IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Българите имат повече коли от унгарците и датчаните

Делът на заетите в автомобилния сектор у нас е по-голям от този във Великобритания

Българите имат повече коли от унгарците и датчаните

Българите често обичат да си припомнят, че живеят в най-бедната страна от Европейския съюз. Но тази бедност съвсем не значи, че те са склонни да ходят пеш.

По съотношение автомобили на глава от населението страната е по-скоро в средата на подреждането, изпреварвайки значително не само съседна Румъния и сериозните автомобилни производители Унгария и Словакия, но и държави с далеч по-висок жизнен стандарт като Дания, Ейре и Финландия.

Българите имат повече коли от унгарците и датчаните
В България има доста повече автомобили на глава от населението, отколкото в изявени производители като Словакия и Унгария. Снимка: dnes.bg

Според актуалния статистически годишник на ACEA, асоциацията на автомобилните производители в Европа, в България понастоящем се движат 508 коли за всеки хиляда жители - малко под средния показател за ЕС (579), но доста над Дания (501), Словакия (438), Унгария (377) и Румъния (308).

В същото време България официално има най-ниския показател нови регистрирани автомобили на 1000 души - едва 4 през 2016, при 5 за Румъния, 7 за Литва, 25 за Чехия, 38 за Австрия и т. н.

Остарелият автомобилен парк обяснява и защо България има едни от най-високите средни вредни емисии въглероден диоксид на километър, отстъпвайки само на Германия и прибалтийските държави. Другата част на обяснението е, че у нас е необичайно висок делът на автомобили с по-големи двигатели.

Българите имат повече коли от унгарците и датчаните
Според официалните данни на АСЕА в единствения у нас завод за крайна сглобка - на Great Wall в Баховица - през цялата минала година са произведени 114 автомобила - 62 леки и 52 лекотоварни. В Румъния са произведени 362 957, в Словакия - 942 546, в Унгария - 522 335

Годишникът на АСЕА хвърля и малко по-позитивна светлина върху напредъка на страната като производител за автомобилния сектор. По дял на пряко заетите в подобни производства (0.69% от трудовата сила) България е по средата, съвсем малко зад Италия и пред страни като Белгия и дори Великобритания.

По официални данни пряко ангажирани в автомобилната промишленост у нас са 20 512 души, горе-долу колкото и в Холандия (за сравнение в съседна Гърция са 1700). Все пак България изостава чувствително от държави от региона, които успяха да развият и крайно производство на автомобили - например Румъния (168 000 заети) или Словакия (66 000).

 

0 от 500
  • #16
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Иван ( преди 6 години )
    То едни коли...25 годишни ***
  • #15
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Все повече и повече българи ще си купуват нови коли именно по тази причина - няма как Мерцедес от 2005 година да е здрав като 124-ка!За какво да дадеш 20 бона за 15 годишна Е класа, при положение, че може да си купиш нов автомобил за тия пари и поне през първите 150 хиляди километра да нямаш проблеми!Един колега си купи Дачия Лоджи - смяха му се останалите, *** бил, за тия пари можел да си купи истинска кола!Да, ама за 3 години й направи 85 хиляди километра и си тръгва спокойно на път!
  • #14
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    По-забавното е, че всички знаят, че няма производител, който да прави кола да изкара повече от 10-тина години, но нашенеца е готов да даде 15-20к за 10 годишен мерцедес/бмв със силно съмнително минало, отколкото за 5 ходишен опел със доказана история и километри (макар и двете да са на по 150-тина хил)
  • #13
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това тук не са коли, а трошки!Колите са коли до 10 годишна възраст, след това независимо от марката и модела, не стават за нищо!
  • #12
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    2/3 от колите по нашите пътища са на цената на смартфон и са коли, само в нашите разбирания... за европейците са или ретро или скраб (според състоянието).
  • #11
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    много височки данъци трябва да има за коли които не покриват еко -нормитеа не обратното , както е тук - тровките с 20 лева данъкдвоен и троен данък за 2-ра трета кола на човек /семесйствоплатено паркиране НАВСЯКЪДЕ !това са спешни и полезни мерки да се научи нашенецът, че возилото не е даденост, а лукс, за който се плаща скъпо !на който не му харесва - на село да сади картофи !
  • #10
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    В България битува схващането че колата е стока от първа необходимост. А на практика е лукс. Без нея има голям шанс да ти излезе по-евтино. Защо иначе в много големи градове в западна Европа много хора няма собствена кола
  • #9
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Бръм ( преди 6 години )
    Имаме, как да нямама всичко старо и негодно от ЕС е тук... пък и данъка му на година е колкото има няма кило сирене по БДС....Е няма такава държава....
  • #8
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Enzo ( преди 6 години )
    Ами... всъщност... има-те! Българинът е на едно от челните места в Европа по коефициент на спестовност (отношението между доход и спестен от него дял). Естествено - по най-тъпия начин - в банката на възможно най-високата лихва. Е, щом не ви трябват пари, има у нас и такива, на които ни трябват. Затова, като ги понасъберете повечко из банките, и веднага ви организираме някоя и друга криза, за да ви ги приберем. Замислете се... Парите трябва да се използват, за да повишават качеството на живота ни
  • #7
    24 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Българите нямат нищо! Това не са коли , а опасни за движение и замърсяващи трошки( разбира се, има и нови коли в БГ) Но, масово са опасни за движение, минали по незнайно какъв начин преглед, в комбинация с лоши пътища, липса на култура на движение и незнаене на правилника...., книжките от десетилетия вече се взимат по 2-ри , 3-ти и т.н. начин.Над 1000 човека загиват годишно от нелепи катастрофи... Пияни водачи, липса на контрол или корупция от КАТ.... Трагедия!!! Какво точно имат българите?!