ВMW Group призова британското правителство да осигури оставането на страната в рамките на единния европейски пазар, което според компанията било най-добрият вариант за автомобилния бизнес. Във вторник в дългоочакваната си реч британският премиер Тереза Мей заяви, че кралството ще напусне общия пазар, когато се оттегли от ЕС. Това сложи край на спекулациите, че тя ще търси компромисна сделка с Брюксел.
Тереза Мей бе категорична, че Великобритания ще напусне единния европейки пазар
"Призоваваме я да гарантира,че преговорите на Обединеното кралство с ЕС ще доведат до неусложнен, освободен от тарифи и мита достъп до общия европейски пазар в бъдеще", заяви говорител на BMW, цитиран от Reuters. Германската група е един от най-големите инвеститори в британския автомобилен сектор и произвежда на острова дъщерните си марки MINI и Rolls Royce.
На същата позиция е и SMMT, браншовата организация на британската автоиндустрия. Според нейния директор Майк Хоус оставането в единния пазар е от ключово значение, защото близо 60% от частите, влагани в произвежданите на Острова автомобили, са вносни, и голяма част от тях пътуват по няколко пъти от и до континента по време на производствения процес.
Заводът на BMW в Оксфорд, в който се произвежда MINI. Връщането към тарифите на СТО би оскъпило поне с 15% произвежданите автомобили
Близки до Тереза Мей анализатори твърдят, че достъпът до единния пазар може да се осигури чрез стандартно междудържавно споразумение за свободна търговия. Хоус обаче е категоричен, че британските автомобили не покриват изискванията за такова споразумение. По правилата на Световната търговска организация е необходимо между 50 и 55 от компонентите в стоките да са с местен произход. При британските автомобили този дял е средно 41%.
Майк Хоус, шефът на браншовата организация на британските производители, е категоричен, че произвежданите в страната автомобили не биха покрили изискванията на стандартно споразумение за свободна търговия с ЕС
Други глобални автомобилни производители също предупредиха, че връщането към тарифите на СТО, които предвиждат 10% мито за автомобили и 3% за двигатели, ще направи британското им производство неконкурентно.
Още няма коментар на речта на Мей от Nissan, чието ръководство бе получило специални уверения от Лондон, че свободната търговия ще бъде запазена, за да не оттегля производството си от Съндърланд.