IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Странната история на първия SUV на Skoda

Отдавна забравеният Trekka е създаден на другия край на света - и тъкмо навърши половин век

Странната история на първия SUV на Skoda

В края на миналата година на официалната страница на Skoda в интернет се появи съобщение: „Отбелязваме 50-годишната на родоначалника на семейството SUV на Skoda – легендарния модел Trekka”. Има и снимка на странен автомобил, напомнящ на оригиналния Land Rover - още преди той да получи името Defender.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

Съобщението изненада мнозина, защото през Втората световна война чехите произвеждат всъдеходни автомобили, които са използвани от щабовете на различни военни формирования. Именно те са сочени за първите всъдеходни коли на марката. Какво е това Trekka и откъде се появява този автомобил?

Всъщност чешко в него е единствено шасито - от модела Skoda Octavia Combi от 1960 г. (на долната снимка). Самият Trekka добива известност, след като започва да се произвежда в Нова Зеландия. Да, тази държава има сериозно автомобилно производство, като то стартира още през 30-те години на миналия век.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

Историята е следната – по това време правителството на страната решава да ограничи внасянето на чужди автомобили, като им наложи високи мита. По този начин се стимулира местното производство. В Нова Зеландия работят не само заводи на General Motors и Ford, принадлежащи на САЩ, но и редица малки компании, които сгобяват автомобили по чужди лицензи.

Една от тях е фирмата Motor Lines, която прави автомобили от марките Jowett, Bradford, Studebaker, Nash, Hudson, Volkswagen, Fiat и Simca. През 1963 г. към тях се присъединява и Skoda Octavia от тогавашната социалистическа Чехословакия. Сглобяването на автомобили на Skoda в Нова Зеландия продължава чак до 1976 г., като гамата се попълва от модела със задно предаване 1000 МВ, предлагана на местния пазар като Skoda Sabre, както и от седана Skoda 100/110.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

Идеята за направата на собствен всъдеходен автомобил е на собственицинте на фирмата Motor Lines – Филип Андрюс и Ноел Търнър. Тя се ражда, след като двамата виждат машина, сглобена от инженера Питър Ризбридж. За нея той използва агрегати на малолитражката Bradford. Готовият автомобил е даден на Андрюс и Търнър, които използват неговата конструкция, за да прибавят агрегатите на Skoda.

В крайна сметка Trekka е представена през декември 1966 г. На външен вид моделът напомня до голяма степен Land Rover, като е оборудван с 1,2-литров двигател с 44 к.с. и 76 Нм въртящ момент. Скоростна кутия е 4-степенна, а задвижването само към задната ос. Машината съхранява широчината на Octavia – 1600 мм, но дължината е намалена от 4020 на 3683 мм. Междуосието също е съкратено от 2420 на 2390 мм.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

За сравнение – тривратият Land Rover от серия IIA, произвеждан по това време, е по-малък. Неговата дължина е 3620 мм, а междуосието му е 2235 мм. Той обаче е оборудван със заключващ се преден мост и синхронизирана скоростна кутия, каквато при Trekka липсва. Британецът обаче има много по-голям клирънс – 203 мм срещу 178 на Trekka, както и по-сериозен мотор – 2,25-литров с мощност 78 к.с. и 168 Нм.

Цената на чешкия автомобил обаче е значително по-ниска – през 1967 г. той се продава за 899 паунда, което е по-евтино от малолитражката Morris 110, също сглобявана в Нова Зеландия. Trekka попада в категорията „селскостопански машини”, като може да се купи на кредит с минимална начална вноска. Достъпи са два варианта – с дълго шаси и кабина или пикап. Мекият покрив се поръчва безплатно, а срещу заплащане може да се купи пластмасов хардтоп и диференциал с повишено триене.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

Практичните новозеландци бързо харесват Trekka и за по-малко от година от модела са продадени 1000 бройки, което е приличен резултат за държава с население 3 милиона. Затова и в Motor Lines започват да мислят за износ, като първите автомобили са доставени на Фиджи и на други острови от региона. В Австралия са изнесени 720 бройки, които не се облагат с мито, тъй като в обратна посока поемат същия брой автомобили Holden. Австралийците обаче не харесват Trekka заради спартанското му оборудване.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

Не се получава и износът в Индонезия, тъй като местният партньор на новозеландците – фирмата Imer Motors, има сериозни финансови проблеми. Тя получава стотици коли в разглобено състояние, но така и не ги плаща. Постепенно интересът към Trekka спада и в Нова Зеландия, която лека-полека е превзета от евтини японски автомобили.

Общо до 1973 г. от Trekka са сглобени около 3000 бройки. Кросоувърът взима участие и във войната във Виетнам, като 5 коли са на служба в новозеландската болница в град Куинен. Една от колите стига чак до Детройт, където става собственост на концерна General Motors. В Европа също се появява една бройка, която става част от изложбата на новозеландския художник Майкъл Стивънсън във Венеция.

Първият всъдеход на Skoda е направен в Нова Зеландия

В Нова Зеландия обаче и до ден-днешен има реставрирани и запазени бройки от Trekka, който въпреки че е построен на другия край на Земята се оказва първия всъдеход на Skoda.

Снимки: Themotorhood.com



.

 

Тагове: skoda trekka
0 от 500