IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ

Някои модели на французите все пак успяват да се наложат зад Океана

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ

Производството и продажбата на автомобили трудно може да съществува в рамките на само един национален пазар. Това е доказано още през 30-те години на миналия век, когато General Motors купува германския Opel. Голямата трансконтинентална експанзия обаче стартира след Втората световна война, когато не само американците настъпват на Стария континент, но и обратното. И докато германските компании постигат успехи, то французите в крайна сметка претърпяват поражение.

Floride – опипване на почвата
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През 1956 г. шефовете на Renault – Фернан Пикар и Пиер Драйфус, усилено изучават спецификата на автомобилния пазар на САЩ и перспективите на марката на него. Дилърите на нови коли им подсказват, че зад океана успешно може да се наложи компактен (по американските стандарти) кабриолет с впечатляващ дизайн, който да бъде популярен както сред мъжете, така и сред дамите.

Твърди се, че концепцията за направата на подобен автомобила е създадена на вечеря в резиденцията на губернатора на Флорида и затова моделът носи името на щата. Първоначално бъдещата Floride е известна като Project R-1092, а нейният дизайн е поръчан на италианското ателие Ghia.

В последното няма нищо изненадващо, тъй като в Ghia са наясно с това какво искат американците, тъй като си сътрудничат активно с няколко местни автомобилни компании. В проекта е включен и Върджил Екснер-младши, син на главния дизайнер на Chrysler по това време Върджил Екснер-старши. Именно младият американец разработва външния вид на автомобила, като умело преплита италианския дизайн и американския аерокосмически стил от 50-те години.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
В разработката участват също така главният дизайнер на Ghia – Джовани Савонуци, който създава пълноразмерен макет на Floride. Студиото обаче има договор с Volkswagen и затова няма право да направи прототип на колата. Тази задача е прехвърлена на друго италианско ателие – това на Пиетро Фруа.

Колата е представена на автосалона в Париж, като Renault почти веднага получава над 8000 поръчки за нея. Година по-късно тя дебютира и в Ню Йорк под името Caravelle, където успехът е още по-сериозен – 13 000 поръчки. Така френското автомобилостроене изведнъж става популярно сред американците.

Le Car – истинската експанзия
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
Въпреки успеха на Floride истинската експанзия на френски автомобили в САЩ става малко по-късно – през 70-те години. Причината е петролната криза, която налага на пазара модели с нисък разход на гориво. Американският дилър на компанията American Motors (AMC) представя малолитражката Renault 5 като алтернатива на „неамериканските” Volkswagen Rabbit и Honda Civic.

Автомобилът дори е наречен French Rabbit (френски заек), а малко след това получава и собствено име – Le Car. Акцентира се на факта, че това е най-популярният автомобил в Европа в своя клас. В Америка, разбира се, опашки за купуването му не се образуват, но търсенето е прилично, тъй като автомобилът определено превъзхожда останалите в този клас по комфорт и плавност на движение.

Не е за пренебрегване и приличният за това време разход на гориво – 7,6 л/100 км. Всичко това помага на Le Car с 1,4-литров двигател с 55 к.с. през 1977 г. да бъде определен за най-добрия автомобил в клас Showroom Stock Class C в класацията на SCCA (Sports Car Club of America).
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През 1980 г. моделът търпи фейслифт, който засяга най-вече предната част. Появява се и версия с 5 врати, като автомобилът се продава още 2 години. Тогава в САЩ започва сглобяването на Renault 9 (на снимката) и 11, които се предлага във версии купе и кабриолет с имената GTA Coupe и GTA Convertible.

Купуването на AMC – утвърждаване на пазара

Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
Активното налагане на марката Renault на пазара в САЩ започва със закупуването на контролния пакет акции на American Motors Corporation (AMC) от страна на френския производител през 1980 г. Тогава компанията получава и собственост върху марката Jeep. Успехите не закъсняват и Renault 9, който се предлага под името Alliance, дори става „Автомобил на годината” в САЩ. За популярността на колата помага и нейното участие в някои от филмите за Джеймс Бонд по това време.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През първата половина на 80-те години благодарение на дилърите на AMC успешно в САЩ се продава и атрактивното на външен вид купе Fuego (на снимката). Провал обаче се оказва откритата версия на модела, която е разработена от ателието Heuliez за пазара в Северна Америка. Тя е твърде скъпа и затова така и не се появява в производство, като отстъпва мястото си на далеч по-достъпните като цена кабриолети на базата на Renault 11/Alliance.

Сериозният ресурс, с който разполага френската компания, позволява инвестирането в разработката на култовите модели като Jeep Cherokee и Grand Cherokee. А на платформата на Renault 25 е създаден Eagle Premier, който през 1990 г. става още по-популярен като Dodge Monaco. От него за 5 години са произведени около 140 000 бройки. Създател на машината е един от най-добрите инженерите на Renault – Франсоа Кастен, който след закупуването на AMC се премества със семейството си в САЩ и там оглавява инженеринговото подразделение на Renault.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
През 1987 г. корпорацията Chrysler предлага на французите да си купи обратно AMC и те се съгласяват по икономически съображения. Франсоа Кестен обаче остава в САЩ и получава същия пост в Chrysler. Именно той е създателят на една от култовите спортни коли – Dodge Viper, което отрежда на французина място в американската „Зала на славата на автомобилизма”.

Залез и оттегляне от САЩ

Въпреки че през 80-те години автомобилите на Renault печелят редица американски награди, през следващото десетилетие тяхното присъствие на местния пазар е сведено до минимум. Компанията напуска Щатите окончателно през 1992 г., като основната причина е, че нейните коли вече не се вписват в изискванията на американските потребители. Те търсят мощни и огромни коли, без да отдават значение на разхода им на гориво.
Успехите и неуспехите на Renault в САЩ
Отделно от това Renault има и сериозни финансови проблеми, като през 1996 г. загубите на компанията достигат 2 млрд. франка. Следва сделката с Nissan, което кара шефовете на марката напълно да се оттеглят от американския пазар. И да концентрират налагането на него именно моделите на Nissan и на неговия луксозен бранд Infiniti. На свой ред Renault се концентира върху Европа, Азия и Латинска Америка.

Впрочем марката все още съществува в Щатите. Компанията Renault USA се занимава с дългосрочно отдаване под наем на автомобили на туристи от САЩ, които искат да посетят Европа. Ако сте американец и искате да прекаране повече от 3 седмици на Стария континент, Renault ви предлага да изберете нова кола и да я карате без ограничения в пробега, като от компанията обещават, че това ще ви излезе по-евтино от наемане на кола в Европа.

Снимки: Renault

Тагове: renault alliance
0 от 500
  • #23
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Друг анонимен ( преди 8 години )
    Е, тогава е нормално да лъжеш така...на едро! ;-)
  • #22
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    2354 еврона бруто. Що? Проблем?
  • #21
    7 rate up comment 8 rate down comment
    До долния ( преди 8 години )
    А каква е заплатата ти в рено.бг? Само питам ...
  • #20
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    интересно...от 2002 година само рена карам, чак толкова да са зле, колкото сте ги изкарали...е па не са
  • #19
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Спирачните дискове са консуматив, особено ако е автомат, при всяка кола (недай си боже да е нещо немско, да видиш как се сменяват 4 диска по 300-500 лева всеки). В *** окачването също е консуматив при която и да е кола, а при сладур като теб и колегите ти и на ленд роувър дискавъри също ще е така. Скърцащия интериор е една от слабите страни на рената (според мен единствената), но по хубав път не се усеща, та пак опираме до явлението ***, представено в най-добрата му светлина
  • #18
    9 rate up comment 10 rate down comment
    до : никога вече рен ( преди 8 години )
    Не разбрах ти какъв го играеш във фирмата, че реши -никога вече Рено?Сигурно сте по умни от милионите хора по света, които си купуват Рена.Бай *** е комплексиран ***, без пари.
  • #17
    7 rate up comment 9 rate down comment
    Дошо ( преди 8 години )
    И браво на американската агенция - газ и гонка на ментаците СОЦваген и рено от най-големия и най-богатия пазар в света!Спасението на тия е в обединението СОЦ-реноваген труп! Хем да се знае откъде не трябва да се купува нищо!
  • #16
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Дошо до до in USA ( преди 8 години )
    Ти май единствен не знаеш, че "мажоритарния собственик на Нисан" в лицето на рено произвежда 4-5 пъти по-малко коли от "собствеността" си!Да живеят френските държавни пари, че подобно на СОЦваген и тая полудържавна перачница рено да е нагълтала вода отдавна!
  • #15
    14 rate up comment 9 rate down comment
    до in usa ( преди 8 години )
    Ти като от 20 год.си в щатите,кога си виждал и си се качвал на Рено?А мажоритарен собственик на цитирания от теб Нисан е Рено!Недоразумение е коментарът ти!И в щатите си оставаш същия мрънкащ разбирам,какъвто си бил на софрата пред ракийкат.
  • #14
    15 rate up comment 16 rate down comment
    in USA ( преди 8 години )
    pri nali4ieto na Honda-Akyra, Toyota-Lexus, Nisan-Infiniti, nemskite koli v gornia klas i osobeno mestnite GM, Ford, Dodge-Crysler e.c.t. takiva nedorazumenia kato renault ne vireiat v USA.dori koreicite poslednite godini se nalojiha zdravo na tozi pazar, fransetata s tehnite 4yplivi prfurcyneni proizvedenia de facto nikoga ne sa imali realen shans!kazvam go ot opita ni jivee6t v USA pove4e ot 20 godini