Българите често обичат да си припомнят, че живеят в най-бедната страна от Европейския съюз. Но тази бедност съвсем не значи, че те са склонни да ходят пеш.
По съотношение автомобили на глава от населението страната е по-скоро в средата на подреждането, изпреварвайки значително не само съседна Румъния и сериозните автомобилни производители Унгария и Словакия, но и държави с далеч по-висок жизнен стандарт като Дания, Ейре и Финландия.
В България има доста повече автомобили на глава от населението, отколкото в изявени производители като Словакия и Унгария. Снимка: dnes.bg
Според актуалния статистически годишник на ACEA, асоциацията на автомобилните производители в Европа, в България понастоящем се движат 508 коли за всеки хиляда жители - малко под средния показател за ЕС (579), но доста над Дания (501), Словакия (438), Унгария (377) и Румъния (308).
В същото време България официално има най-ниския показател нови регистрирани автомобили на 1000 души - едва 4 през 2016, при 5 за Румъния, 7 за Литва, 25 за Чехия, 38 за Австрия и т. н.
Остарелият автомобилен парк обяснява и защо България има едни от най-високите средни вредни емисии въглероден диоксид на километър, отстъпвайки само на Германия и прибалтийските държави. Другата част на обяснението е, че у нас е необичайно висок делът на автомобили с по-големи двигатели.
Според официалните данни на АСЕА в единствения у нас завод за крайна сглобка - на Great Wall в Баховица - през цялата минала година са произведени 114 автомобила - 62 леки и 52 лекотоварни. В Румъния са произведени 362 957, в Словакия - 942 546, в Унгария - 522 335
Годишникът на АСЕА хвърля и малко по-позитивна светлина върху напредъка на страната като производител за автомобилния сектор. По дял на пряко заетите в подобни производства (0.69% от трудовата сила) България е по средата, съвсем малко зад Италия и пред страни като Белгия и дори Великобритания.
По официални данни пряко ангажирани в автомобилната промишленост у нас са 20 512 души, горе-долу колкото и в Холандия (за сравнение в съседна Гърция са 1700). Все пак България изостава чувствително от държави от региона, които успяха да развият и крайно производство на автомобили - например Румъния (168 000 заети) или Словакия (66 000).