Френската PSA Group, собственик на Peugeot и Citroen, води преговори с General Motors да откупи европейските марки на концерна Opel и Vauxhall, съобщи сензационно Bloomberg. По-късно и Reuters потвърди новината, позовавайки се на два независими източника. Според единия от тях сделката може да стане факт "до броени дни".
Карлос Таварес преобрази финансовото състояние на PSA и сега очевидно е готов за по-амбициозни задачи
Говорителят на PSA Бертран Блез потвърди предпазливо, че се водят преговори "за разширяване на партньорството отвъд сега съществуващите съвместни проекти". Все още няма коментар от основните акционери в групата - френската държава, фамилията Пежо и китайската Dongfeng, нито пък от GM.
Eвентуална подобна сделка би преобразила пазара на Стария континент, създавайки гигант с общ пазарен дял 16% - след Volkswagen Group, но преди Renault. Още първите слухове за преговорите бяха достатъчни да увеличат цената на акциите на PSA с почти 6 на сто, с което пазарната капитализация на френската група достигна 16.5 милиарда евро.
PSA, която бе в доста затруднено положение преди две години и се наложи да бъде спасявана от френската държава, буквално се преобрази под ръководството на Карлос Таварес, привлечения от Renault нов главен изпълнителен директор. През миналата година групата отчете най-високия си финансов резултат и най-високия марж на печалба в историята. Таварес дори изяви желание да откупи по-рано от договореното 14-те процента дял, които държавата получи в замяна на помощта си няколко години по-рано.
Crossland X, последният кросоувър на Opel, е добър пример за засиленото сътрудничество между германци и французи напоследък
След години на загуби Opel се стабилизира напоследък, макар да понесе тежък удар от санкциите срещу Русия и свиването на тамошния пазар - един от основните за марката.
Германската компания и PSA си сътрудничат активно в последните години и споделят платформи - примерно тази на Peugeot 2008 ще е в основата и на Crossland X, новия кросоувър на Opel.
Придобиването на Opel би позволило значителни съкращения на разходите в PSA и би дало на французите достъп до някои технологии, в които те сами чувствително изостават - най-вече в областта на електрическото задвижване. За GM пък евентуалната сделка би означавала безопасен изход от Европа преди рисковете от Brexit да й се отразят, коментира Bloomberg. През 2016 европейското поделение на концерна отчете 241 млн. евро загуба - над три пъти по-малко от 2015, но все пак загуба.
PSA имаше амбиции за по-тясно партньорство с Opel още през 2013, но тогава GM се отдръпна. Тъкмо това принуди Peugeot-Citroen да продаде дялове на френското правителство и китайската Dongfeng Motor Corp.
ОЧАКВАЙТЕ ДОПЪЛНЕНИЯ!