IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-смъртоносният мотоциклет в историята

Някога чаровното скутерче Vespa имаше и версия с бронебойно оръдие

Vespa по начало е едно от най-дружелюбните превозни средства в историята, което сме свикнали да свързваме с неща като тесни улички, пица, София Лорен и dolce vita. Но чаровното италианско скутерче си има и своята тъмна страна в лицето на TAP 150 - най-смъртоносния мотоциклет в историята.
 

Най-смъртоносният мотоциклет в историята


Piaggio, компанията-производител на Vespa, е основана още през XIX век като производител на локомотиви и жп вагони. В началото на ХХ век постепенно се ориентира към военния сектор и прави бомбардировачи и самолетни двигатели - докато през 1943 фабриката в Понтедера не е унищожена от съюзническа бомбардировка.

След войната Енрико Пиаджо, синът на основателя Риналдо, решава да мине към гражданския сектор и възлага на авиоконструктора Корадино Д'Асканио да му създаде малък, евтин мотоциклет за обеднелия следвоенен пазар.


Най-смъртоносният мотоциклет в историята


Д'Асканио презира мотоциклетите като неудобни и мръсни машини; дизайнът му е радикално различен от всичко дотогава и преследва няколко цели - машината да може да се кара еднакво удобно от мъже и жени; да не цапа дрехите на водача си; да е икономична и гумите да са лесни за подмяна. Резултатът е наречен Vespa ("оса") - отчасти заради външния си вид, но най-вече заради звука си. Само за десетилетие компанията пласира един милион бройки.


Най-смъртоносният мотоциклет в историята


Сред почитателите на Vespa явно е било и френското военно командване, което през 50-те решава, че скутерът е идеалната платформа за създаване на лека бойна машина, която да може да се спуска на бойното поле от самолет. Така е създаден TAP 150 - скутер с вградено бронебойно оръдие М20. Рамата е от подсилена стомана, а двигателят, двутактов с обем 146 куб. см, може да развива до 65 км/ч.

"Базука-веспата" е поръчана за въоръжения конфликт в Индокитай, но всъщност е ползвана най-вече в Алжир, където французите се борят с местните освободителни движения. По замисъл скутърите вървят в комплект по два - единият стреля, другият носи амуниициите. Произведени са около 500 бройки, които днес, естествено, са колекционерска рядкост.


Най-смъртоносният мотоциклет в историята


0 от 500