2016 бе най-силната година в историята на британския производител Jaguar Land Rover. "КОЛЕЛА" разговаря с Анди Гос, директора по продажбите на компанията, за обясненията за този успех и рисковете, които крие 2017 за англичаните.
Г-н Гос, какъв бе ключът към добрите резултати на компанията ви през миналата година, и особено за скока в продажбите на Jaguar?
- 2016-а бе страхотна година за нас, с 20% ръст и рекордни продажби - 583 000 автомобила. За мен бе особено приятно, че Jaguar записа най-силната година в цялата си история - а това е доста дълга история. Растежът при тази марка бе 77 на сто. През това време Land Rover беше в процес на препозициониране на някои продукти - знаете, в момента нямаме Defender, през по-голямата част от миналата година нямахме и Discovery. Така че 8-те процента ръст там са близки до онова, което бяхме планирали.
Ако се вгледате в географията зад тези резултати, имахме много добра година в Китай, голям ръст в Европа, в САЩ и във Великобритания. Откъде идва ръстът? Всяка година ние инвестираме 3.5 милиарда лири в продукти, технологии и оптимизиране на производството. На изложения като това в Женева можете да видите резултатите: новият Range Rover Velar, новият Jaguar i-Pace, чисто новото Discovery... Така ние непрекъснато разширяваме портфолиото си, и тъкмо това е в основата на растежа ни.
Какви са главните рискове пред вас през тази година, с Brexit и със заплахата от протекционизъм в САЩ, ваш основен пазар?
- Проблемите на хоризонта... те са до голяма степен външни за Jaguar Land Rover. Вътрешно ние сме в много добра форма. Оптимисти сме за 2017. Не знаем какво ще стане с Brexit, но сме подготвени, доколкото е възможно. Лобираме пред правителството за неща, от които се нуждаем, а те са преди всичко свободно движение на работна ръка с Европа и търговия без мита и квоти. Не искаме да работим при изцяло нов набор от регулации. Това са основните ни искания. Те не се отличават от сегашното състояние на нещата, разбира се. Но пък и защо трябва да се отличават?
Колкото до САЩ, нека видим какво ще стане. Ние сме много силни там, това е най-големият пазар на Land Rover в света. Двете правителства имат тесни връзки помежду си, и ние разчитаме нашето да ни осигури подходящи условия за бизнес.Включително и за Brexit. Brexit ще се случи, няма съмнение в това. Но правителството трябва да направи най-доброто за нашата индустрия, за 42-те ни хиляди работници и също така за всички тези европейци, които работят в Обединеното кралство.
Следпродажбеното обслужване от години е основен източник на приходи за автомобилните компании. Ще се промени ли това сега, когато всички се насочват към електромобилите? Предполага се, че те ще изискват доста по-малко поддръжка...
- Със сигурност това ще промени бизнеса в дългосрочен план. Но междувременно нашият значителен ръст идва преди всичко от конвенционални бензинови и дизелови двигатели. Насочваме се към плъг-ин хибриди и към електрически автомобили, но засега те са несъизмерими с ръста при двигателите с вътрешно горене... Това е добър въпрос, но за след десет години. Тогава вече ще има разлики в самия модел на следпродажбеното обслужване. Междувременно електромобилите са изпитание за дилърите ни, но ние инвестираме много, за да им помогнем да се справят в тази нова среда.
Анди Гос със звездата от сериала Mad Men Кристина Хендрикс по времето, когато Гос бе президент на JLR - Северна Америка
Като стана дума за свързаност, някой бе казал за Теsla, че не е в бизнеса с продажбите на автомобили, а в бизнеса със събирането и продаването на лични данни и информация. Готови ли сте и вие да се захванете с такъв тип бизнес?
- Нашите коли са свързани, разбира се, но с това се надяваме най-вече да съберем много информация за нашите инженери и дизайнери, и за нашите заводи - информация за това какво точно искат клиентите от автомобилите ни. Вече имаме дистанционно обновяване на софтуера, така че да доставяме не само съобщения на клиентите, но и да им предлагаме някои услуги. Мисля, че в това отношение вече преодоляхме ембрионалната фаза. Убеден съм и ви уверявам, че това ще преобрази цялата индустрия. Но трябва да сме сигурни, че нещата, което правим, са преди всичко в интерес на клиента. На отделния, индивидуалния клиент. Иначе, ако питате за данните, ние вече имаме много - цели езера от информация. Въпросът е как да я използваме полезно, а не просто да трупаме данни заради самите данни. Това ще промени всичко. Двата фактора, които ще преобразят индустрията, са електрификацията и дигитализацията. Няма съмнение в това.
Един финален въпрос: вече започнахте да строите новия си завод в Словакия. Какви са предимствата на тази страна за вас? Защо избрахте точно нея?
- Преди всичко това е място, където властите имат силно желание да работят с нас. Освен това там вече има съществуваща верига от доставчици, което е наистина важно. И накрая Словакия отваря за нас някои пазари по съвсем нов начин.
В британските си заводи вече работим на три смени, при пълно натоварване, така че трябваше да направим такова разширяване. В този смисъл Словакия изглеждаше много смислен избор. И сега, след като строителството започна, трябва да призная, че сме много щастливи от начина, по който се развива всичко там. Този завод ще е основна част от бъдещето на Jaguar Land Rover, без капка съмнение. Той ще ни помогне и да разширим присъствието си в източната част на Европа. Така че имаме всички основания да го чакаме с нетърпение.