IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как работи карбураторът?

Какво е жигльор и тръба на Вентури, както и защо Weber се доказват като лидери в областта

Съвсем разбираемо за време, в което всичко около нас се управлява от електроника, все по-малко хора знаят как работи култовият карбуратор Weber. Първият практичен бензинов карбуратор е разработен от Готлиб Даймлер и Карл Бенц през XIX век и представлява просто и ефективно устройство, което позволява на двамата да променят ранното разбиране за автомобила. Едно поколение по-късно – през 1923 г., Едоардо Вебер основава едноименна си фирма в Болоня, Италия. Преди широкото разпространение на горивната инжекция, името на Вебер се превръща в дефиниция за високоефективна горивна система.

  
Как работи карбураторът?

   
Обикновено карбураторите Weber се свързват с италиански екзотични автомобили, но всъщност те са използвани и в много класически модели на Aston Martin, Ford, Citroen, Mercedes-Benz, Volkswagen и дори състезателни машини от Льо Ман и Формула 1. Най-известният карбуратор Weber е двукамерният DCO (от Doppio Corpo Orizzontale). Той е монтиран в много и различни автомобили – от Lotus Elan със 105 к.с. до Jaguar D-Type с 250 к.с.

Карбураторите Weber били толкова популярни, че дори даден автомобил да не излизал от завода с един или няколко такива под капака, имало много тунинг фирми, които да го оборудват впоследствие.

На практика скоростта е резултат от мощността и въртящия момент, а DCO карбураторите на Weber били феноменални в производството и на двете. Подобно на всички високопроизводителни карбуратори, те вкарват голямо количество от добре калибрирана смес от въздух и гориво в двигателя. Но за да се запознаем с истинския инженерен гений, стоящ зад карбураторите Weber, първо трябва да знаем как точно работят те.

Всеки карбуратор трябва да е настроен за работа със съответния двигател. Тъй като са изцяло механични, на карбураторите трябва да им се казва кога и как да вършат работата си. За разлика от инжекционните системи, повечето карбуратори не са достатъчно гъвкави, за да работят добре при различни условия. DCO е един от първите карбуратори, който се справя еднакво добре със захранването с гориво на толкова различни двигатели.

   
Как работи карбураторът?


Според нуждите на конкретния автомобилкарбураторите на Weber могат да бъдат оптимизирани както за повече мощност във високи обороти, така и за по-висок въртящ момент в ниския оборотен диапазон. В резултат на това колите с тези карбуратори били еднакво успешни както като ежедневни возила, така и като състезателни машини – без значение дали имали един вертикален цилиндър или 16 цилиндъра във V-формация.

И всичко това от простичко устройство с много малко движещи се части, станало популярно през 50-те.

Карбураторите доставят гориво до горивната камера чрез малки проходи, издълбани в алуминиевия им корпус. Чрез малки дюзи (познати като жигльори) може да се регулира количеството на постъпващото в двигателя гориво. Ако той се нуждае от повече бензин, механиците слагат жигльори с по-голям дебит. Weber DCO се превръща в предпочитан избор за компаниите именно защото дава възможност за лесна и бърза смяна на въпросните дюзи. Освен това, тези карбуратори позволяват и настройка на диаметъра на тръбите на Вентури, които най-общо означава, че големите двигатели могат да се държат като малки и обратно. Печелите най-доброто от двата свята.


Как работи карбураторът?


Най-просто казано, тръбата на Вентури представлява Т-образно кръстовище – по правата тече един флуид (въздух), към която се включва друга тръба с по-малък диаметър, по която тече гориво. Идеята е, че флуидите се увличат. Тоест – течението на въздуха създава вакуум, който увлича със себе си гориво и така се образува горивната смес. А количеството гориво се регулира чрез жигльора. Не е чак толкова сложно, колкото звучи на първо четене.

Параметрите на ускорителната помпа също могат да бъдат променяни, благодарение на което прецизно може да се настрои начинът, по който двигателят реагира на напълно отворените дросели. Разпръсквачите на DCO карбураторите Weber също могат да се сменят в зависимост от това какви жигльори са използвани в момента, както и натоварването на съответния двигател. По-късните версии на DCO карбураторите дори позволяват да настроиш количеството на постъпващия в двете камери въздух (в идеалния случай то е еднакво).

От съвкупността на всички тези настройки зависи как ще се държи всяка кола и дали тя изобщо ще става за каране или не.

По това време Италия не е била монополист в областта. Американската компания Holley има подобни разработки за своите следвоенни V8 двигатели, но истината е, че Weber са пионери в това да популяризират технологията. Всеки нормален човек е можел да променя настройките на колата си – цилиндър по цилиндър. Освен това карбураторите на компанията се доказват през годините като издръжливи и прости като конструкция. И за разлика от много други карбуратори, почти всички ремонти по компонента на Weber се извършват за минути, и то не в специализиран сервиз, а на улицата.

   
Как работи карбураторът?

  
Четейки всичко това, вероятно всеки от нас се пита кой настройва тези карбуратори? Това е умение, което се гради в продължение на цял един живот, признават едни от последните останали карбураторни експерти. За да се наречеш такъв, трябва да умееш от един ненастроен карбураторен автомобил да направиш такъв, който има чудесен студен старт, мигновена реакция на педала на газта, произвежда възможно най-много конски сили и има перфектен празен ход. Това не е никак лесно.

“Направете окачването регулируемо и те ще то регулират погрешно – погледнете какво могат да направят с карбуратор Weber само за няколко секунди глупост и една отвертка.” Думите са на основателя на Lotus Колин Чапман, който е бил напълно прав. Имайки предвид колко възможности за настройка ти дават карбураторите Weber, не е чудно защо толкова малко хора успяват да разгадаят тяхната мистерия.

Има и друг проблем. Старите карбуратори не се разбират много-много с богатото на добавки модерно гориво. Именно те променят начина, по-който течността се държи, което пък тотално обърква добрия стар механичен карбуратор. С други думи, дори само заради лукса да карате с модерен бензин, ще се нуждаете от услугите на опитен човек със синя престилка на пределна възраст, който да ви настрои карбураторите.

За щастие, технологията също помага. На пазара вече има достъпни измервателни уреди, които помагат на домашния механик и му позволяват да постигне резултати, каквите дори създателите на Weber DCO не са очаквали от него.

0 от 500