Средно разположение на двигателя. Мощен и икономичен дизелов мотор. Чист и привлекателен дизайн. Тегло от 1180 кг. Всичко това е събрано в един автомобил, който го няма на пазара. И най-вероятно никога няма да се появи в серийното производство, въпреки че все още има, макар и минимални, шансове за това.
Става дума за концептуалния Volkswagen BlueSport, който има и още редица положителни качества. Като цяло идеята за него повтаря това, за което мнозина фенове на автомобилите мечтаят. Той трябва да бъде спортна кола със средно разположение на двигателя, конкурираща се с Porsche Boxter, но на по-ниска цена. А най-важното – тя разчита на дизелов мотор.
В интерес на истината появата на автомобила на салона в Детройт през 2009 г. предизвика противоречиви реакции. Създаденият от дизайнера Краус Бишоф и неговия екип роудстър получава най-добрите черти от последните модели на Volkswagen и Audi.
Още тогава започват разговорите за евентуалното пускане на модела в серийно производство, но това така и не става. Проблемът е, че Volkswagen не може да състави бизнес-план за успешен дизелов спортен автомобил. Просто такива коли трудно се продават, а и икономическата обстановка по това време не е особено позитивна.
Въпреки това през 2011 г. BlueSport е доста близо до излизането си в серия. В последния момент обаче ръководството на Volkswagen AG се отказва от проекта, като е замразена и паралелната версия на автомобила, която трябва да се появи под марката Audi.
Големият проблем отново е именно пазарът. За да бъде успешен подобен автомобил, той трябва да се продава в годишен тираж от 40 000 – 50 000 бройки. В сегмента на достъпните роудстъри обаче има един господар – Mazda, на която принадлежи около 80 % на пазарния дял. И във VAG решават, че за част от останалите 20% просто не си заслужава да се рискува.
Самият автомобил е оборудван с 2,0-литров TDI мотор с 4 цилиндъра, развиващ 180 к.с. и 350 Нм въртящ момент. Той е комбиниран с 6-степенна DSG-трансмисия, при която предавките могат да се сменят и от волана. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,2 секунди.
В компанията обмислят да предложат и бензинов вариант, при това с 1,2-, 1,4-и и 2,0-литрови TSI мотори. При най-големия от тях конските сили са цели 265, което съвсем не е лош показател.
По-интересното е,че BlueSport е можело да стане първият модел на Volkswagen от десетилетия насам със задно предаване. Разглежда се възможността той да се превърне в наследник на Porsche 914, който е разработен съвместно с Volkswahem и в Европа се продава като VW-Porsche.
Отвътре автомобилът също изглежда привлекателно, като идеята е са се подчертаят спортните му качества. Готовият прототип е тестван от британски журналисти през 2009 г., като според тях BlueSport разполага с потенциал. Във VW Group обаче не са такива оптимисти, тъй като се притестяват, че серийната версия на модела ще открадне клиенти от Audi TT и Porsche Boxster.
Дали това е така, трудно може да се отговори. Пазарът обаче е безпощаден, а във Volkswagen просто явно така и не си повярваха. А переспективите през BlueSport излеждат все по-мрачни, още повече след „Дизелгейт”. Той едва ли някога ще се появи на пазара, така че Mazda MX-5 и Toyota GT-86 могат да спят спокойно.
Снимки: Volkswagen