IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

София спира от движение колите без катализатор

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

София спира от движение колите без катализатор

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни.

София спира от движение колите без катализатор
В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смога

Това е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин.

Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април.

Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък).

София спира от движение колите без катализатор
Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причина

Общината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден.

Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година.

 

0 от 500
  • #11
    27 rate up comment 7 rate down comment
    ото ( преди 7 години )
    А бе защо говорите глупости. Никоя политическа сила няма да си направи харакири като въведе мерки срещу таралясниците. Ами нали 80% от селския (левия) електорат кара такива. Ами собствениците на автокъщи, автосервизи, кварталните гаражи, моргите, магазините за авточасти и т.н.Това ще доведе до бунтове, шествия срещу инициатора!!!
  • #10
    29 rate up comment 18 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Трябва да има по висок данък за дизела!
  • #9
    19 rate up comment 3 rate down comment
    яяя беее ( преди 7 години )
    Мъка ми е за немислещите,..и като е дизелов и си има cat :) Единственото което ще стане..ако стане, че ще напълнят мафията за краден ичасти :) Направо пред моловете автоморга за гърнета..влизаш в мола..ак оси със, излизаш без..ако си без излизаш със..срещу заплащане на примоция. Хахахаха
  • #8
    41 rate up comment 10 rate down comment
    яяяя ( преди 7 години )
    Това с катализаторите е много добра идея.Справедливо е.А и трафика ще намалее наполовина.Мъка ми е за батките с дизеловите коптори.
  • #7
    20 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Както се казваше в една смешка перефразирано ако в Брюксел пръднат ние се нас.иРам.е . Кой кого ще спира,и ще определя колата какво очистително устройство има?КАТ ли.. технически грамотни л иса..смях.И прочеее..или да си разглабяме колите на улицата да види чичко полицай какво има у кюнеца...абе Фъндъкова ,гледай билетчето и трамвая,мисленето не ти се отдава.
  • #6
    44 rate up comment 4 rate down comment
    1234 ( преди 7 години )
    Проблема на София далеч не е автотранспората, а утоплението на твърдо гориво! Доказателство за това са празничните дни в които бяха измерени по-високи стойности отколкото в регулярен делничен ден при далеч по-малко трафик по улиците. Истината е ,че колкото повече намаляват абонатите на топлофикация и се увеличават тези топлещи се с въглища и дърва толкова по-зле ще ства.
  • #5
    27 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    хайде още малко да си напънат мозачетата, да си спомнят за "зелените" автобуси на газ, които рекламираха като панацея за всички проблеми, и да направят данъчно облекчение и за автомобилите на газ. Спомянма си едно предаване по дискавъри от преди 10тина и повече години, в което слагайки газова уредба на бмв 7 някъде във великобритания казаха, че с това и данъците намаляват, защото е еко ;)
  • #4
    15 rate up comment 2 rate down comment
    От личен опит ( преди 7 години )
    Не е ли то да има по 100 метра черни пушеци,след ускорение .Въз основа на 400hp и 700HM.
  • #3
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ква България кви глупости е, тук всеки прави каквото си иска с личния си автомобил. Aвтомобили завишени c 200-300% от заводската мощност ,чакате екологичност.
  • #2
    28 rate up comment 7 rate down comment
    ElPatron ( преди 7 години )
    Въобще не им дреме за босяците, колега. Просто да се внасят смрадливи трошки, които никой друг в Европа не иска, и да се продават тук на *** е страшно доходен бизнес, в който участват пряко или косвено всичките дебели муцуни от управлението. Един собственик на автокъща даже в миналото назначаваше министрите на транспорта