Автомобилният никога няма да бъде същият - доказателство за това е изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас, чиито експонати впечатлиха дори повече от моделите на автосалона в Детройт, който върви в момента. От нея става ясно, че промените са необратими и на хората ще им се наложи да се примирят с тях.
Хората ще забравят да карат автомобили
Пълноценният автопилот е съвсем близо. Обществото на автомобилните инженери (SAE) определя степен на автоматизация на превозните средства по скала от 0 до 5. При нея 0 означава пълна липса на автоматизация, а 5 - безпилотен автомобил, в който няма нужда от човек в него. В момента Tesla се намира на трето ниво, а Ford показа машина, намираща се на предпоследната степен на еволюцията.
В седана Fusion са интегрирани лидари (лазерни радари) от ново поколение, които "виждат" на 180 метра (при едва 60 метра досега) и много мощен "мозък". И ако при Tesla се предвижда при опасна ситуация автопилотът да предаде управлението на човека, то при автономния Ford системата предупреждава водача, но продължава да контролира движението.
Компютърните състезания ще заменят истинските
Много автомобилни марки създадоха собствени отбори от киберсъстезатели - пилоти, които участват само в компютърни надпревари. Те използват симулатори, подобни на онези, с които се подготвят пилотите във Формула 1. Това обаче не означава, че истинските пилоти са по-добри от тези зад компютъра. По време на турнира, организиран в рамките на CES, пилотът от Формула Е Феликс Розенквист, остана втори.
По-важното обаче е, че "симрейсърите" (така наричат киберсъстезателите) вече получават прилични пари. Боно Гюйс, победителят в шампионата Visa Vegas eRace, проведен в Лас Вегас, заработи 200 000 долара за първото си място и 25 000 за спечелването на полпозишън. Неговият съперник Дейвид Греко взе 10 000 долара за най-бърза обиколка.
От мотоциклета няма да може да се пада
Инженерите на Honda изработиха стандартен мотоциклет, който сам може да пази равновесие. В случай електрониката използва датчици и само коригира накланянето на машината. При скорост до 5 км/ч мотоциклетът може сам да намали наклона на вилката, за да може да управлява центъра на тежестта.
Транспортът ще престане да бъде личен
Идвате на работа и автомобилът стои край офиса. След това излизате за обяд, а вечерта се прибирате у дома. Общо взето използвате личното си превозно средство за не повече от 3 часа дневно (в най-добрия случай), а дори и за по-малко. Това е крайно неефективно и затова са измислени услуги като "ride sharing" и "car-sharing".
Вече масово се създават сервизи, които помагат за намирането на спътници, като разходите за гориво се делят пропорционално и се избира оптималния за всички маршрут. Това е "ride sharing", а когато автомобилите станат напълно автономни ще бъде още по-лесно и по-евтино да се поръча автомобил за определен час. И след като той си свърши работата, ще бъде освободен. Това е "car sharing".
Автомобилите ще ускоряват още по-бързо
Досега ускорение от 0 до 100 кч/ч в рамките на 5 секунди се отдаваше само на спортните коли, при това само на някои от тях. След като автомобилите преминават на електричество, нещата се променят. Топ-версията на Tesla Model S - P100D, вдига 96 км/ч (60 мили) от място за 2,4 секунди.
Показаният на CES кросовър на компанията Faraday Future разчита на мотор с 1050 к.с. и акумулатори с капацитет 130 кВт/ч ще прави същото за 2,39 секунди, като с едно зареждане ще може да измине 608 км.
Няма да натискаме повече бутони - освен фалшиви
Компанията BMW счита, че прекарването на пръсти през тъч-скрийна или показването на жест пред камера вече са остарели технологии, а бъдещето принадлежи на холограми като HoloActive. Само си представете - в пространството в салона се проектира голямо и удобно меню, човекът натиска виртуален бутон и получава директен отговор с помощта на въздушна струя.
Автомобилът ще стане домашен прислужник
Ford обяви за интеграцията на гласовия помощник Alexa, разработен от компанията Amazon. С негова помощ първоначално ще могат дистанционно да се отварят и затварят вратите, както и да се стартира двигателя. Следващата функция, която ще бъде готова през лятото, ще позволява на асистента да отговаря на въпроси и това е само началото.
В бъдеще Alexa ще може да прибира собственика си от ресторанта или пък да взима детето от училище. Общо-взето мечтата на всяка домакиня - закарва нейното дете, изчаква го и го връща напълно безопасно. Само за справка - шофьорите в Европа прекарват не повече от 10 дни годишно в колата си.
Колата ще се превърне в подвижен таблет
Границата между автомобила и подобни устройства непрекъснато се стеснява. В превозните средства се появяват все повече системи за автопилот с изкуствен интелект и най-модерна мултимедия. Общо взето същото се случва от няколко години и със смартфоните и таблетите.
Управляемостта, окачването и други настройки съвсем скоро няма да зависят от водача, а от самия автомобил. А традиционният волан постепенно ще изчезне от автомобилите, тъй като няма да има никаква нужда от него.
Мултимедийната система заменя лекаря
Hyundai Motor представи своята нова концепция "Health + Mobility" ("Здраве + Мобилност"), която работи с помощта на датчици, следящи ключови показатели на здравето на пътниците. В случая на необходимост система може да създаде вътре в самия автомобил "условия за сваляне на стреса" или ще посъветва на да се отиде на лекар.
Снимки: BMW, Hyundai, Toyota, CES


0