Точно преди 80 години – през март 1936 г., в завода на ГАЗ (Горкиевски Атомобилен Завод) започва серийното производство на първия руски автомобил – ГАЗ-М1, който се превръща в символ на местното автомобилостроене.
По това време заводът на ГАЗ в Нижни Новгород носи името на партийния функционер Вячеслав Молотов и затова автомобилът е наречен „Молотовец-1”, но това название така и не се използва. Шофьорите бързо го харесват и го наричат „емка” или „емочка”.
Прототип на M1 всъщност е Ford Model B, но всеки детайл и агрегат е проектиран в Русия (по това време СССР). Конструкторите променят схемата на ресорите на оригинала, а също така и поставят по-широки гуми, което увеличава проходимостта на автомобила.
Машината е оборудвана с модернизиран редови 4-цилиндров двигател с 50 к.с., който позволява развиване на скорост от 100-105 км/ч. Обемът на мотора е 3285 куб. см., като той работи в комбинация с 3-степенна механична скоростна кутия.
ГАЗ М-1 предлага съвременен за времето си салон, в който влизат подвижни седалки, превключвател за дълги светлини, пепелник и други екстри. Колата е представена на световното изложение в Париж през 1937 г., като по това време фактически тя е единственият подобен автомобил по пътищат на Русия.
Всъщност моделът става родоначалник на цяло поколение превозни средства. Освен базовата версия има и военна, както и редица други модификации, предназначени за помощни служби. До 1943 г. са произведени 68 800 единици от модела, като тогава официално автомобилът е спрян от производство.
Някои от версиите обаче продължават да се произвеждат за различни цели до средата на 50-те години на миналия век, като общият тираж надхвърля 80 000 бройки.
Снимка: Russian.auto


1