IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сбогом на една автомобилна легенда

Италианският конструктор Паоло Стандзани създаде Lamborghini Countach и Bugatti ЕВ110

Сбогом на една автомобилна легенда

Миналата седмица Италия се прости с една от най-забележителните, макар и не от най-прочутите, фигури в автомобилната си история. На 81-годишна възраст почина Паоло Стандзани, конструктор, инженер и един от бащите на легендарната компания Lamborghini. Стандзани бе сред създателите на емблематичното Lamborghini Miura, признато днес за първата истинска суперкола в историята. Негови лични проекти бяха Lamborghini Countach и Bugatti ЕВ110.

Почина легендарен италиански конструктор
Стандзани с Miura - вероятно най-известното си творение

Стандзани започва работа в компанията на Феручо Ламборгини през 1963, след като току-що е завършил Университета в Болоня със специално „инженер.механик”. Той бързо се издига във фирмата, като става дясна ръка на техническиия директор Джампаоло Далара и се занимава изцяло с настройката на двигателите, тестовете и координацията на сътрудничеството с ателиетата Touring, Bertone, Marazzi, Zagato и Sila.

Заедно с Далара и митичния дизайнер Марчело Гандини през 1966 г. Стандзани създава революционния по това време Lamborghini Miura, от който за 6 години са продадени 750 бройки. След разделянето на автомобилната фирма Lambotghini от тази за производството на селскостопанска техниха Паоло става директор на първата и ръководи работата върху моделите Espada, Jarama и Urraco. А първият му изцяло самостоятелен модел е Countach.

Сбогом на една автомобилна легенда
Стандзани подготвя Miura за дебюта й на Торинския автосалон

През 1974 г. Стандзани напуска компанията, след като 2 години по-рано Феручо Ламборгини я е продал на швейцареца Жорж-Анри Росети. Известно време Паоло е директор на завода на Alfa Romeo в Помиляно-д’Арко в Южна Италия, а след това създава собствено студио Tecnostile. Именно то започва първо да се занимава с възраждането на марката Bugatti, но нещата пропадат, тъй като Стандзани не може да намери общ език с притежателя на бранда Романо Артиоли.

Сбогом на една автомобилна легенда
Bugatti EB110

През 90-те години Стандзани работи и във Формула 1. Той се присъединиява към стария си другар Джампаола Далара, който произвежда шасита за състезателни коли, а по-късно става и вицепрезидент на отбора Minardi. Създава и собствена компания Cogenergy, която се занимава с направата на електростанции с алтернативни източници на енергия.

„Не обичам обикновените автомобили и затова никога не съм се занимавал с такива. Винаги съм рискувал и затова съм щастлив от това, което правех през тези години”, признава в едно от последните си интервюта Стандзани.

Снимки: Интернет

0 от 500