fallback

София спира от движение колите без катализатор

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни. В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смогаТова е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин. Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април. Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък). Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причинаОбщината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден. Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година. 

Тагове:
fallback
  • #51
    Хахаха ( преди 7 години )
    Аз пък точно в петък сутринта имам записан час да махна катализатора на мойто 730D не се базикам, а наистина, явно ще трябва да отложа :D
  • #50
    Милен ( преди 7 години )
    След като се засили залесяването, защо не се предприемат мерки и за застрояването на зелените площи. След няколко години няма да има място за залесяване, тогава какво ще измислите Дами и Господа от властта?
  • #49
    755 Re ( преди 7 години )
    И ти май не си допрочел..чул чукча софтуер..ако правилно цитираш там демагогията е че при включване на диагностичен софт..в случая при нашите прегледи се гледа това дето излиза от ауспуха,нямаш включване в буксата нямаш активиране на тази манна небесна. :) Плюс да питам по време на теста специално на ВАГ как ще хванат кога точно системата ползва адд блу ?Тя не работи постоянно..има много въпроси, ама е готино да се плямпа наизуст,не ти колега, а медиите...
  • #48
    755 ( преди 7 години )
    Не са необходими никакви референтни данни. Просто се замерват изхвърлените вредни газове и частици за единица време, примерно при средни обороти на двигателя. Прави се една 5 -6 степенна скала по която се определя степента на замърсяване и спрямо нея се определя и данъка. Единствено ще има проблем с заблуждаващия софтуер на Волсвагените, но е крайно време и европейските държави да почнат да санкционират тази престъпна фирма.
  • #47
    none ( преди 7 години )
    Е да, то с тази безумна политика да се облагат новите коли с безумни данъци я докарахме до това да стане България автогробището на Европа. И се получава парадокса, че хора дето нямат пари за нова Дачия си купуват дърто БМВ, Мерцедес или Ауди с 200+ к.с., чиптунинг и отстранен катализатор. И въпросните хора плащат по 100 лв. данък (щото им били стари колите, нищо че всички им дишаме отровите по кръстовищата), а другите с нови малолитражки по 300 лв. Друго ще е ако плащат по 2000 лв. данък.
  • #46
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ей някои хора зорлем се правят на ***. Няма как данъците да се определят само на база отработени газове или замърсяване, може да има еко компонента,но данъчната основа си остава на база стойността. Няма как да облагаш нещо което струва 5 лева с данък 10 лева. От както свят светува е така и така ще бъде. Облагаш луксозен апартамен 200 кв. с един данък, а разнебитена буксониера с друг независимо ,че в единия живее 1 човек ,а в другия семейство което мърси повече.
  • #45
    755 Re: ( преди 7 години )
    Колега ,че е просто просто е, ама е далеч от ефективно.Само трябва да се замислиш. Референтните данни които би намерил сервиза..се отнасят за нов автомобил.Къде са данните с допуски за автомобили на 30 к, на 60,на 90,на 150 к км.? Такива няма.Ако някой твърди че автомобил на 90 к ще отговаря на данните за нов... Променливите в това мерене са много да не говорим за архаичната техника и тя не доказва нишо.
  • #44
    755 ( преди 7 години )
    Не е важно дали колата е стара или нова а колко замърсява. Нека всички коли, когато минават Годишен Технически Преглед, да им се замерват отработените газовете и според това да им се определя данъка. Просто и ефективно.
  • #43
    none ( преди 7 години )
    Няма лошо да се карат и по-стари коли (не всеки може да си купи нова), но трябва да има подобаващи данъци за това. В останалите 27 държави на ЕС никой не спира хората да си купуват стари коли, но данъците и поддръжката го обезсмилят това упражнение. И данъците са спрямо замърсяването. Това трябва да се направи и тук. Щото в момента имам познати, които всеки път ми обясняват че плащата 30 лв. данък на 10+ годишните си кошници, пък аз съм луд да си купя нова кола и да плащам 300 лв. данък.
  • #42
    Анонимен ( преди 7 години )
    Демагогия в най чист вид. Те на къщите щяха да слагат филтри..да ловим саждите, щом такава глупост се коментира, редно беше да се сетят и за автомобилите.***.
fallback
Последни