Една от тези машини бе наречена "Батмобил", а друга бе сравнена с конструктора Lego. Трета плашеше пилотите с поведението на пътя си, а четвърта рязко губи скорост заради технически проблем. Въпреки недостатъците тези автомобили караха конкурентите си да скърцат със зъби от завист. Представяме ви 5-те най-добри състезателни коли в историята.
1. BMW 3,0 CSL
Шампионат на Европа за серийни автомобили (ETCC), 6 титли за 7 години..jpg)
Баварците имат успехи и във Формула 1 и в ралитата, но винаги са се концентрирали най-вече към състезанията с леки коли на писта. А в символ на тази дисциплина се превръща BMW 3,0 CSL, наречено още "Батмобил". Причината е не само във факта, че за 7 години марката печели 6 пъти титлата с този автомобил. А заради това, че историята на спортното подразделение на BMW стартира именно от тази машина.
Прякорът си колата получава заради агресивния си облик. Любопитното е, че за да получи право да участва в първенството, автомобилът трябва да бъде сертифициран, тоест от него да се произведени определен брой машини, чиито детайли по каросерията да бъдат идентични. В Германия обаче е забранено ползването на огромното антикрило, което се вижда на BMW 3,0 CSL. Компанията успява да се измъкне от неприятната ситуация, като включва този елемент в стандартното оборудване, но при предаването на колата на клиента, то е сложено в багажника.
Буквата L в името на машината означава "лек", като намаляването на теглото е постигнато с използването на по-тънки стоманени елементи. Капакът, вратите и багажникът са направени от алуминий, което също помага. Мощността на машината е 300 к.с., като това е максимално разрешеното от техническия регламент по това време.
2. Chevrolet Monte Carlo
Първенство - Winston Cup (NASCAR), 6 титли поред.
Деветдесетте години на миналия век се считат за "златния период" на NASCAR, тъй като по това време интересът на феновете и на спонсорите расте главоломно. В същото време обаче запалянковците и досега твърдят, че колите от четвърто поколение (сега машините са от шесто поколение), които се използват през периода 1992-2002 г. са най-лошите в историята на шампионата.
Критиците не харесват факта, че състезателните машини губят напълно връзката със серийните модели. И на пистата автомобилите изглеждат напълно еднакво - без надписите няма как да различиш Chevrolet Monte Carlo от големия му конкурент Ford Thunderbird. Пилотите също са недоволни, тъй като подобренията в аеродинамиката правят болидите твърде чувствителни и най-малката деформация в конструкцията, вследствие на удар с друга кола или с камък, създава големи проблеми в управлението - най-често рязка загуба на мощност, която може да бъде дори фатална при високи скорости.
Уеднаквяването на колите обаче изравнява шансовете за победа. Въпреки това Chevrolet Monte Carlo успява да спечели 6 пъти поред първенството. Заслугата за това не е само на добрата кола, но и на факта, че тя е управлявана от някои от най-големите пилоти в историята на NASCAR - Дейл Ърнхард печели 2 титли, а Джеф Гордън - 3.С една се отчита и Тери Лабонте.
3. Lancia Delta - Група А
Световен шампионат по рали (WRC), 6 титли за 6 години
През последните години във WRC свикнаха с тоталната доминация на Себастиан Льоб и Citroen, които спечелиха 9 световни титли. Те бяха последвани от двата триумфа на Себастиан Ожие и Volkswagen. Само че Льоб постигна това с 3 различни коли - Xsara, C4 и DS3. Затова и спокойно може да се каже, че най-добрият рали автомобил е творението на Джорджето Джуджаро - Lancia Delta.
Доминацията на тази кола е невероятна. Има първенства, като това през 1988 г., когато нейните пилоти не печелят само един от кръговете в шампионата. За 6 години Lancia Delta триумфира 6 пъти в надпреварата при конструкторите, както и 4 пъти при пилотите. Това се дължи на новите технологии, които използва. Сред тях са задвижването на четирите колела. Подобна схема по-рано използва и Audi, където също постигнат успехи в рали шампионата.
За да може един автомобил да участва в група А на WRC е трябвало той да бъде на базата на сериен модел, произведен в тираж от най-малко 2500 бройки. Забележителното е, че първата серийна Lancia HF 4WD разполага с двигател с мощност от 165 к.с. - нещо, с което в момента могат да се похвалят и голям брой достъпни като цена автомобили. Не бива да се пренебрегва и фактът, че за успехите на Lancia Delta роля играе и отсъствието на сериозни конкуренти това време. 
Производители като Audi и Peuegot са прекратили своите програми за развитие на рали машини със задвижване 4х4. Други марки - BMW и Ford, залагат на състезания на писта. По това време се появява Toyota, чиято Celica GT4 е първи опит за направа на състезателен автомобил със задвижване на четирите колела. Mazda на свой ред пък няма никакъв опит в ралитата, а освен това двигателят на модела 323 не разполага с достатъчно мощ. Всичко това също помага на Lancia.
4. Audi R8
Състезания за издържливост на писта, 6 поредни победи в "24 часа на Льо Ман".
На теория суперколата на Audi печели 5 победи в легендарното състезание за периода 2000-2005 г. Само че автомобилът Bentley Speed 8, който финишира първи през 2003 г., въпреки многото си разлики от германската машина, на практика е напълно аналогичен. И едва ли е случаен фактът, че именно през тази година заводският отбор на Audi излиза във ваканция точно по време на състезанието, като преотстъпва най-добрите си пилоти, инженери и механици на Bentley.
Както и в случая с Lancia Delta, за успеха на Audi помага и липсата на достойни конкуренти. През 2000 г. от състезанията за издържливост си тръгват отборите на BMW, Mercedes-Benz и Toyota. Докато те са на пистата, Audi стига едва до третото място през 1999 г. Освен това заводският тим на компанията от Инголщат получава огромен финансов и технологичен ресурс от концерна Volkswagen.
Уви, не всичко е победи на пистата. При първите тестове на Audi R8 загива бившият световен вицешампион във Формула 1 Микеле Алборето. Въпреки това конструкцията на болида е впечатляваща. Основното предимство на машината е, че скоростната кутия и задното окачване са разположени в един модул, чиято замяна в случай на повреда отнема едва 10 минути. Конкурентите се нуждаят от цял час, за да направят същото. Затова и R8 е сравнен с конструктор Lego, тъй като работата на механиците по време на състезание е съществено облекчена.
5. КамАЗ-4326
Рали- рейдове, 7 победи в рали "Дакар" за 8 години
Руският отбор "КАМАЗ-мастер" участва в състезания с модела си 4326 от 6 години, като за този период по конструкцията на машината са направени редица подобрения. Най-сериозните от тях са двете смени на използвания двигател. Първоначално тимът стартира в турбо-дизел, който е руско производство, но през миналата година бе решено да се заложи на аналогичен агрегат, дело на германската компания Liebherr.
От тима твърдят, че новият мотор се вписва прекрасно в конструкцията на камиона, въпреки че за поставянето му се е наложило кабината и самият двигател да бъдат преместени назад с цели 40 см. 
Всъщност модификацията 4326 показва класата си най-добре през 2009 г. Тогава буквално до последните метри на рали "Дакар" екипажите на легендата Владимир Чагин и на Фирдаус Кабиров водят битката за първото място. В крайна сметка Кабиров печели с 4 минути аванс в крайното класиране, което за подобно изпитание е минимално. 
Има и провал - през 2012 г., когато двигателите и на трите камиона отказват. Единият от екипажите е дисквалифициран, след като се опитва да лъже с времето. Тава стряска шефовете на "КАМАЗ-мастер" и още на следващата година новото поколение пилоти направо смачка конкуренцията. И принуждава основния им конкурент - Жерар де Рой, да кара така, че камионът му буквално да се разпадне до средата на състезанието. Затова и не е изненадващо, че догодина 4326 отново ще бъде на старта на легендарното състезание.
Снимки: Интернет


1