Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Как се пали кола с кабели?

Правилните стъпки, които могат да ви спестят много главоболия

Как се пали кола с кабели?

Когато автомобилът ви не иска да запали, най-вероятно става въпрос за паднал акумулатор. Вариантите в такъв случай са два: бутане или подаване на ток от друг автомобил. Бутането е лесно и на практика нямате нужда от нищо, освен от поне един по-як приятел, и то ако сте имали неблагоразумието да паркирате на равно. Проблемът с него е, че не работи с всички коли, а при някои е дори опасно за двигателя. Именно затова ще се концентрираме в паленето с кабели от друг автомобил. Как се прави и колко може да е сложна една процедура, която отнема не повече от 5 минути?

Как се пали кола с кабели: стъпка по стъпка?

На практика процесът е безкрайно лесен за изпълнение и за целта са ви необходими само комплект кабели и услужлив колега шофьор с изправен автомобил. Идеята е токът от неговия акумулатор да даде стартов ток на изтощената батерия на повредения автомобил, да позволи на стартера да завърти маховика и съответно двигателят да заработи. Няколко секунди са достатъчни, за да започне алтернаторът да произвежда ток и кабелите могат да бъдат откачени.

Като при всяка електроника обаче, и тук трябва да се внимава, защото в противен случай рискувате токов удар, който няма да ви убие, но може да съсипе една от двете коли. Ето какви стъпки трябва да спазваме.

Как се пали кола с кабели: стъпка по стъпка?

КАБЕЛИ


Всеки стандартен комплект от кабели би трябвало да свърши работа, но ако ви предстои покупка, най-добре е да изберете по-дебели кабели с по-стабилни клеми, защото те ще издържат повече години, а и ще осигурява по-добра връзка между двата акумулатора. Също така, дължината е от значение, защото понякога пространството е ограничено и няма как колата, която дава ток, да се приближи достатъчно близо до закъсалия автомобил.

ВРЪЗКА

Много е важно да внимавате да не докоснете клемите на червения и на черния кабел, когато по тях вече тече ток. Като казваме ток, в колите той е с напрежение 12 волта, така че нищо няма да ви стане, ако докоснете клемата. Лошото е, ако стане късо съединение, което може да създаде опасни искри, както и да повреди електрониката на единия от двата автомобила. Най-малкото ще трябва да търсите здрав бушон, което на пътя не винаги е лесна задача.

Най-добре е да помолите шофьора на работещия автомобил да хване единия край на кабелите, а вие другия, за да няма риск от късо съединение. За да е по-лесна манипулацията, двете коли трябва да са максимално близо една до друга.

Донорът на ток трябва да работи с отворен капак и локализиран акумулатор. На по-новите коли акумулаторите са покрити с пластмасов капак, който трябва да се отстрани, за да имате достъп до терминалите на батерията. Най-вероятно няма да са ви необходими никакви инструменти, а просто ще трябва да отключите няколко щипки.

Как се пали кола с кабели: стъпка по стъпка?

Когато махнете капака и вече имате достъп до терминалите, трябва да уточните кой е позитивният и кой негативният - обозначени са съответно с “+” и “-”. Обикновено към положитеният терминал е прикрепен червен кабел, което прави разпознаването му още по-лесно.

Избършете праха и мръсотията, която често покрива терминалите на акумулатора, за да сте сигурни, че връзката ще е стабилна. И тук идва най-важното.

ПЪРВО
прикрепета клемата на червения кабел към положителния терминал на изтощения акумулатор.

ПОСЛЕ
свържете същия кабел с плюса на функциониращия акумулатор.

СЛЕД
ТОВА прикрепете черната клема към минуса на работещия акумулатор.

И
 ЕДВА ТОГАВА свържете другия й край към небоядисан болт или метален компонент на двигателя или част от шасито, вместо да я защипете за негативния терминал на изтощения акумулатор.

Това е най-сигурният начин за осъществяване на връзка между двата акумулатора.

Как се пали кола с кабели: стъпка по стъпка?
 
ЗАПАЛЕТЕ ДВИГАТЕЛИТЕ

Първо запалете двигателя на функциониращия автомобил, оставете го да поработи малко. Ако закъсалата кола е с дизелов двигател, е хубаво да оставите мотора на “донора” да работи по-дълго време.

Опитайте се да запалите колата. Ако светлините в интериора светнат, стартера върти, но двигателят не пали, проблемът е друг. Ако чувате леко щракане, когато завъртите ключа, най-вероятно стартерът ви е за ремонт.

Използвайте мултицет, ако имате такъв под ръка разбира се, за да тествате напрежението в акумулатора. То варира в зависимост от съответния автомобил, но най-общо мултицетът трябва да показва малко над 12 волта при неработещ мотор. Ако акумулаторът е в добро състояние, тогава проблемът е другаде.

Ако автомобилът запали и процедурата с кабелите се окаже успешна, оставете го да работи и внимателно разкачете кабелите, следвайки същата последователност, но в обратен ред. Отново внимавайте да не докоснете двете клеми.

Не гасете веднага двигателя, а го оставете да поработи, или най-добре го покарайте известно време, за да не закъсате отново при следващото палене. В повечето случаи това ще ви даде няколко дни, за да отидете до магазина и да си купите нов акумулатор. В някои случаи обаче, акумулаторът е толкова зле, че трябва веднага да се отправите към магазина.

Това е “тайната” на паленето с кабели и друг автомобил. Простичко решение, което може да ви спаси от доста главоболия. 

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    и кой ви каза,че така се дава ток ??? :) :) сигурно е местния майстор на алтернатори!!!! спазвайте описания метод и при 70% от донорите ще има цафнал диоден блок , а за по сигурно колата донор трябва да е на 3000 оборота !!! успех
  • #12
    10 rate up comment 1 rate down comment
    бай Онзи ( преди 2 години )
    Трябва и кабелите наистина да са токови , а не китайските имитации с дебела един пръст изолация и вътре 1 мм жичка , която на всичко отгоре , не е и запоена за щипките.
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 2 години )
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 2 години )
  • #9
    5 rate up comment 15 rate down comment
    ubbyu ( преди 2 години )
    аз до колкото знам се започва първо с минусите и после с плюсовете
  • #8
    7 rate up comment 5 rate down comment
    KLASIKA ( преди 2 години )
    Някои ще кажат,че тя е нова,нали за това е нова,а....?!? Ами да ....за да ви доят !!!! Зависи къде живеете,но ако живеете в гъсто населен район само се огледайте колко нови коли си останаха пред блока,защото заради студа КОМПЮТЪРА НЕЩО СЕ Е "ОБЪРКАЛ" И ДАЛ ГРЕШКА ПРИ ПАЛЕНЕТО ....?!?!? И какво излиза.....?
  • #7
    15 rate up comment 5 rate down comment
    KLASIKA ( преди 2 години )
    Що ни обясняват като на ***....? Щото вече има какво да се обяснява и ти трябва "полувише"образование или да си хакер за да се дава ток.....?!? Защо направо не кажат ,че ни правят на слабоумни и ВСИЧСКО СЕ ПРАВИ ЗА ПАРИ !!!! Нарочно правят всичко сложно и невъзможно в съвременните ЗА ДА СЕ ХОДИ ЗА ВСИЧКО ДО СЕРВИЗА И ДА ГО ДОЯТ ДОКАТО КРЪВТА МУ СЕ РАЗРЕДИ!!!! Който има по-стара няма нужда да чете това А който има нова :ПОСЕТЕТЕ НАЙ-БЛИЗКИЯ СЕРВИЗ...щом имате или нямате излишни пари ......
  • #6
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Още 1 съвет ( преди 2 години )
    И още един жокер от мен: в момента, в който колата с падналия акумулатор започне да върти ключа за палене, в същия момент или малко преди това форсирайте двигателя на колата донор и го дръжте форсиран. Така усилвате тока. От личен опит - веднъж без форсиране не ми се получи
  • #5
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    И как пиковия ток на умрялата кола ще унищожи алтернатора? Много ми е интересно да го разбера тоя номер как става. Пиковия ток се поема от акумулатора на донора. Той служи, като буфер и стабилизатор на напрежението. И да искаш няма начин да изгориш алтернатора, ако донора е с работещ двигател.
  • #4
    8 rate up comment 11 rate down comment
    1234 ( преди 2 години )
    Личен съвет, може да фавате ток и половин час, но в момента в който мъчите умрялата кола загасете донора. По този начин намалявате шанса пиковия ток на при запалване на мъртвеца да унищожи вашия алтернатор.