fallback

Lamborghini: Легендата, която се роди като отмъщение

Истинската история на враждата между Енцо Ферари и Феручо Ламборгини

Историята около създаването на Lamborghini без съмнение е една от най-известните в автомобилния бранш, но малцина знаят какво точно се е случило, за да реши Феручо Ламборгини да даде урок на собственика и основател на Ferrari - Енцо Ферари.

Феручо Ламборгини с легендарната Miura

Често наричат Феручо "Ил Кавалиере", защото е кавалер на италианския орден „За трудови заслуги”. Той се превръща в личност от класа, въпреки че е роден на село и е син на винопроизводител. Срещу него в тази история се изправя Ил Комендаторе – легендата Енцо Ферари. Двамата първо са в близки отношения, но Ферари скъсва всички връзки с Ламборгини, след като последният основава Lamborghini Automobili. И никога повече не му проговаря.

Всичко започва през 50-те години на миналия век, когато дон Феручо е успешен предприемач, който прави цяло състояние от селскостопанските си машини - Lamborghini Trattori и Lamborghini Bruciatori, а също и от парни инсталации и климатици. Феручо е голям фен на спортните коли, от които има цяла колекция, включваща Alfa Romeo 1900 Super Sprint, Lancia Aurelia B20, Mercedes-Benz 300 SL, два броя Maserati 3500GT и Jaguar E-Type Coupe.

През 1958 бизнесменът отива във Ferrari, където си купува 250 GT, направено от Pinifarina. Автомобилът му харесва и затова си купува още два – един с къса база и един с купе на Scaglietti. По-късно се сдобива с 250 GT 2+2 от Pininfarina, което решава да настрои по собствен вкус. Феручио обаче се сблъсква с проблем - съединителят на колата се поврежда, а когато се обръща за помощ към сервиза на Ferrari, оттам не му обръщат никакво внимание.         Всъщност именно въпросното 250 GT с проблемния съединител става единственото Ferrari в историята, което може да се „похвали” с тунинг от Lamborghini. Дон Феручо използва работилницата, в която сглобява тракторите си, за да смени съединителя с нов, производство на компанията Borg & Beck. Премахва и горния разпределителен вал на двигателя, като го заменя с нов, собствена конструкция. Подменя и карбураторите.

След като колата е готова, Ламборгини уговаря някои тест-пилоти на Ferrari да напуснат базата в Маранело и да се състезават на обществен път в близост до фабриката. Това, естествено, изкарва Енцо Ферари от кожата му, а всички са наясно, че когато се случи нещо подобно, нещата излизат от контрол. Комендаторе казва на Кавалиере нещо от рода на: „Отивай си на село и се занимавай с твоите трактори, а остави спортните коли на професионалистите”. Феручо остава невъзмутим, но решава да докаже, че не е прост селянин. И се захваща за работа, като след 5 години на бял свят се появява първият модел на Lamborghini.     Енцо Ферари

По ирония на съдбата оригиналният мотор V12 в прототипа Lamborghini 350 GTV е проектиран от Джото Бидзарини, един от главните инженери на Ferrari, които напускат компанията по време на „голямата стачка” през 1961 г. Този двигател е толко ефективен, че дори 50 години по-късно някои от неговите елементи, естествено след сериозна модернизация, са използвани в суперколата Murcielago LP 670-4 SuperVeloce.

Самият Комендаторе първоначално не обръща особено внимание на действията на Кавалиере. Мечтата на Енцо Ферари са състезателните автомобили и победите на пистите. Той е на мнение, че „цивилните” версии на неговите коли трябва да носят приходи, с които да се финансира състезателната дейност на компанията. Нещата обаче постепенно се изменят, защото в периода 1963-1974 г. производителят от Санта Агата дава на света Miura, Islero, Espada, Jarama, Urraco и прототипа на Countach – вероятно и до ден-днешен най-известното Lamborghini, нарисувано от гениалния дизайнер Марчело Гандини. Всички те са достойни съперници на моделите на Ferrari.            През 1974 г. Феручо е принуден да продаде компанията си. Съревнованието между двете италиански марки не спира и до ден-днешен. А феновете им непрекъснато спорят Ferrari Testarossa или Lamborghini Countach е по-добрият автомобил. Всичко започва от един некачествен съединител, на чийто създател трябва да бъде издигнат паметник. Защото без него светът на италианските суперколи най-вероятно нямаше да бъде същият.

fallback
  • #4
    v1per ( преди 8 години )
    Доше и аз харесвам Ферари, но ти нищо не разбираш от коли!
  • #3
    Дошо ( преди 8 години )
    Варбурджини винаги ще диша прахоляка на Ферари.Още от самото начало всяко Ферари е било с по-добър мотор и с по-добро управлени и пътно поведение пред изделията на аграра, който се е опитвал да се ежи на Енцо Ферари.Така е и до ден днешен.Ферари си е ФЕРАРИ докато във Варбурджини се влагат части и възли от разни Алудита и други карикатури на СОЦваген.Съвсем резонно разбира се.СОЦваген е народна марка и притежава марка с аграрни корени.Там важна е изгодата не престижа.
  • #2
    forza ( преди 8 години )
    forza Ferrari & Alfa Romeo
  • #1
    Да ( преди 8 години )
    И двата автомобила са много красиви.Но според мен Ламборгини е с по-мъжествен и агресивен характер и визия.
fallback
Последни