fallback

София спира от движение колите без катализатор

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни. В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смогаТова е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин. Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април. Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък). Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причинаОбщината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден. Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година. 

Тагове:
fallback
  • #31
    Бат'Митко ( преди 7 години )
    Не е проблема в колите.Аз знам в квартала поне 4 сервиза,които се топлят на отработено масло.В цяла София колко са? А тези,които се топлят на въглища и дърва колко са?Според мен те замърсяват най-много.Да,и колите замърсяват,но не е като тези които се отопляват на отработено масло,въглища и дърва!
  • #30
    Анонимен ( преди 7 години )
    Всичко хубаво,но няма как да се следи и извършва контрола ЧЕСТНО.В пунктовете за ГТП камери им сложиха и пак стават "подхлъзванията". Ние сме мошеническа държава с измамно управление- няма оправия.
  • #29
    Анонимен ( преди 7 години )
    Има някакъв резон, но това не е всичко. Да не се лъжем и аз съм карал дизел със собственоръчно премахнат катализатор и на мястото му заварена тръба.Да не говорим за по новите с затапен EGR Клапан и маханично премахване на ДПФ филтъра. Всичко това води до замърсяване.
  • #28
    Анонимен ( преди 7 години )
    18 хиляди души умират от мръсния въздух всяка година в БГ. тея трошляци без DPF са по опасни отколкото всички да караме пияни. ако караш пиян може в затвора да влезеш. тва е.
  • #27
    Анонимен ( преди 7 години )
    Поредното безумие.Тия хора имат ли представа колко струва 1 катализатор?
  • #26
    Анонимен ( преди 7 години )
    до по -долния анонименИ В МОМЕНТА ел,колите са освободени от данък, безплатна им е синята зона и безплатно им е зареждането на обществени места !още нещо да кажеш ?
  • #25
    Анонимен ( преди 7 години )
    П висок данък за колите които не отговарят на екологичните норми, както и двоен и троен за втора и трета кока на човек/семейство !Платено паркиране за колите различни от местоживеенето, така ще се ограничи безконтролното заливане на улиците с бракми и ще се въведе ред !
  • #24
    Анонимен ( преди 7 години )
    Много жалки човечета пишат тука. Българина не е ***, Българина умее да си прави сметката. Той иска най-доброто на най-ниска цена, просто защото няма възможност да го вземе на висока цена. А за да вземеш нещо хубаво на ниска цена, трябват компромиси. За това Българина купува стара кола, защото не може да си я позволи нова. Има пари за чисто ново ФВ Поло а има нужда от ФВ Пасат Комби за четиричленното си семейство. И какво прави? Утива и купува 4-5 годишен Пасат, вместо ново Поло. Ако иска тази държава да накара Българина да купува екологични нови машини, да го подпре финансово да му поеме 20% от ел. Колата, да му махне годишния данък, безплатна синя зона и т.н.. това е по-цял свят, никой не кара нашите управници да откриват топлата вода, тя отдавна е открита в останалите държави, просто да погледнат как е при тях. БГ управника никога не е чувал за метода на Моркова, той знае само метода на тоягата. Как да ти бръкне в джоба с нови налози, глоби, забрани.. Хубаво ами ако и това не намали праховите частици какво ще прави Фандъкова? Ще забраните автомобилите в София?
  • #23
    Анонимен ( преди 7 години )
    Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни.Как точно затварянето на улици ще намали замърсяването - нали ще предизвика още по-големи задръствания. А безплатен транспорт не означава нищо когато на информационното табло е изписано: Автобус 76 след 24 минути / това при минус 8 градуса /.
  • #22
    Men ( преди 7 години )
    Кой иска да се хване на бас с мен, че тия мерки няма да променят абсолютно нищо? Ей тук е ключа: "никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз". Просто трябва да стане изключително скъпо да караш стара кола. Проблема тогава ще се реши от самосебе си/
fallback
Последни