IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?

След Дизелгейт компанията най-после има нова стратегия за бъдещето - но за мнозина тя е твърде предпазлива

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?

"Това ще е най-голямата промяна в историята на нашата компания", обясни шефът на Volkswagеn Херберт Дийс, след като представи във вторник новата стратегия на германския гигант. Тя предвижда разработването на цели 17 нови SUV в следващите три години, които да се прибавят към вече съществуващите два, отказ от по-слабо популярните модели и сериозна офанзива в областта на електромобилите, така че през 2025 компанията да продава 1 милион от тях годишно.

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?
 

Главната финансова цел на стратегията е маржът на печалба на VW да се утрои от сегашните 2% до 6% през 2025. На практика това е отлагане с цяло десетилетие, защото предишните планове на VW предвиждаха 6-те процента да бъдат достигнати още през 2016.

НОРМАТА НА ПЕЧАЛБА открай време е ахилесовата пета на най-големия германски производител - много преди нашумелия Дизелгейт. Volkswagen има твърде високи развойни и производствени разходи в сравнение с конкуренти като Toyota например. До голяма степен причината е, че компанията произвежда твърде много автомобили в Германия, където и трудът, и неща като електричество са по-скъпи. Затова при доста по-високи продажби VW има по-нисък марж на печалбата от собствените си дъщерни компании Skoda и Audi. Дори Peugeot-Citroen, която през 2014 бе спасена на ръба на банкрута, през миналата година отчете почти 6% марж - три пъти над този на VW. Toyota от години работи при норма на печалба над 10%.
Първата голяма стъпка към справяне с този проблем вече е факт: компанията се споразумя с германските синдикати да съкрати 23 000 работни места в страната в следващите няколко години, което по нейни изчисления ще й спести по 3.7 милиарда евро годишно.

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?


НО ТОВА НЕ Е ДОСТАТЪЧНО
. За да изпълни целите си, Volkswagen трябва най-после да успее там, където неизменно се проваля от 60-те години насам независимо от огромните си усилия - трябва да пробие на американския пазар. Там германците имат пазарен дял от едва 2% - почти двойно по-малък от този на джуджето Subaru.
Още в началото на десетилетието тогавашният борд на VW начерта смел план за завладяването на Америка. Този план включваше разширяване на производството на американска земя (вече факт след откриването на новия завод в Чатануга през 2011) и разработване на цяла нова гама SUV специално за щатския пазар. Първият модел от тази гама, наречен Atlas, бе представен официално на автосалона в Лос Анджелис миналата седмица.
Проблемът е, че цялата инвазия се градеше върху дизеловите технологии. И съответно рухна с разгарянето на Дизелгейт. В средата на ноември компанията официално потвърди, че в бъдеще няма да предлага дизелови двигатели в Северна Америка.
 

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?
Atlas - първият "американски" модел на VW


МНОЗИНА СМЯТАТ категоричната американска позиция срещу дизела, и като цяло американската екологична политика, за донякъде лицемерна. Дори и в момента най-продаваният автомобил на щатския пазар е пикапът Ford F150, чийто базов мотор е 3.5-литров V6 с минимален разход 12 на сто. На практика американските стандарти за парникови емисии са доста по-ниски от тези в Европа. За сметка на това регулациите за азотните съединения - които предизвикват смога в градовете - винаги са били по-строги. Понеже азотните съединения са проблем най-вече при дизеловите двигатели, а дизеловите двигатели са технология, налагана най-вече от европейците, някои експерти стигат дотам да твърдят, че щатската политика в тази област е директна протекционистична мярка, насочена срещу европейските конкуренти.

ПОЧИТАТЕЛИТЕ НА ПОДОБНИ
конспиративни теории изтъкват и друго: безпрецедентната строгост, с която властите в САЩ подходиха към Volkswagen. Защото германците съвсем не са първата компания, опитала да заблуди регулатора за нивото на вредни емисии. Още през 90-те имаше подобен скандал с няколко големи производителя на камиони; през миналото десетилетие сходни скандали имаше с Ford и после с Honda. През 2013 корейският концерн Hyundai/Kia бе наказан, задето декларираният среден разход на някои модели бил значително по-нисък от реално постижимия.
И все пак нито една от тези компании не бе обект на толкова строги разследвания, на толкова медиен шум и на съдебни искове, които по всяка вероятност ще надхвърлят заделените от VW за целта 19.9 милиарда долара.

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?
Акциите на VW се сринаха с 46%, откакто се разрази Дизелгейт (тук те, отбелязани с по-дебелата линия, са сравнени с движението на индекса на Франкфуртската борса за същия период). Но скандалът не се отрази твърде зле на продажбите на компанията, които растат в последните месеци

КАКВАТО И ДА Е ИСТИНАТА, последствията са факт. Старият план на VW за Америка е вече неизпълним. Затова и компанията начерта нов, наблягайки на електромобилите като ключ към американския пазар (мотото е "Да електрифицираме Америка"). Но Дийс признава, че това няма да е нито лесно, нито бързо. "Поне в следващите три години няма да сме в състояние да се мерим с най-големите играчи в САЩ", обяснява Дийс пред кореспондента на The Financial Times. "Ще ни трябва десетилетие, за да станем наистина основен играч на американския пазар". И добавя, че компанията няма никакво време за губене, защото в последните години често е закъснявала да последва актуалните тенденции - например възхода на кросоувърите.

НЕ ВСИЧКИ АНАЛИЗАТОРИ са запленени от новата стратегия на VW. Някои финансисти твърдят, че в нея липсват достатъчно краткосрочни финансови цели, за да успокоят инвеститорите. Други коментират, че въпреки публичното покаяние компанията не е променила коренно модела си на управление.

Ще проспи ли Volkswagen шанса си?
В последните години Volkswagen бе компанията, инвестираща най-много в научна и развойна дейност (13.1 млрд. евро само за 2014). Но щетите от Дизелгейт ще променят това

Новият шеф на концерна Матиас Мюлер позволи на регионалните шефове да се намесват и в дизайна, и в маркетинга съобразно местните специфики - нещо, което беше немислимо при предшественика му Винтеркорн. Но в други отношения, както отбелязва The Economist, Мюлер си остава част от старата корпоративна култура във VW, лично избран от фамилиите Порше и Пиех. С "вътрешен човек" като него начело компанията може да пропусне уникалния шанс за пълна трансформация, какъвто й дава Дизелгейт. "Но дори и двете семейства да бяха достатъчно смели да доведат човек отвън, настроен да действа по-решително, такъв човек би срещнал съпротива от синдикатите и от правителството на провинция Долна Саксония, което притежава 20% от компанията", подчертава The Economist. Очевидно и "най-голямата промяна в историята" на VW ще се случва постепенно и с предпазливи стъпки - напълно в духа на компанията.


 

0 от 500
  • #7
    28 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    На кого разгонват фамилията? C02 е газ, който се контролира много лесно в сравнение с другите парникови газове, които разрушават озоновия слой.Въглеродния диоксид е естествен газ в природата, който се преработва от разстенията. Докато азотния оксид в дробовете на хората се преобразува в киселина, която директно разяжда алвеолите.Фините прахови частици от дизелите са канцерогенни и водят до рак на белите дробове, тъй като засядат в белия дроб и клетките около тях мутират в ракови...
  • #6
    27 rate up comment 5 rate down comment
    до Пена ( преди 9 години )
    Не съм съвсем съгласен. Прави са американците да се пазят от смога, естествено, и дано някога и нашите кратуни да узреят дотолкова. Но е лицемерно наистина, че там си карат шестаците и осмаците, при положение, че Америка е най-големия източник на парникови газове и за да си прави някъв тлъст реднек кефа, разгонва фамилията на всички останали
  • #5
    21 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Кажи му германец и не го обиждай повече!То всъщност останаха ли германци? В Германия не се виждат много. Миналия месец бях в Берли и честно да ви кажа се ужасих. Немска реч в централната част на столицата им трудно може да се чуе. Пълно е със забулени пингвини и брадати *** с тъмен цвят на кожата, гледащи, като ***. Това е през деня, а нощем какво е не ми се мисли. Едва ли някой бял човек нощем би се разхождал свободно из града. Страшно е и тези ще ни учат на интеграция и честност.
  • #4
    11 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    бе ясно си пише в текста - "конспиративни теории". *** безработните *** не четат, за тях всичко е платено :D
  • #3
    23 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Поредната немска пропагандна статия, която внушава лъжи и която *** всички. Добрите германци и лошите хАмериканци. Да бе, да! Чували сме ги тези лъжи и друг път. Ако бяха честни см0таните дойчовци да не бяха слагали софт който лъже! Хванаха и ги продалжиха да лъжат и мажат. Дори след скандала продължиха да слагат такъв на бензиновите си кочини. По-нагли същества от германците няма. Хващат ги, глобяват ги и те пак си продължават с лъжите. Е нЕма такива честно.Тея са бетер мypг***вите м***нгycти.
  • #2
    30 rate up comment 12 rate down comment
    пена ( преди 9 години )
    "МНОЗИНА СМЯТАТ категоричната американска позиция срещу дизела, и като цяло американската екологична политика, за донякъде лицемерна" - Няма никъкво лицемерие в цялата работа! Просто американците не искат да си съсиплват здравето само за да хранят Германия. За пример - Париж вече има по-отровен въздух от много китайски градове само заради скапаните дизели. И не бъркайте CO2 емисиите (влияещи на климата) със азотните (които са отровни за хората).
  • #1
    32 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Пак ли пишете статии за добрите от VW и лошите от Америката?Ей не се уморихте да лапате парички, за да пишете платени и глупави статии.