fallback

София спира от движение колите без катализатор

Безплатен транспорт и затваряне на улици в проблемните дни са други от мерките срещу замърсяването, изнесени от кмета Фандъкова

Автомобили без катализатор да се спират незабавно от движение, ще настоява Столична община. Днес кметът Йорданка Фандъкова обяви внушетелен пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата. Те включват също обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, безплатен градски транспорт и затваряне на цели зони от града за движение в най-рисковите дни. В останалата част на страната последните няколко дни бяха слънчеви. Софиянци обаче гледаха предимно смогаТова е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби. В неделя и понеделник например фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг. Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин. Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април. Общината ще настоява за значително по-сериозен контрол при техническите прегледи, така че автомобили без катализатор и без филтър за твърди частици (при дизеловите двигатели) да се спират незабавно от движение. Местната власт предлага и промяна в Закона за движение по пътищата, с която автомобилите да носят специален стикер, обозначаващ екологичния им клас. Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък). Катализаторите се монтират на всички автомобили с двигател с вътрешно горене, за да улавят по-голямата част от вредните вещества в отработилите газове. В България обаче доста автомобили карат без тях, по една или друга причинаОбщината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване. Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически. Освен това ще се разшири мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и ще се въведат ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден. Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година. 

Тагове:
fallback
  • #21
    Германия ДВГТ ( преди 7 години )
    Какво давате за пример Германия бе? Там нямало коли в центъра с под ЕВРО 4. Пълен смях...
  • #20
    Анонимен ( преди 7 години )
    Проблема е че хората са прости. Съседа е шофъор, взима 900лв. Сметката му е следната 200лв за цигари, 200лв алкохол и количка, 200лв изплаща новия айсифон и мега телевизор, плаща кабелна и интернет 50лв. та 650 умно изхарчени пари, купи си БМВ 330д, напомпа го и все нещо рови по него и все нямал пари добре че краднел нафта та да сипва в Баварията. живее с на жена си заплатата демек. Иначе все ми се смее, нямал съм кола, нямам айсифон, ама заплатата ми е колкото 2хБаварий, но си ходя с колело.
  • #19
    Анонимен ( преди 7 години )
    знам, че много ще ме псувате, но истината е, че в БГ хората искат хем да карат скапани коли на 20 години, хем да има чист въздух, а това са взаимно изключващи се неща. И знаете ли.... хората избират скапаната кола, пред собственото си здраве и здравето на децата и близките си. И после казват "скапана държава" и Терминал 2. А всеки един от нас е всъщност България и ние всеки ден я правим все по-скапано място за живеене. За това кашляйте и се кефете на черното зад вас. Рака е най-големия бизнес.
  • #18
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ще спират коли без катализатори, а 20-годишни коли със свършили катализатори няма?? И 20-годишнете тровят здраво но данъка им е 23-30 лева!! А чисто нови коли по 200-300!! Безумие някакво!! А за комините на ***, дърва и отработено масло ще има ли катализатори?? Поне данъче някакво?? За кражбите да не повдигаме въпроса - около нашия блок е касапница на гуми на оли-пришълци. С кражбите на катализатори ще стане война!! А на изборите?? Картофи ли ще раздавате на електората?? Ехх госпожооо :(
  • #17
    Иван ( преди 7 години )
    Тецовете ви тровят ваз ама на тая кокошка няма кой да и го набие в главата
  • #16
    чудно ( преди 7 години )
    Според ,,умните'' критерий на дамата 90 % от шофъорите ще са с градския, който няма такъв капацитет и пак поблеми....а по чист няма да стане въздуха :D.А относно зелените... хибрид да караш тровиш природата с батерий повече отколкото с газ метан или нафта
  • #15
    до, до Фандъкова ( преди 7 години )
    Ей, експерта, много ги разбираш технологиите за голтак, който се вмирисва на пръдня от газта в багажника му и не го е страх за него и семейството му! Защо не вземе да открехнеш немските, френските, японските инженери че бай *** ги тръшка в земята с иновациите си?За къв им дават тези луди пари, като *** с малко тел и изолирбанд постига по добър ефект а?
  • #14
    Анонимен ( преди 7 години )
    Сетила се Мара да се побара!Държава, която 25 години толерира вноса на всякакви барутници, и данъците са такива че насила те карат поне пет годишна да ти е колата, където коли, току що минали преглед, ако ги закараме с автовоз в Германия или Австрия, не преглед ами директно на режището ще ги лашнат, не е държава а кенефостан! И се чудят що им било опушено, ега ти наглярите!
  • #13
    до Фандъкова ( преди 7 години )
    Една стара кола с бензинов двигател и ГАЗОВА уредба, замърсява в пъти по-малко и от най-новия дизел. Това ако не го знае нека се допита до специалисти. Освен това катализатора на дизелова кола след 2-3 години експлотация е напълно свършил и не върши почти никаква работа.
  • #12
    до Ото ( преди 7 години )
    ами, братле, все едно мисълта за селския електорат ги е спирала да вдигнат данъците, винетката, тока и каквото още се сетиш. пазят го тоя бизнес, щото го държат такива като братя галеви и други видни мутри. а хорицата ако бяха способни да се вдигат на бунтове и шествия, без някой да ги организира и сръчква, страната сигурно другояче щеше да изглежда
fallback
Последни