IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Първият сериен руски автомобил навърши 80 години

ГАЗ-М1 е заимстван от Ford Model B и е произведен в повече от 80 000 бройки

Първият сериен руски автомобил навърши 80 години

Точно преди 80 години – през март 1936 г., в завода на ГАЗ (Горкиевски Атомобилен Завод) започва серийното производство на първия руски автомобил – ГАЗ-М1, който се превръща в символ на местното автомобилостроене.
Първият сериен руски автомобил навърши 80 години
По това време заводът на ГАЗ в Нижни Новгород носи името на партийния функционер Вячеслав Молотов и затова автомобилът е наречен „Молотовец-1”, но това название така и не се използва. Шофьорите бързо го харесват и го наричат „емка” или „емочка”.

Прототип на M1 всъщност е Ford Model B, но всеки детайл и агрегат е проектиран в Русия (по това време СССР). Конструкторите променят схемата на ресорите на оригинала, а също така и поставят по-широки гуми, което увеличава проходимостта на автомобила.

Машината е оборудвана с модернизиран редови 4-цилиндров двигател с 50 к.с., който позволява развиване на скорост от 100-105 км/ч. Обемът на мотора е 3285 куб. см., като той работи в комбинация с 3-степенна механична скоростна кутия.

ГАЗ М-1 предлага съвременен за времето си салон, в който влизат подвижни седалки, превключвател за дълги светлини, пепелник и други екстри. Колата е представена на световното изложение в Париж през 1937 г., като по това време фактически тя е единственият подобен автомобил по пътищат на Русия.
Първият сериен руски автомобил навърши 80 години
Всъщност моделът става родоначалник на цяло поколение превозни средства. Освен базовата версия има и военна, както и редица други модификации, предназначени за помощни служби. До 1943 г. са произведени 68 800 единици от модела, като тогава официално автомобилът е спрян от производство.

Някои от версиите обаче продължават да се произвеждат за различни цели до средата на 50-те години на миналия век, като общият тираж надхвърля 80 000 бройки.

Снимка: Russian.auto
 

0 от 500
  • #20
    9 rate up comment 1 rate down comment
    12345 ( преди 9 години )
    Руснаците имат два големи проблема. Първият и най- големия се нарича Водка. Вторият е това, че не довършват нещата до край. Много са добри на фаза "измисляне", но не реализират на практика това, което са измислили. Иначе като нация безспорно са много умни. Имах колега - Българин в Техническия университет, който беше завършил средно в Русия. Тоя човек направо ни беше скрил шапката по математиките. А разправяше, че в Русия е бил посредствен ученик по математика.
  • #19
    10 rate up comment 0 rate down comment
    :) ( преди 9 години )
    Вижте, като изключим пълното прекопиране от руснаците, можем да обвиним, че всички марки след това са копирали Форд, защото фордовете са първите автомобили в съвременния смисъл на думата.Иии второ гледайте да сте по-малко русофили и русофоби, че от тях България вече 100 години страда! Ние не гледаме нашите интереси, а гледаме да излижем някой г*з. :)
  • #18
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Achtung ( преди 9 години )
    Рашата за това е сила, първо е правила танкове и подводници, преди да може да прави коли :)
  • #17
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    80 години ? Цяло чудо е че още не се произвежда
  • #16
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    колата не е копирана , а си е със законно закупен лиценз от Форд , както и камионите ЗИС , а и почти всичко в СССР през тези години - танкове , самолети , часовници и дори цели месокомбинати . Няма как М-ката да е спечелила ВСВ при положение че изпратените по лендлиза джипове са повече от всички произведени М-ки
  • #15
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Кой братушки? ( преди 9 години )
    Верно, намаляват от 230 милиона от който 80 милиона Прабългари,алкашия се е сриняла до 160 милиона половината вече не искат да,са московци! Русия ,си дава земята на Китай да произвежда храна ,щото руските са пияни и не произвеждат нищо освен воини със съседите си !Свобода на измисленият татастан,Наща Прародна и още три републики !
  • #14
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Единственото хубаво на атакистите е, че са само 2 процента и намаляват...
  • #13
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Булгаротъпников ( преди 9 години )
    Когато от ралото искаш да правиш индустрия,то копираш,изхождайки от твоята каруца-усилваш, съобразно опита си и един ден оригинала калта го убива,а твоето творение бодро си върви. Вервайте ми,почти във всички области от производството на СССР е така.След това години наред умните,можещите и знаещите ги притискаш в ъгъла.Ами ако ти покажат, че са повече от теб?Но идва време(само за автоиндустрията не),когато твоите продукти нямат аналог.Просто са най-добрите и евтините.А Емката спечели ВСВ...
  • #12
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Специалист ( преди 9 години )
    Да бе руснак е бил Сикорски. Само че роден в Киев, с баща поляк и майка украинка.Ама карай да върви, да живее матушка Рус и тов. Путин.
  • #11
    16 rate up comment 12 rate down comment
    Кой братушки? ( преди 9 години )
    Една държава на терора без име във военни конфликти със:Грузия,Чечения,Украйна,Полша,Турция,Сирияскандали с България,Япония,Прибалтика!!!?!коя е тази псевдодържава!?!?как пък всичките са терристи ,пък тя добра;))))можеш ли някой да се кара и бие със всички свой съседи!?!