Британското правителство отказва да разкрие какви обещания е поело пред Nissan, за да убеди японския производител да запази капацитета на завода си в Съндърланд. Депутати от опозиционната Лейбъристка партия настояха бизнес секретарят Грег Кларк да публикува писмото, което е изпратил до шефа на Nissan Карлос Гон, но той не пожела.

Бизнес секретарят Грег Кларк уверява, че за автомобилния сектор ще бъде осигурен безмитен достъп до пазарите в ЕС след Brexit. Но не казва как точно ще го постигне
"Когато компании от различни сектори споделят с мен инвестиционните си планове, могат да бъдат сигурни, че информацията няма да бъде разкрита на техните конкуренти", измъкна се Кларк.
Опозиционните депутати обаче възразиха, че ако Кларк е обещал отстъпки и помощ за Nissan, би трябвало да предложи същите и на останалите компании от автомобилния сектор. Както и на други важни индустриални отрасли като самолетостроенето, фармацевтичната индустрия и сферата на финансовите услуги.
Седмица по-рано Nissan оповести, че засега ще запази производството на Qashqai в Съндърланд в резултат на "получените уверения" от Лондон - новина, която правителството представи като първия си голям успех по пътя към Brexit. По-късно обаче от японската компания уточниха, че запазването на производството на Острова е категорично обвързано със запазването на безмитния достъп до европейските пазари (за които са предназначени 60% от продукцията).

Проблемът е, че европейските партньори са категорично против Великобритания да запази достъпа си до общия пазар, ако зачеркне свободното движение на хора - фундаментално право за ЕС. А именно то и свързаната с него миграция от Източна Европа бе главната причина британците да гласуват за Brexit.
Съдбата на фабриката в Съндърланд се оказа ключов въпрос при очертаването на границите на предстоящия Brexit. Заводът в Северна Англия е един от най-големите в Европа, с годишен капацитет 550 000 автомобила, и от него идват 9% от доходите на цялата област. Въпреки това обаче мнозинството от жителите на Съндърланд гласуваха в полза на излизане от Европейския съюз.

Тревър Ман пред микрофона на Bulgaria ON AIR
"Ако погледнете, повечето промишлени градове във Великобритания гласуваха за излизане", обяснява Тревър Ман в интервю за "Колела" по Bulgaria ON AIR. Ман е главен директор на Nissan по изпълнението - и на практика човекът, който управлява японската компания от името на Карлос Гон. "Съндърланд не бе по-различен от Ковънтри, от Бирмингам, от Кардиф... Не мисля, че зад това се крие някаква друга специфика освен факта, че по-възрастното население гласува за Брексит и най-вече срещу имиграцията, която, знаете, бе главната тема".

В годините след кризата заводът в Съндърланд произвеждаше повече автомобили, отколкото в цяла Италия
Инвестицията на Nissan в Съндърланд е почти 4 милиарда евро и е разбираемо, че компанията не иска да я загърбва. "Нашите заводи, в сравнение с конкуренцията, работят почти на предела на капацитета си. Тоест ние имаме необходимите обеми, за да компенсираме относително по-скъпата работна ръка във Великобритания", казва Тревър Ман. Но ако към по-скъпия труд и с 15% по-скъпото електричество на Острова се прибавят и 10% входни мита за ЕС, автомобилите на компанията ще престанат да бъдат конкурентни.


0