IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете

Lamborghini не са единствените, които в миналото "изцапаха" ръцете си със земеделска техника

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете

Феручио Ламборгини не е започнал кариерата си като конструктор на суперавтомобили, всички знаем това, нали? Първият му успех идва като производител на трактори и земеделско оборудване. В началото на 20-и век колите и тракторите няма как да бъдат по-различни по отношение на дизайна. Автомобилите точно започват да оформят своя ниша и да навлизат сериозно в живота на хората, а електрическото задвижване, парните двигатели и тези с вътрешно горене, все още са в процес на инженерно доуточняване, докато парните трактори вършат мръсната работа още от края на 19 век. На практика те представляват парни локомотиви на колела. Те са огромни, скъпи, горещи и опасни машини, които се нуждаят от екипаж от няколко души, които да ги зареждат и управляват. Освен това, първите трактори не са никак мощни.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете

Когато ранните автомобилни производители приемат, че двигателите с вътрешно горене са бъдещето, те започват да обръщат глава и към индустрията със селскостопанска техника. Твърде много земя имало за обработка, както и твърде много пари, чакащи да бъдат спечелени от продажбата на земеделско оборудване. Бензиновите двигатели, разработени за автомобилите, можело да бъдат модифицирани за тежки машини, които да бъдат продавани на фермери по целия свят. И точно това се случило. Ето само няколко примера на автомобилни производители, пренасочващи дейността си в конструирането на трактори, както и на някои единични компании, занимаващи се с трактори, които се насочват към автомобилите. Понякога тези експерименти били увенчани със сериозен успех.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Ford Tractors

Един от най-ранните производители на бензинови трактори всъщност е Ford. Компанията започва да сглобява своя Model F трактор още през 1917 под името Fordson, когато в процеса са използвани някои от техниките за масово производство, научени от автомобилите. Това е първият олекотен, масово произвеждан трактор в света. Впоследствие компанията се слива с Ford Motor Company и бележи устойчив ръст, а през 1939 г. представя трактора 9N, който се превръща в шаблон за почти всички бъдещи трактори. Той има гумени колела, превърналия се в стандарт теглич, прикрепен към шасито в три точки, функция за бързо потегляне, както и улеснен достъп до всички сервизни точки.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово
Samson Tractors

През 1917 General Motors придобиват компанията Samson Sieve-Grip Tractor Company of Stockton California и обявяват плановете си да пуснат на пазара линия от автомобили и пикапи, с които да допълнят тракторната гама. Първоначално инженерите излизат с проект за прото-ван, който може да побере до деветима пасажери, а когато седалките се демонтират, каросерията се превръща в товарно пространство. Тази машина така и не излиза на пазара. Следва серия от прототипи на трактори, два от които били произведени във фабриката за тежкотоварна техника на Pontiac. По-рафинираният Model M бил произведен през 1919, но заради високата си цена спрямо конкуренцията от Ford, така и не успял да се наложи. В същата година бил произведен и друг трактор, наречен Iron Horse, който се задвижвал от 8.0-литров 4-цилиндров двигател на Chevrolet. Той се контролирал от оператор, който ходел зад машината и я напътствал с помощта на “юзди”, точно като кон. Авантюрата на GM с тракторите донесла загуби в размер на 33 млн. долара, като през 1923 американската компания се отказала от начинанието.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Minneapolis Moline UDLX

Minneapolis Moline е добре познат производител на трактори до 1938 г., когато компанията решава да навлезе на пазара с автомобили. С модела си UDLX Comfortractor американците се опитват да комбинират качествата на автомобил и трактор, което има икономическа логика, имайки предвид, че тази машина се появява в края на Голямата депресия. За времето си UDLX е бъкан с екстри – той има първата напълно затворена кабина в света, отоплителна система, отварящи се прозорци, запалка за цигари, както и втора седалка за пътници. Максималната скорост от 72 км/ч пък го прави доста практичен и като автомобил. Въпреки това, високата цена от 2150 долара обрича моделът на неуспех, като в крайна сметка от него са продадени едва 150 бройки.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Lamborghini Tractors

Както стана ясно по-горе, Феручио Ламборгини започва бизнеса си като производител на трактори и друга селскостопанска техника. След Втората светова война италианецът започва да сглобява трактори от излишно военно оборудване. През 1948 г. той основава компанията Lamborghini Trattori S.p.A. Първият му официален трактор се казва Carioca и именно той помага на компанията да се превърне в най-влиятелния производител на селскостопанска техника в Италия. След това историята става още по-романтична. Ламборгини е силно впечатлен от колите на Ferrari и отива при Енцо Ферари, за да му даде съвет какво може да подобри в неговите модели.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Porsche Tractors

Фердинанд Порше имал много интереси и таланти. Горе-долу по същото време, в което той разработва легендарния Volkswagen Beetle, на чертожната му дъска стоят и скиците на достъпен трактор. През 1934 били създадени няколко прототипа, оборудвани с дизелови двигатели с въздушно охлаждане. Инженерът правел опити с броя на цилиндрите, като независимо от тях, частите на двигателите трябвало да бъдат взаимозаменяеми. По това време, съвсем разбираемо, в Германия нямало голям интерес към подобни машини, но много чужди компании купили лиценза за някои от тези двигатели. През 1956 Mannesmann AG решила да лицензира целите трактори на Porsche и започнала да ги произвежда. Между 1956 и 1963, докогато всъщност траел периода на лиценза, били произведени над 125 000 трактора Porsche.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Co-Op Tractors

През 1922 правителството в САЩ позволило на фермерите да създават кооперативи и да работят заедно, за да увеличат печалбите си. Те започнали да изследват начини за оптимизация на фермерските дейности. И тъй като повечето процеси вече били механизирани, било решено да се разработи трактор, който да бъде от полза на членовете на кооператива. През 1935 г. била финализирана сделка с Parrett Tractor Company за създаването на такъв трактор. Първото предложение било набедено за маломощно, което принудило компанията да инсталира по-мощен двигател и скоростна кутия на Chrysler. Начинанието буквално пожънало успех и тези трактори започнали да се продават под марката Co-Op. По-голямата част от тях били оборудвани с мотори на Chrysler, сред които 4.0-литров редови шестак.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Fiat Tractors

Fiat винаги е бил огромен концерн, който пуска пипалата си навсякъде. В продължение на години компанията е замесена в бизнеса с трактори, където влиза още през 1919. Трудно е за вярване, но Fiat са вторият по големина производител в сектора след John Deere. Небезизвестен е и фактът, че собственост на концерна са марките New Holland (която включва Versatile и Ford Tractors) и Case (която включва Case, International, Farmall и др.).

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Citroen Tractor

Точно така, Citroen също са строили трактори, всъщност само един, и то много малък. Тежи едва 800 кг и се задвижва от 4-цилиндров двигател с 12 к.с. Рекламиран е като машина за работа в овощни градини, а за двете години производство, от него са продадени около 500 бройки.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

Mitsubishi Tractors

Mitsubishi е друг конгломерат, който няма как да не произвежда и трактори. Интересното е, че компанията се захваща с трактори твърде късно – през 1980. Оттогава японците са концентрирани в производството на компактни и практични трактори, които в миналото се продаваха в Щатите под името Cub Cadet. Повечето трактори на Mitsubishi са продадени в Азия и Тихоокеанския регион, където повечето ферми са по-малки.

Автомобили или трактори? Кои компании пробваха и от двете - не е готово

International Harvester Scout

International e друг пример за тракторна компания, която се опитва да навлезе в автомобилния бизнес. Фирмата е известна с тежкотоварната си и селскостопанска машинария още от 20-те, но заниманията й в автомобилния сектор се ограничават до един модел – International Scout. Това е един от най-обичаните ранни SUV модели, който излиза като конкурент на Jeep и успява да се представи достойно, благодарение на опростения, издръжлив и практичен дизайн.

Снимки: Производителите









 

0 от 500
  • #11
    33 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    На правите обаче сякаш се борим с болиди от друг шампионат. По-бавни сме с 30 км/ч и това се повтаря на всяка права. Признавам си, че това тотално ме демотивира, просто нямам повече сили за това. Остава ми да чакам някакво чудо и като с магическа пръчка в Австралия да не получим повреда и да сме достатъчно мощни, за да се борим да победата", завърши испанецът.
  • #10
    34 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Всички проблеми вече ми идват малко в повече. Надявахме се, че за тази година проблемите ще бъдат изчистени и ще започнем на ново. Нищо подобно, новата задвижваща единица на Хонда е тотално ненадеждна и липсва мощност. Всичко това ни остава без каквито и да било надежди за предстоящия шампионат още преди дори да е минал първият кръг"Ф.Алонсо
  • #9
    35 rate up comment 7 rate down comment
    fermera ( преди 7 години )
    Отдавна чакам да махнат 10%мито за японски автомобили,защото не ми се дават 10хиляди лева за да пазят местното карцерогенно производство,а шефовете им да спестяват пари за остров.Иначе при тракторите е като при колите-най-скъпи и най проблемни са немските ФЕНД.
  • #8
    48 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Порше и Ламборгини независимо дали произвеждат трактори са имаши самочувствието да си сложат имента на продукта който проектират и произвеждат. Нали знаеш че думичката "Лексъс" е измислена от маркетолозите за да се разграничат от Тойота, защото не са искали да ги свързват с тях. Щото ако просто си тапицираш тойотата с кожа и и сложиш по голям двигател няма кой да го купи за премиум, ако пие Тойота на него.
  • #7
    44 rate up comment 7 rate down comment
    re ( преди 7 години )
    "На Лексус, Аглока или Инфинити не им се налага да правят трактори или тракащи канцерогенници за да оцелеят"- Да, налага им се само изрично да отбелязват, че са премиум марка, че иначе никой няма да знае.
  • #6
    41 rate up comment 7 rate down comment
    до Цугцванг ( преди 7 години )
    .."На Лексус, Аглока или Инфинити не им се налага да правят трактори или тракащи канцерогенници за да оцелеят - те могат да си позволят всякакви авангардни технологии."Точно обратното,Дошко!!!Цитираните от теб варели са създадени специално за краварите и трактористите!
  • #5
    36 rate up comment 17 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 години )
    Хонда дали има такива претенции за премиум като Порше или Ламбо, а?Хайде, Ламбо както да е, ама Порше дето изкопирал концепцията на 911 от модел на Татра за което Фолцваген плащали обезщетения след войната? Какви претенции за премиум могат да имат тия измамници?
  • #4
    48 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Цугцваг, Хонда и сега правят тревокосачки, нали знаеш. Лошото е, че трудно се намира разлика между поризведените от тях трвокосачки и автомобили.
  • #3
    39 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Трудно е за вярване, но Fiat са вторият по големина производител в сектора след John Deere"и кое по-точно му е трудното за вярване?
  • #2
    45 rate up comment 9 rate down comment
    до Цугцванг ( преди 7 години )
    Доше,разликата е,че едните са тръгнали от трактори и са стигнали до Порше918,Бугати,Ламборгини Авентадор или Ураган,Бентли,Р8 или 911,докато другите са си останали при тракторите,независимо дали се казват Лексус или Инфинити. За сенокосачките на лъскавите Хонди или легените с големи комарници и скопени двигатели ти говоря!