fallback

София спира от движение колите без катализатор

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни. В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смогаТова е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин. Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април. Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък). Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причинаОбщината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден. Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година. 

Тагове:
fallback
  • #61
    чеми ( преди 6 години )
    Основната функция на катализатора не е да събира фпч, които са проблема в София, а да неутрализира кислородните радикали СО и NOx до СО2 и NO3. ФПЧ се мерят на m3, а не на m2, както неграмотно се твърди в статията и са свързани с автомобилния трафик дотолкова, доколкото с гумите изнасяме кал от паркингите (градинките пред блока) и разпрашаваме мръсотията, която с години се е лепила по асвалта. В пунктовете за ГТП засичат СО и NOx, които за страната ни не са проблем (вижте официалната статистика)
  • #60
    то ( преди 6 години )
    общината вместо да провежда кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а да увеличат заплатите или да дадат на хората техните и тогава никой няма да се отоплява на твърдо гориво.
  • #59
    Д.Костов ( преди 7 години )
    Праховите частици и запрашеността идват от мръсните улици,покрити с всякакви *** и немити от години.Защо никой не глобява камионите,които калят пътя;защо никой не спира(ВЕДНАГА)от движение коли,видно пушещи;защо няма дотации за отоплението на газ...?Ако се направят такива неща и проблема е решен на 80%.Но с рестрикции е най-лесно,нали!?
  • #58
    Гелето ( преди 7 години )
    Всички които ревът,че им е скъпо да хващат градския транспорт.Автомобила не е задължителен.Искам в центъра на София да се плаща 10лв. вход на ден за автомобил. Всеки паркирал където му удобно,цапа и *** масло сажди и какво ли не. Филосовства с кола по-евтино. Вижте че вече хората масово умират и страдат от бял дроб. За лекари имате пари и за ало измамници също. Обвинявам кмета и премиера в престъпление,че с бездействието си разболяват хората. Парите да отиват за болниците от таксата вход.
  • #57
    Аа ( преди 7 години )
    Не са важни причините, важното е да се симулира дейност. А също и да се намалят колите, че на баровците все някой им се пречка. Както казваше един бакшиш, всеки тръгнал с кола! Едва ли той ползва метрото... Цялата работа е ***, защото хем вдигат цените на транспорта, хем не чистят, хем ще симулират дейност.А на тя, дет са си купили нови коли и приритват да се забранели старите, мога само да съчувствам. Друго си е да се навреш с десетки хиляди за долнокачествена кошница на колела, тъжно е
  • #56
    Теодоси ( преди 7 години )
    Като говорим за замърсаяване, нека бъдем по-конкретни, както ние така и общината. Как ще се формулират данъците спрямо емисиите CO2, NO или прахови частици съответно? Заради по-ниския си разход на гориво, дизеловите автомобили имат значително по-ниски емисии на CO2, но пък праховите частици остават проблем и частен случай за София, като се има предвид колко малък процент от дизелите са оборудвани с филтри за тях. Друга тема-насърчаваме електромобилите, но ако енергията ни идва от ТЕЦ?!
  • #55
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тука има много луди хора! Колите които карат масово хората са от порядъка от 4000 до 10000 лева. И логиката на някои, тези коли замърсявали повече значи даък 2000 лева, ами хора, не че нещо, ама всеки иска да кара нова кола! Но в България е много малък броя на хората, които са напълно честни, изкарват си парите със собствен честен бизнес и ДЕКЛАРИРАТ РЕАЛНИ ДАНЪЦИ върху постъпленията им! Така, че логиката тука е богатите да стават по-гобати, а бедните по-бедни! ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРЩИНАТА!
  • #54
    Анонимен ( преди 7 години )
    Нали в повечето европейски столици са спрени старите коли и са останали само тези със стандарт евро 5 ил по висок.И пак си има същите проблеми.Другата истина, е че западняците с колите си минават 15-20 пъти повече километри от нас.Значи дори 10 пъти по малко вредни газове да изхвърлят техните коли замърсяването е два пъти повече.Проблемът ще се реши когато електромобилите станат масови.Само с тия катализатори нищо не става!Много добра идея би било да има електромобили с ниска цена само за града!
  • #53
    Анонимен ( преди 7 години )
    До по-долния. Ти май не живееш в София или нямаш обуняние. До преди 15-20 години не се усещаше мирис на въглища сега вечер в 70 % от кварталите смърди на печки зимата.най трагично е положението в кварталите с много къщи.
  • #52
    Анонимен ( преди 7 години )
    Данъци за трошките. Това е. Че много са болни децата веме - алергиите са масови!
fallback
Последни