Стратегическото партньорство между Toyota и Tesla окончателно приключва, след като японската компания потвърди, че е продала своя дял от американския производител на електрически автомобили. Това се е случило още в края на миналата година, но едва сега се оповестява, отбелязва The Financial Times.
Сътрудничеството между двете компании започна през 2010, когато именно Toyota продаде на Илон Мъск завода във Фримонт, Калифорния, където днес Tesla произвежда своите електромобили. Успоредно с това японците купиха 3 процента от капитала на американската компания срещу 50 млн. долара. Тогава президентът им Акио Тойода обясни този ход с желанието да почерпи от "духа на предизвикателство и способността за бързо вземане на решения", което стартъп като Tesla би могъл да предложи.
Според токийския кореспондент на FT Робин Хардинг обаче съюзът започнал да се пропуква още през 2014 заради сблъсъка на култури - "консервативното, фокусирано преди всичко върху сигурността японско инженерство и типичната за Силициевата долина склонност на Tesla да поема рискове".
Почти нищо не излезе от опитите на двете компании да разработват съвместно модели. Единственият такъв си остава електрическата версия на Toyota RAV4, която нямаше успех и бе прекратена малко след появата си.
Единственият материален резултат от партньорството на двете компании бе електрическата версия на Toyota RAV4, безславно спряна скоро след появата си
Междувременно самата Tesla започна да се променя от по-малък партньор в конкурент на Toyota. Чашата вероятно е преляла, когато американците откриха свой търговски център в Нагоя, родния град на Toyota.
Все пак партньорството е донесло изгода на японците. Според миналогодишния й отчет, публикуван през март 2016, Toyota е притежавала 2.34 милиона акции от Tesla на стойност 481 млн. долара. По всяка вероятност продажбата им е донесла сходна сума. Сделката е станала преди рязкото поскъпване на акциите на Tesla тази година.
Макар да бе сред пионерите на алтернативното задвижване със своя хибрид Prius, Toyota дълги години се отнасяше скептично към изцяло електрическите автомобили и предпочиташе да усъвършенства хибридните си машини и да разработва водородни горивни клетки (технология, която Илон Мъск нарече "удивително тъпа"). Едва през миналата година японците рязко смениха курса и сега подготвят дебюта на първия си масов електромобил.