IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ШЕФЪТ НА ПОРШЕ ВЕНДЕЛИН ВИДЕКИНГ: ФОЛКСВАГЕН СЕ НУЖДАЕ ОТ ПО-ЯСНА ВИЗИЯ

Интервю на председателя на Борда на директорите на Порше Венделин Видекинг пред немския в. Ханделсблат

ШЕФЪТ НА ПОРШЕ ВЕНДЕЛИН ВИДЕКИНГ: ФОЛКСВАГЕН СЕ НУЖДАЕ ОТ ПО-ЯСНА ВИЗИЯ
Тази година през септември Порше придоби 18.5% дял във Фолксваген и се превърна в най-големият акционер на автомобилната група. За това дали инвестицията си е струвала и какви са намеренията на Порше Ханделсблат разговаря с шефа на фирмата Видекинг.ХБ: Вие сте приеман като един от най-успешните мениджъри в световната автомобилна индустрия. След като купихте 18.5% от Фолксваген обаче, стойността на тези акции падна с близо 300 милиона евро. Не ви ли се струва, че инвестицията не е съвсем добра?ВВ: Как стигнахте до този извод? Откога инвестициите се преценяват от курса на акциите за един ден? Причината за влизането ни във Фолксваген е ясната ни фирмена стратегия.ХБ: Не купихте ли акциите на прекалено висока цена?
ВВ:Най-подходящото време е трудно да бъде улучено точно. А когато купувате толкова голям пакет от акции самата ваша покупка повишава цената на акциите. За сметка на това не трябваше да плащаме нищо допълнително към цената на акциите, купувани в пакет. Смятам, че като цяло балансът ни е позитивен.ХБ: Закупихте 18.5% от Фолксваген. Става така, че макар да сте най-малкия производител от немските автомобилни фирми фактически контролирате европейската фирма номер едно. Искате ли да получите още по-голям дял от Волфсбургската фирма?ВВ: Всъщност искахме да станем най-големия акционер във Фолксваген и станахме такъв. Не можем обаче да контролираме фирмата.
ХБ: Засега. Изключвате ли възможността да повишите дела си до 25% и така да получите блокиращ глас?ВВ: Нищо не бива да се изключва. Но блокиращият глас не беше наша първостепенна цел. Преди това трябва да стигнем поне до лагер номер 1. Засега сме още в базовия лагер.
ХБ: А какво пречи да се покори самият връх? Сливането?ВВ: Делът в собствеността може винаги да бъде коригиран и от това опасност за Порше няма. Сливането - напротив, не може да се поправи. Моя цел е всички тези решения да не застрашават съществуването на Порше. В края на краищата човек не би трябвало да надценява силите си.
ХБ: Губи ли Фолксваген от това, че има за обществен акционер провинция Долна Саксония?ВВ: Не може да се даде еднозначен отговор. Но от опита може да се заключи, че политическата логика често е различна от бизнес логиката.
ХБ: А какво ще стане ако не се разбирате с Долна Саксония която също е голям акционер във Фолксваген?ВВ: Порше е в Германия от дълги години. Тук сме един от най-големите платци на данъци. От това печели и Долна Саксония. Предполагам, че в борда на Фолксваген ще се разбираме с нашия политически партньор.
ХБ: Няма ли сблъсък на интереси между Порше и Фолксваген?Отговор: Относително малко ако става въпрос за реализация на продукцията. Засичаме се само в 2.8% от пазара.
ХБ: Но по отношение на оборота процентът е по-голям...ВВ: Да но също не е значително, около 7-8 %. При печалбата интересите ни въобще не се застъпват.
ХБ: ...защото Фолксваген губи от производството на коли от луксозния клас. Дали от гледна точка на масовия потребител има смисъл да се произвеждат автомобили като Фаетон и Бугати?ВВ: Това са въпроси които трябва да се обсъждат в Борда, а не пред обществото...
ХБ: Но Вие сам казвате, че във Фолксваген нещо трябва да се промени...ВВ: Да. И затова сме във Фолксваген. Искаме конструктивно да се включим в решаването на стратегическите въпроси.
ХБ: Означава ли това, че досегашния Борд на Фолксваген има недостатъци?ВВ: Аз водя Порше като бизнесмен. Така трябва да бъде воден и Фолксваген. Не бива при взимането на непопулярни решения, каквото например е това да се съкратят работни места, оперативното ръководство да остава без достатъчна подкрепа от Борда, защото там не искат да носят отговорност за неприятните последици от такова решение.
ХБ: Нужна ли е Вашата помощ на Борда на Фолксваген?ВВ: Не е нужна. Става въпрос за това открито да се обсъжда стратегията и от време на време да се поставят критични въпроси. Който ме познава знае, че в Борда на Фолксваген няма само да седя, а ще искам с нещо да допринеса за неговата работа.
ХБ: Малко ли прави мениджмънтът на Фолксваген?ВВ: И това не е истина. Те назоваха точно проблемите. Поставиха си амбициозни цели за 2006/7 година и това също ще обсъждаме.
ХБ: Това звучи като заплаха за господин Пишетсридер...ВВ: Но защо? Мениджмънтът и заетите във фирмата трябва да знаят как изглежда конкуренцията в света. Ясно е, че Фолксваген трябва да се бори с номер едно в категорията си - Тойота. По този път не можем да оставим оперативното ръководство само. Имаме много цели. Just Do It!
ХБ: Какво конкретно искате да кажете с това?ВВ: Първо трябва да повишим производителността на труда и да притиснем конкуренцията с новите модели. Наред с това Фолксваген се нуждае от по-добра визия за това, къде трябва да бъде след пет години например.
ХБ: А как трябва да изглежда тази визия?ВВ: Не мога толкова лесно да извадя отговорът от ръкава си. И ние в Порше сме се ориентирали от това, което произвежда Тойота и сме предприели твърди мерки. В същото време дадохме перспектива на нашите хора с новите ни модели и им показахме къде искаме да бъдем след пет години. Казано накратко, трябва да спечелим хората си на своя страна и за нашите цели.
ХБ: А според Вас как би трябвало да изглежда визията за бъдещето на Фолксваген?ВВ: Днес на този въпрос не мога да отговоря. Но ще мислим над него. Наред с другото това е цел на десетчленния ни стратегически тим. Но не искам да изпреварвам събитията.
ХБ: Най-важното решение на Порше е за новата четвърта моделова серия, спортното купе Panamera. Тук като производствен партньор изглежда ще се включи Фолксваген?ВВ: Това не е нужно. При изработката на Панамера Фолксваген може само да снабдява с някои части. При това въпросът ще се реши от конкурентоспособността им. Ако не стане с Фолксваген ще намерим друг. В края на краищата от Панамера искаме да печелим.
ХБ: Порше прави това доста добре. Имате ли рецепта и за други фирми?ВВ: В тази област се работи нълго. Ето БМВ например днес печели от добрата визия на предишния си шеф Еберхард фон Кюнхайн. Аз съм начело на Порше вече 13 години. И мога да кажа, че нито веднаж не съм повторил една грешка. Това за други фирми, чиито мениджмент се сменя на всеки две години, не мога да твърдя.
ХБ: В крайна сметка искате да кажете, че стойността на акциите не е най-важното нещо...ВВ: Точно така. Затова не съм държал никога на това. Мисля, че няколко мои колеги виждат нещата по същия начин. Най-мощни са фирмите, които искат не само касата да е наред но и заетите да се чувстват добре. Накратко във фирмите се нуждаем от повече отговорност и етика. {moscomment}
0 от 500