IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Петте най-добри състезателни коли в историята

Сред тях са пистови болиди, рали машина, както и камион

Петте най-добри състезателни коли в историята

Една от тези машини бе наречена "Батмобил", а друга бе сравнена с конструктора Lego. Трета плашеше пилотите с поведението на пътя си, а четвърта рязко губи скорост заради технически проблем. Въпреки недостатъците тези автомобили караха конкурентите си да скърцат със зъби от завист. Представяме ви 5-те най-добри състезателни коли в историята.

1. BMW 3,0 CSL
Шампионат на Европа за серийни автомобили (ETCC), 6 титли за 7 години.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Баварците имат успехи и във Формула 1 и в ралитата, но винаги са се концентрирали най-вече към състезанията с леки коли на писта. А в символ на тази дисциплина се превръща BMW 3,0 CSL, наречено още "Батмобил". Причината е не само във факта, че за 7 години марката печели 6 пъти титлата с този автомобил. А заради това, че историята на спортното подразделение на BMW стартира именно от тази машина.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Прякорът си колата получава заради агресивния си облик. Любопитното е, че за да получи право да участва в първенството, автомобилът трябва да бъде сертифициран, тоест от него да се произведени определен брой машини, чиито детайли по каросерията да бъдат идентични. В Германия обаче е забранено ползването на огромното антикрило, което се вижда на BMW 3,0 CSL. Компанията успява да се измъкне от неприятната ситуация, като включва този елемент в стандартното оборудване, но при предаването на колата на клиента, то е сложено в багажника.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Буквата L в името на машината означава "лек", като намаляването на теглото е постигнато с използването на по-тънки стоманени елементи. Капакът, вратите и багажникът са направени от алуминий, което също помага. Мощността на машината е 300 к.с., като това е максимално разрешеното от техническия регламент по това време.

2. Chevrolet Monte Carlo
Първенство - Winston Cup (NASCAR), 6 титли поред.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Деветдесетте години на миналия век се считат за "златния период" на NASCAR, тъй като по това време интересът на феновете и на спонсорите расте главоломно. В същото време обаче запалянковците и досега твърдят, че колите от четвърто поколение (сега машините са от шесто поколение), които се използват през периода 1992-2002 г. са най-лошите в историята на шампионата.

Критиците не харесват факта, че състезателните машини губят напълно връзката със серийните модели. И на пистата автомобилите изглеждат напълно еднакво - без надписите няма как да различиш Chevrolet Monte Carlo от големия му конкурент Ford Thunderbird. Пилотите също са недоволни, тъй като подобренията в аеродинамиката правят болидите твърде чувствителни и най-малката деформация в конструкцията, вследствие на удар с друга кола или с камък, създава големи проблеми в управлението - най-често рязка загуба на мощност, която може да бъде дори фатална при високи скорости.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Уеднаквяването на колите обаче изравнява шансовете за победа. Въпреки това Chevrolet Monte Carlo успява да спечели 6 пъти поред първенството. Заслугата за това не е само на добрата кола, но и на факта, че тя е управлявана от някои от най-големите пилоти в историята на NASCAR - Дейл Ърнхард печели 2 титли, а Джеф Гордън - 3.С една се отчита и Тери Лабонте.

3. Lancia Delta - Група А

Световен шампионат по рали (WRC), 6 титли за 6 години
Петте най-добри състезателни коли в историята
През последните години във WRC свикнаха с тоталната доминация на Себастиан Льоб и Citroen, които спечелиха 9 световни титли. Те бяха последвани от двата триумфа на Себастиан Ожие и Volkswagen. Само че Льоб постигна това с 3 различни коли - Xsara, C4 и DS3. Затова и спокойно може да се каже, че най-добрият рали автомобил е творението на Джорджето Джуджаро - Lancia Delta.

Доминацията на тази кола е невероятна. Има първенства, като това през 1988 г., когато нейните пилоти не печелят само един от кръговете в шампионата. За 6 години Lancia Delta триумфира 6 пъти в надпреварата при конструкторите, както и 4 пъти при пилотите. Това се дължи на новите технологии, които използва. Сред тях са задвижването на четирите колела. Подобна схема по-рано използва и Audi, където също постигнат успехи в рали шампионата.
Петте най-добри състезателни коли в историята
За да може един автомобил да участва в група А на WRC е трябвало той да бъде на базата на сериен модел, произведен в тираж от най-малко 2500 бройки. Забележителното е, че първата серийна Lancia HF 4WD разполага с двигател с мощност от 165 к.с. - нещо, с което в момента могат да се похвалят и голям брой достъпни като цена автомобили. Не бива да се пренебрегва и фактът, че за успехите на Lancia Delta роля играе и отсъствието на сериозни конкуренти това време.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Производители като Audi и Peuegot са прекратили своите програми за развитие на рали машини със задвижване 4х4. Други марки - BMW и Ford, залагат на състезания на писта. По това време се появява Toyota, чиято Celica GT4 е първи опит за направа на състезателен автомобил със задвижване на четирите колела. Mazda на свой ред пък няма никакъв опит в ралитата, а освен това двигателят на модела 323 не разполага с достатъчно мощ. Всичко това също помага на Lancia.

4. Audi R8

Състезания за издържливост на писта, 6 поредни победи в "24 часа на Льо Ман".
Петте най-добри състезателни коли в историята
На теория суперколата на Audi печели 5 победи в легендарното състезание за периода 2000-2005 г. Само че автомобилът Bentley Speed 8, който финишира първи през 2003 г., въпреки многото си разлики от германската машина, на практика е напълно аналогичен. И едва ли е случаен фактът, че именно през тази година заводският отбор на Audi излиза във ваканция точно по време на състезанието, като преотстъпва най-добрите си пилоти, инженери и механици на Bentley.

Както и в случая с Lancia Delta, за успеха на Audi помага и липсата на достойни конкуренти. През 2000 г. от състезанията за издържливост си тръгват отборите на BMW, Mercedes-Benz и Toyota. Докато те са на пистата, Audi стига едва до третото място през 1999 г. Освен това заводският тим на компанията от Инголщат получава огромен финансов и технологичен ресурс от концерна Volkswagen.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Уви, не всичко е победи на пистата. При първите тестове на Audi R8 загива бившият световен вицешампион във Формула 1 Микеле Алборето. Въпреки това конструкцията на болида е впечатляваща. Основното предимство на машината е, че скоростната кутия и задното окачване са разположени в един модул, чиято замяна в случай на повреда отнема едва 10 минути. Конкурентите се нуждаят от цял час, за да направят същото. Затова и R8 е сравнен с конструктор Lego, тъй като работата на механиците по време на състезание е съществено облекчена.

5. КамАЗ-4326

Рали- рейдове, 7 победи в рали "Дакар" за 8 години
Петте най-добри състезателни коли в историята
Руският отбор "КАМАЗ-мастер" участва в състезания с модела си 4326 от 6 години, като за този период по конструкцията на машината са направени редица подобрения. Най-сериозните от тях са двете смени на използвания двигател. Първоначално тимът стартира в турбо-дизел, който е руско производство, но през миналата година бе решено да се заложи на аналогичен агрегат, дело на германската компания Liebherr.

От тима твърдят, че новият мотор се вписва прекрасно в конструкцията на камиона, въпреки че за поставянето му се е наложило кабината и самият двигател да бъдат преместени назад с цели 40 см.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Всъщност модификацията 4326 показва класата си най-добре през 2009 г. Тогава буквално до последните метри на рали "Дакар" екипажите на легендата Владимир Чагин и на Фирдаус Кабиров водят битката за първото място. В крайна сметка Кабиров печели с 4 минути аванс в крайното класиране, което за подобно изпитание е минимално.
Петте най-добри състезателни коли в историята
Има и провал - през 2012 г., когато двигателите и на трите камиона отказват. Единият от екипажите е дисквалифициран, след като се опитва да лъже с времето. Тава стряска шефовете на "КАМАЗ-мастер" и още на следващата година новото поколение пилоти направо смачка конкуренцията. И принуждава основния им конкурент - Жерар де Рой, да кара така, че камионът му буквално да се разпадне до средата на състезанието. Затова и не е изненадващо, че догодина 4326 отново ще бъде на старта на легендарното състезание.

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #20
    7 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Просто Ланча...беше. Сега къде са, няма ги. Ръждата ги изяде някъде през 90-те.
  • #19
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Стратос никога не е бил в група Б той е мачкал 70-те като отборна кола на Ланча, по-късно като кола ползвана от частни тимове. В група б е била Делта с4 със своите близо 600 коня от 900 кг. кола. Колкото до интегралето и група А ,почти всичките му опоненти бяха 4х4 селика,сиера,легаси,323,галант,алди 90 и.тн. Просто Ланча беше синоним на рали !
  • #18
    15 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Porsche 917(1969-1971)1100к.с, 0-100км/ч - 2.3 сек, 0-200км/ч - 5.3сек. Vmax - 390км/ч Има и много други легендарни състезателни автомобили, да направиш само топ 5 е невъзможно, а и тъпо.
  • #17
    11 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Спомената е само Ланчата защото тя се състезава в група А, като група B e закрита преди това. Там са Ауди Куатро, Стратос, 205Т16 и други. Тогава само тя има 4х4 а другите отбори нямата. превъзхожда ги технически и затова доминира в шампионата. В сегашния сампионат доминира VW, преди това Ситроен но колите са изравнени технически. При Льо Ман и Ауди е същото, просто са най-добрият отбор последните 15 години, Пежо се отказаха заради тях, випреки че имаха също добра дизелова кола.
  • #16
    24 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Е..ти загубената статия за Ланча има написано какво ли не само не и за самата Ланча. И точно пък при нея за липса на конкУренция не може и да става на въпрос. Като погледнеш през тези години какви коли бяха на стартовата решетка на ВРЦ. Това беше доминация на един отбор и една много добра машина,но не и липса на противници както примерно сега победите на фауве са точно такива, ситроен дръпнаха парите си от ралитата хюндай и те не значт какво правят там и пляскай с рачички като ауди в Льо ман!
  • #15
    11 rate up comment 18 rate down comment
    мда ( преди 10 години )
    BMW is the best car.
  • #14
    7 rate up comment 8 rate down comment
    Пилот изпитател ( преди 10 години )
    Мда стратоса също рено рс 01 първата кола с турбо във формула 1 и радиални гуми.А тоя камаз какво дири тука не знам то и при него няма конглокенция само татра ама те са слаби.Макларън ф1 гтр бие на Льо Ман 95-та прототипите които са по бързи теоретично.А бе има какво да се говори по тая тема.
  • #13
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Lancia Stratos ??? 350 кс на 980 кг. купе.1974 г.
  • #12
    22 rate up comment 5 rate down comment
    Пилот изпитател ( преди 10 години )
    Ауди дебютира 99-та пада от бмв но на следващата година нито порше нито бмв нито мерцедес се състезават само пескароло и тн които са частни отбори с много по-малки възможности ауди бяха хегемон без конглокенция пежо се появиха биха ги веднъж но поради липса на пари се отказаха.Общо взето ауди сами си се състезаваха.Ауди куатро е много по заслужил представител.
  • #11
    10 rate up comment 4 rate down comment
    бавареца ( преди 10 години )
    и аз се сещам за още някой, но си мисля че както и да я правят няма да намерят ферари за тая класация. освен може би някой модел от 50-те каран от Аскари. хаха.