IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кой иска да ви вземе колата?

Амбициозни новаци като Uber и Lyft ни убеждават, че след 10 години никой няма да иска да притежава свой автомобил

Кой иска да ви вземе колата?

На 14 септември един 29-годишен жител на Питсбърг си повика кола по мобилния телефон, седна на задната седалка и веднага потъна в своя Facebook. Доста незаинтересовано поведение, като се има предвид, че за някои анализатори пътуването му бе началото на най-интересния експеримент в мобилността през годината. А за други то направо сложи символичeн край на епохата на личния автомобил - такъв, какъвто ни го дадоха господата Даймлер, Ото и Хенри Форд.


Кой иска да ви вземе колата?
Един от първите самоуправляващи се автомобили на Uber по улиците на Питсбърг

 

КОЛАТА БЕ НАЙ-ОБИКНОВЕН Ford Fusion - американската версия на познатото ни Mondeo. Не беше кой знае колко забележителен и фактът, че това е автомобил на Uber - компанията вече обслужва по 30 милиона клиенти месечно в световен мащаб. Не, онова, което направи пътуването изключително, бе фактът, че колата се управляваше сама.

Този Fusion е един от четирите, с които Uber осъществи първото комерсиално приложение на технология за автономно шофиране. Колите са на разположение на всички жители на Питсбърг, които пожелаят, а към края на годината към тях ще се присъединят още 100 машини Volvo.


ЗАД ВОЛАНА ИМА ЧОВЕК, разбира се. Законът не позволява друго, пък и все още има моменти, когато човешката намеса е необходима. Но извън тях колата се управлява от компютър, свързан с монтирания на покрива въртящ се лазер, с няколко 360-градусови радарни сензори, с акселерометри, с цели 20 външни камери и с две отделни антени - една за GPS и друга за безжичен пренос на данни.

Това придава на колата доста недодялан вид. Но върши работа. Системата спира на червен светофар, намалява, когато друг автомобил паркира пред нея, съвестно подава мигач на кръстовищата и дори дава предимство на желаещи да пресекат пешеходци. Единственият й проблем са реакциите в извънредни ситуации: ако например светофарът се смени, докато прекосява кръстовище, колата се заковава на място.


Кой иска да ви вземе колата?

Досега шофьорите на таксита бяха главните опоненти на модела Uber. Сега самата компания започва да работи срещу собствената си услуга

 


ПИТСБЪРГ, ГРАДЪТ НА СТОМАНАТА, на Карнеги и на старомодната тежка промишленост, е малко странно място за такъв експеримент. Още по-странно, поне на пръв поглед, е кой го извършва.

Uber, създадена през 2010 с относително скромната амбиция да осигурява достъп до луксозни лимузини, налучка неочаквано просторна ниша с приложението Uber X през 2012, и вече трови съня на таксиметровите шофьори по цял свят. През миналата година оборотът й беше около 2 милиарда долара; през тази най-вероятно ще се доближи до 4 милиарда. Пазарната оценка на компанията достигна 70 милиарда долара - с една трета повече от капитализацията на свръхгиганта General Motors. Това е наистина смайващо - особено като имате предвид, че миналата година срещу двата милиарда оборот на Uber GM направи 152 милиарда; и че този интернет start-up на практика почти няма активи. По същество той е само посредник - свързва хората, които биха искали да припечелят нещо от колата си, с хора, които нямат кола, а искат да пътуват до някъде. За осъществяването на тази връзка компанията прибира обикновено около 25% от печалбата на шофьора.

На всичкото отгоре Uber все още е на загуба. Основателят й Травис Каланик ревностно пази в тайна отчетите, но според анализатори компанията е загубила поне 1.3 милиада долара за първото полугодие на тази година. В момента тя усилено харчи парите на инвеститорите си, за да си осигури доминация в един тепърва прохождащ, но огромен пазар. И да се адаптира към технологията, която ще сложи точка на досегашния й бизнес модел.


Кой иска да ви вземе колата?

Uber отдавна вече не е единствен. Lyft го преследва агресивно, харчейки по 50 милиона долара на месец за маркетинг и реклама


ТЪКМО ТОВА Е НАЙ-СТРАННОТО в "Питсбъргския проект"- ако автономното управление се окаже успешно, то ще прати по дяволите основния източник на приходи на Uber. Няма да има вече шофьори с много свободно време, които се чудят какво да правят с колите си. И компанията, която досега печели без особени разходи за материални активи, ще трябва да инвестира в автомобили. В милиони автомобили.

Същото важи и за конкурентите му - бързо прохождащия в Щатите Lyft, индийската Ola и най-вече китайския Didi Chuxing, който на своя земя спечели битката с Uber, погълна местното му поделение и вече клони към 40  милиарда долара пазарна оценка.

Каланик и колегите му обаче са сигурни, че автоматизацията ще стане факт - с тях или без тях. И предпочитат отрано да яхнат вълната. Ако очакванията им се сбъднат, тя ще обърне с главата надолу отношението ни към колите, и ще натика автомобилните компании в ъгъла. "До 2025 година да притежаваш автомобил ще е също толкова абсурдно, колкото е днес да притежаваш DVD", уверява Джон Цимър, съоснователят на Lyft. Той и мнозина други наричат това "Третата транспортна революция". И очевидно звучат убедително, защото General Motors вече инвестира 500 милиона долара в проекта на Lyft за автономно управление.


ТОВА ЛИ ЩЕ Е КРАЯТ на особения статут на автомобила? Повече от век колите ни за нас са много повече от машини. Те са обекти на желанието; вещи, към които развиваме емоционална привързаност, което не може да се каже за хладилниците, телевизорите и дори смартфоните. Автомобилите даже бяха, както ни каза преди година легендарният холандски архитект Рем Колхаас, "освободители, инструмент на социалния егалитаризъм". Желанието ни да притежаваме автомобил ни най-малко не намалява от статистиката, според която жителите на големите градове ползват колите си едва в 4% от времето.

Според стратезите на Lyft и Uber това ще се промени. Но традиционните автомобилни производители не са съвсем съгласни.


Кой иска да ви вземе колата?

Автомобилите на бъдещето няма да имат шофьори - и може би дори няма да се докосват до пътя

 

КОМПАНИИ КАТО BMW експериментират със споделената мобилност доста преди американските технологични стартъпи да се сетят за нея. Германците създадоха програмата DriveNow - схема за наемане и споделяне на коли, която оперира в над дузина големи градове в Европа и обслужва почти 700 000 клиенти. "Всъщност предизвикателството е не толкова да предложим Drive Now на града, колкото да убедим града да приеме Drive Now", обяснява Кристоф фон Чиршниц, президентът на BMW Group за Централна и Югоизточна Европа, който вече наложи схемата във Виена. "В сърцевината на тази програма е клиентът да може да ползва колата за, да речем, един час, и след това да я паркира където поиска - стига да е на място за паркиране. Все още някои градски управи не могат да преглътнат това. То е основният ограничаващ фактор, в интерес на истината".


И ОСТАНАЛИТЕ ГИГАНТИ - Renault-Nissan, Volkswagen, Daimler, Ford - имат свои концепции за споделената мобилност. На пръв поглед е изненадващо, защото споделените автомобили за тях означават по-малко продажби. Но лидерите в този сектор не вярват в пророчества като това на Цимър. "Автомобилите ни стават все по-свързани. След още няколко години колата ви ще съдържа дори повече интимна информация за вас от смартфона ви. Не съм убеден, че повечето хора ще искат да споделят това", казва шефът на Renault-Nissan Карлос Гон. А стратезите на BMW очакват автомобилният пазар да се раздели на два потока: от една страна, малките, практични коли за придвижване в града, които ще стават все по-споделени; и от друга автомобилите за уикенда и свободното време, за дългите пътувания, които ще си останат строго индивидуални. Изобщо, както би казал Марк Твен, слуховете за смъртта на личния автомобил най-вероятно ще се окажат силно преувеличени.

 

Тагове: volkswagen uber lyft