Масовите автомобилни производители, огляваващи класиранията по продажби, отдавна напуснаха страните, в които са създадени или бяха базирани дълги години. Голяма част от автомобилите на Toyota, особено тези за европейския пазар, не се правят в Япония. Моделите на Fiat може да олицетворяват Италия, но се сглобяват в Полша или Мексико. Обратното се случва с един от автомобилните символи на Америка – Jeep Renegade, който слиза от конвейра на Апенините.
Дори луксозните брандове изнесоха своето производство зад граница. BMW и Mercedes-Benz, например, правят голяма част от скъпите си и луксозни кросовъри в САЩ. Изпратеният в пенсия Mercedes R-Class се сгобяваше в Индиана, за да се продава ... в Китай.
Как стоят нещата при производителите на суперколи? При тях моделите задължително се свързват с определена държава. Всички знаят, че Ferrari се прави в Италия, Porsche – в Германия, Koenigsegg – в Швеция, а McLaren – във Великобритания. Това правило обче отдавна не е в сила и някои суперколи се произвеждат далеч от дома им.
Ford GT
Производството на предишния Ford GT бе разпределено между няколко американски локации, а финалното сглобяване ставаше в Мичиган. С приемника му обаче нещата не стоят така. В момента най-впечатляващата американска суперкола се произвежда в Канада, като за целта Ford сключи договора с компаниите OEM и Multimatic, базирани в Маркем в околностите на Торонто.
Honda / Acura NSX
На някои пазари NSX се продава като Acura, а на други – като Honda. Това трябва да означава, че автомобилът се произвежда в Япония. Преди време беше точно така, но сега положението е различно. Специално за NSX японците откриха производствен център в Охайо (САЩ). Любопитното е, че именно тук се сглобяваше предишният Ford GT, а преди него и третото поколение на Chevrolet Camaro и Pontiac Firebird.
Spyker C8
Ексклузивният холандски производител някога демонстрира огромни амбиции, като взе контрола върху шведския Saab. Само че собствените му модели не се произвеждат нито в Холандия, нито в Швеция. Благодарение на дългогодишното си сътрудничество с компанията CPP Metalcraft, колите на Spyker се сглобяват в Ковънтри (Вбр).
Aston Martin Rapide
В момента всички модели на Aston Martin се произвеждат в главния завод на компанията в Хейдъл (Вбр). Британската компания разполага с още две предприятия на Острова – в Нюпорт-Пагнел и в Уелс. Само че Rapide дълги години се сглобяваше в завода на австрийската компания Magna Steyr в Грац. Там се правят още Mercedes F-Class и Mini Countryman, предстои и започване на производството на BMW 5-Series и на електрическия кросоувър Jaguar I-Pace.
Mercedes McLaren SLR
Преди повече от 10 години Mercedes-Benz предложи SLR- екзотична супекрола, която се конкурираше с Ferrari Enzo и Porsche Carrera GT. Въпреки че както тя, така и следващите подобни модели на немците се проектираха и разработваха в Зинделфинген, самият модел SLR се сглобяваше в технологичния център на McLaren в Уокинг (Вбр). По това време Mercedes притежава 40% от британската марка и има партньорски отнешения с нейния отбор във Формула 1. Въпреки че тази епоха остана в историята SLR е вторият пътен автомобил в историята на McLaren след легендарния F1 и преди 12C, който на свой ред сложи началото на McLaren Automotive.
Посочените примери - Ford GT, Acura NSX, Spyker C8, Aston Martin Rapide и Mercedes McLaren SLR, съвсем не са единствените. Макар, че сглобяването на Lamborghini Huracan, както и на предшественика му Gallardo, да се осъществява в Италия, шасито и силовия агрегат на тези суперколи се произвеждат в завода на Audi в Германия.
Има и голям брой по-скроми спортни модели, които също се правят в други държави. Fiat 124 се произвежда заедно с Mazda MX-5 в Япония, докато Porsche Boxster и Cayman доскорото се сглобяваха във фабриката на фирмата Valmet във Финландия. Култовият Pontiac GTO е правен в завода на Holden в Австралия, а по-малко популярният Noble M400, дело на фирмата Hi-Tech Automotive, в Южна Африка.
Снимки: Производителите