IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Едва 3 производителя предлагат подобни двигатели

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Преди години турбомоторът предполагаше, че шофьорът на автомобила и пътниците в него ще изпитват удоволствие от високата мощност и голям въртящ момент. Постепенно технологията набра скорост и някои производители започнаха да предлагат двигатели с 2 турбини – туин-турбо или би-турбо, които са още по-впечатляващи.

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Някои клиенти заложиха на възможността да си купят автомобил, където се съчетава турбина и компресор, осигуряващи оптимална мощост и висока производителност. Технологията продължа да се развива и сега турбомотори се предлагат от почти всички производители, при това и за най-малките и най-достъни като цена модели.

Така се стигна до появата на Bugatti, който предложи двигател с 4 турбини на своята суперкола Veyron. След това на свой ред BMW удиви света, като успя да адаптира философията на тройното турбо към дизелов мотор. Във връзка с това изданието Autoevolution се опита да направи Топ 5 на колите, оборудвани с мотор с 3 или 4 турбини. Но не успя, тъй като се оказа, че те са по-малко на брой.

Audi SQ7: три-турбо V8


Първият мулти-турбинен двигател в този списък се крие под капака на Audi SQ7, който мигновено превърна в най-мощния дизелов мотор, поставян на сериен автомобил; Това решение се оказа достатъчно впечатляващо, за да предизвика интереса на Bentley, които го приложиха при свои модели.

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Техническата реализация на подобно нещо е впечатляваща. Моторът е оборудван с 2 последователни турбини, на които им помага елекрически компресор. Той работи благодарение на отделна 48-волтова електрическа система и по този начин турбо-ямата е елиминирана напълно. Двигателят на Audi SQ7 развива впечатляващите 435 к.с. и 900 Нм.

Bugatti Chiron: куад-турбо W16


Дълго време Bugatti разполагаше с единствения в света куад-турбо (4 турбини) двигател, но наскоро и той се сдоби с конкурент, за който ще стане дума след малко. Инженерният шедьовър на Chiron обаче е наистина впечатляващ, тъй като хиперколата е с W16 двигател. Такъв не произвежда никой друг освен Bugatti.

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Технологията куад-турбо означава, че турбини са разделени на 2 групи по 2, като всяка от тях работи с 8 цилиндъра. Това решение се нарича двустепенна турбина и се среща при редица автомобили, при това много по-достъпни от Chiron, но нито един от тях дори не можа де се доближи до нивата на представяне на двигателя на суперколата.

И няма как да бъде различно, тъй като максималната мощност на силовия агрегат на Chiron достига 1500 к.с., а въртящият момент е 1600 Нм, които са достъпни в диапазона 2000-6000 обмин.

Три-турбо 3,0-литров редови 6-цилиндров мотор на BMW

BMW удиви света през 2012 г., като показа двигател с 3 турбини. Шокът бе сериозен, след като се оказа, че моторът не е бензинов , а дизелов. А от BMW поставиха буквата М пред обозначенията на модели, които бяха оборудвани с този агрегат.

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Баварците предлагат три-турбодизел за 5-Series, X5 и X6, като последните два модела получиха обозначение M50d. Предишното поколение на „петицата” бе достъпно с този мотор под името M550d, като във всички случаи двигателят се комбинираше с 8-степенна автоматична скоростна кутия ZF и система за задвижване на четиите колела xDrive.

Три-турбо системата действа последователно. Малка турбина осигурява мощност при ниски обороти, осигурявайки още там висок въртящ момент. Това е постигнато благодарение на променлива геометрия. След това се задейства голямата турбина, осигурявща въртящ момент в диапазона на средните обороти.

Третата турбина е предназначена за високите обороти, като тя всъщност е съвсем малка. Тя позволява ускорение от 2500 об/мин до „червената зона”. В случая и трите турбини работят заедно, като резултатът е 381 к.с, достъпни между 4000 и 4400 Нм, и въртящ момент от 740 Нм между 2000 и 3000 об/мин.

Куад-турбо 3,0-литров редови 6-цилиндров мотор на BMW

BMW всъщност е единственитя прозиводител освен Bugatti, който предлага сериен автомобил с 4 турбини. За разлика от Audi SQ7, куад-турбо мотоъот на баварците използва традиционни турбини без допълнителни компресори. Bugatti залага на същата стратегия, но в по-голям мащаб и при 3 пъти по-висока мощност.

Битката на турбините - 3 или 4 на брой

Вместо при конфигурация V8, в BMW са успели да поставят 4 турбини на своя редови 6-цииндров двигател. Благодарение на тях, както и на системата за директно впръскване на горивото, моторът предлага 400 к.с., достъпни между 4000 и 4400 об/мин. Няма кой знае каква разлика от варианта с 3 турбини, но все пак въртящият момент е малко по-висок – 760 Нм и е достъпен от 2000 до 3000 об/имн.

Интересната особеност в случая е, че инженерите на BMW са интегрирали 2 малки турбини в един корпус, а другите 2 са поставени отделно. Въртящият момент при 1000 об/мин е 450 Нм, тоест наполовина от този нта Audi SQ7. При баварците обаче отсъства 48-волтовата система и допълнителния компресор, а и двигателят е на BMW е с 1 литър по-малък обем.

Снимки: Производителите
 

0 от 500
  • #9
    6 rate up comment 3 rate down comment
    тираджия ( преди 6 години )
    турбината е хубаво нещо, макар че има доста индивиди с правени турбини, на които колите им звучат като астматици.
  • #8
    9 rate up comment 9 rate down comment
    младен ( преди 6 години )
    Овча работа това с многото турбота.Електричка е истината.
  • #7
    10 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    радват се сервизите на бедните дошоваци каращи возила на по 15 години минала през безброй карачи !тия коли се правят да се карат нови и с кеф , никой не мисли за бедния семкаджия, какво ще прави с кола карана до дупка :)ама нали сте си бядници - гледате само то през дупката на кочинакта си
  • #6
    16 rate up comment 11 rate down comment
    механика ( преди 6 години )
    Най-обичам турбинираните мотори!Колкото повече турбота, толкова по-добре.Все пак и аз семейство имам и жена и деца храня. Добре, че са немските коли...
  • #5
    15 rate up comment 6 rate down comment
    фсб ( преди 6 години )
    аз искам да карам кола с два или три цилиндъра, до 1000 кубика да е и по възможност 3-4-5 турбини. Просто "чудесно". Аааа и да пише отзад че е 5 литрова разбира се.
  • #4
    17 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    немците са решили да постигнат такова ниво на "развитие", че скоро време ще започнат да слагат на всеки цилиндър по една турбина, а защо не и по 2 или по 3? да има по една за ниски, средни и високи обороти. абе направо по 4 на цилиндър, като четвъртата ще е за всеки случай хахахаха
  • #3
    15 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Даа и да им се радват в сервизите постоянно! Ама, който има пари ще може да си го позволи.
  • #2
    30 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    4 турбини са прекалено малко, трябват още, още!Възможно най-скоро производителите трябва да направят 3 цилиндов дизел с 6 турбини(след това с 9 и 12 на по-късен етап), 4 цилиндров с 12 турбини(след това с 16) и 6 цилиндров с 24 турбини(най-малко).
  • #1
    34 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Няма нищо по-приятно от това да караш мощен атмосверен двигател и да усещаш как мощността му се разгръща постепено в целият диапазон от обороти.За лузарите е кеф колата да рипа в ниските обороти създавайки им впечатление, че много върви. Да не говорим за надеждността, че там турбинираните са доста зле. Екологията също е по-зле при турбинираните, ФПЧ и при дизели и бензини, както и доста завишен разход на гориво спрямо обявеното.