше на едно място, затова изостанахме и в коли и в телевизори и телевизионни програми и всичко. Липсата на конглокенция води до застой на икономиката.
  • #4
    8 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    ако нямаше петрол в СССР щяха да са последна световна сила