fallback

София спира от движение колите без катализатор

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни. В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смогаТова е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин. Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април. Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък). Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причинаОбщината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден. Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година. 

Тагове:
fallback
  • #41
    2012 ( преди 7 години )
    Нов катализатор за баба Астра ?400-500 лв.,нема проблем.Ше сложа два ,да ми е чиста съвестта
  • #40
    до До колегата ( преди 7 години )
    Преди 10-тина години Волсваген използваха "помпа дюза" технологията. Сега всичките им дизелови двигатели са комън-рейл система.
  • #39
    Анонимен ( преди 7 години )
    На 16-годишната ми ФВ Бора съм махнал катализатора и плащам 25 лв данък, а на 3-годишния Шевролет Круз с DPF филтър плащам 300 лв данък?!
  • #38
    До g ( преди 7 години )
    Точно така. Чийто живот се съкращава значително от некачествени горива.
  • #37
    До колегата ( преди 7 години )
    VAG използват "помпа дюза" технология за впръскване на горивото....
  • #36
    g ( преди 7 години )
    До по долен коментар "Кой би си махнал DPH и ЕГР за гъзария?" Нещо бъркаш пич. Това са СКЪПИ консумативи.
  • #35
    до долния коментар ( преди 7 години )
    Колега, щом комън-рейл дизела изгаря на 80% дизела, как ще обясниш резултатите от РЕАЛНИТЕ тестове в САЩ на дизеловите коли на Волвсваген. Тези тестове показаха че вредните емисии на тези дизели са между 10 и 40 пъти над допустимите норми. И ЗАБЕЛЕЖИ - Волвсваген не отрекоха тези резултати и си признаха че слагат заблуждаващ софтуер. В резултат в САЩ тези автомобили бяха забранени за продажба а Волвсваген плати общо КОЛОСАЛНИТЕ глоби от 22 милиарда долара.
  • #34
    Бръм ( преди 7 години )
    Сетили се те за екология... а преди има няма година кой вдигна годините на старите таксита да имат право да се търкалят по пътищата още. Защо позволяват Дупица и околността да е пълна с коли на незнайно колко километра и който се привеждат в търговски вид в околните села? Защо никой не проверява 15 годишната кола къде и е катализатора, а на мен на чисто новата данъка ми е 403 лв.
  • #33
    Бръм ( преди 7 години )
    Колкото оправиха и данъците за стари коли, толкова и това ще оправят. В България никой политик няма смелост да направи нищо съществено, за него е важно да спечели на изборите и да си осигури на приближените фирми поръчки.Нямам нищо против старите коли но да плащаш 15 лв. данък, колата ти да не отговаря на никакви изисквания и да твърдиш че си съвестен шофьор.... Да сте чули за спряна кола на ГТП, за кола която не е покрила нормите при мерене за газовете.... ОТНОВО САМО ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ
  • #32
    Анонимен ( преди 7 години )
    Пак за Данчето гласувайте, умници. Проблема е в нискокачествения дизел, ако изобщо е дизел. Кой би си махнал DPH и ЕГР за гъзария? Освен заклет фен на VAG. От друго е замърсяването в София. Само да поясня за "специалистите", последните поколения Комън рейл дизели имат над 80% изгаряне на горивната смес.
fallback
Последни