IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Cactus търси място под слънцето

Пробвахме нестандартния модел на Citroen

Cactus търси място под слънцето

Има коли, които трудно могат да бъдат отличени от общата маса, но има и такива, които лесно го правят. Такъв е например Nissan Juke, който предизвика много различни реакции с необикновения си дизайн. Някои го харесаха, други - не.

Нестандартният подход към външния му вид накара и други компании да помислят в тази посока. Една от тях е Citroen, която пусна на пазара цяла нова линия - DS. Французите обаче предлагат и един друг модел, който ще продават под своята марка - Cactus. Именно него имахме възможност да тестваме.
Cactus търси място под слънцето
От компанията твърдят, че Citroen C4 Cactus, както е пълното название на автомобила, връща марката към нейните корени. Новият модел е сравнен с легендарния 2CV, произвеждан през периода 1948-1990 г. И той залага на същия аскетичен стил, но същевременно е ориентиран към най-различен тип клиенти - както към младите семейни хора, така и към тези, които вече са се оттеглили от активния начин на живот.
Cactus търси място под слънцето
Като цяло Cactus наистина е различен - като се почне от името (Кактуса е известен с това, че оцелява при най-различни условия), мине се през нестандартния му външен вид и се стигне до новаторските технологии, използвани за направата и за оборудването му. Още преди 2 години той бе показан като концептуален модел, но вече по улиците на Европа може да се срещне и серийната му версия. Размерите на возилото са дължина 4.16 м, широчина 1.73 м, височина 1.48 м и междуосие от 2.60 м. Багажникът предлага вместимост от 358 л.
Cactus търси място под слънцето
Всъщност машината представлява компактен кросовър, който освен с авангарден и оригинален дизайн, може да се похвали и с изключително ниско тегло. Общата маса на Cactus е само 980 кг., като това е с 200 кг. по-малко от базовата версия на хечбека C4. Постижението е възможно благодарение на платформата PSA Platform 1, както и на конструкцията на автомобила, която изработена от високоякостна стомана. Капакът на двигателя и защитните дъги пък са направени от алуминий.

Голямата новост при модела обаче са защитните елементи по каросерията. Те се наричат Air bumps и предпазват при удар. Предимствата им са две - първо се сменят доста бързо и съкращават времето за престой в сервиза. И второ - цената им абсолютно достъпна. Тези на вратите струват 35 лв.
Cactus търси място под слънцето
Салонът на Cactus e максимално олекотен и опростен. Предните седалки са събрани в едно цяло, задните странични прозорци се отварят само настрани (липсата на механизми също е изиграла сериозна роля за олекотяването на автомобила), а въздушната възглавница за пасажера отпред е вградена в тавана, като така остава повече място в жабката.

Цифровият приборен панел в салона на модела отговаря за всички измервателни уреди, включително скоростомера. Повечето спомагателни системи - радио, навигация, климатик, настройки на автомобила и свързване чрез Bluetooth, се управляват с помощта на 7-инчов сензорен екран, поставен вдясно от шофьора. На екрана може да се извади информация за времето, за най-близките места за паркиране и бензиностанции, телефонен справочник и друга полезна информация.
Cactus търси място под слънцето
Целта на Citroen е този автомобил да накара хората да не се заглеждат към моделите, предлагани от Dacia и Renault (от компанията обявиха, че основният му конкурент е Captur, въпреки че според нас това е Peugeot 2008, с който разделят една платформа). За целта освен достъпен, той трябва да бъде и икономичен. Получаваме шанса да изпробваме версията с бензинов двигател VTi 82 с обем 1.2 л. Мощността му, както личи и от името е 82 к.с., а максималният въртящ момент - 118 Нм. Съчетан е с пилотирана (ETG) скоростна кутия, която в началото на пътуването се оказва най-големият ни проблем.

Самият мотор е напълно достатъчен да тегли автомобила, чието тегло се е увеличило значително с наличието на четирима възрастни в него. Трансмисията обаче "ни вкарва в приключение", когато се налага да задминаваме на магистралата. Вместо да ускори при подаване на газ, автомобилът сякаш намалява скоростта. Налага се с "перата" на волана да се свали една предавка, за да може да последва бързо излизане от ситуацията.
Cactus търси място под слънцето
Всъщност след около 20-ина минути шофиране нещата започват да си идват на мястото. Просто осъзнаваш, че подаването на газта не трябва да бъде толкова рязко, а по-постепенно. Когато се държи на по-високи обороти, Cactus няма проблеми с бързото ускоряване. Като цяло основното предимство на ЕTG-скоростната кутия е, че е по-лека от стандартния автомат, а също така е и по-евтина. Цената на тази трансмисия е почти същата като механичната. И това може да я превърне в предпочитана най-вече от дамите, шофиращи в големите градски задръствания.

Не бива да се пропуска и факта, че благодарение на малкото си тегло машината е много лесно управляема и пъргава. Освен това тя разполага и с редица технологии за подпомагане на водача. Сред тях е системата Park Assist, която улеснява шофьора при търсене на място на паркинг и извършва автоматично маневрата, след като открие празно място за паркиране. Паркирането е улеснено от камера за заден ход, която показва изображението на екрана.
Cactus търси място под слънцето
На връщане обаче решаваме да видим какво ще се случи, ако изберем дизелов двигател и механична скоростна кутия с 5 степени. Версията BlueHDi 100, предлагаща мощност от 100 к.с. и 254 Нм, е съвсем различна. По-голямата мощност се усеща веднага, а класическата ръчна скоростна кутия прави нещата още по-лесни. Най-голямото удовлетворение обаче идва, когато погледнеш разхода на гориво. При бензиновата версия той бе над 7 л/100 км, докато при разумно шофиране при дизела може да се стигне до по-малко от 4 л/100 км.

В Citroen са се погрижили техният Cactus да бъде и високотехнологичен. Моделът се предлага с услугата CITROEN eTouch, която включва система за спешно повикване и пътна помощ с локализация (според държавата, в която се намира), две безплатни сервизни обслужвания и разположение 24 часа и 7 дни в седмицата, като са достъпни чрез интегрирана SIM карта.
Cactus търси място под слънцето
Цените на модела стартират от 25 934 лв., което изглежда ги приближава именно до Dacia с по-високо ниво на оборудване или до по-достъпните модели на Renault. С екстрите обаче Cactus "скача" нагоре и ще трябва здраво да се потруди, за да убеди клиентите, че именно той е техният автомобил.

Снимки: Automedia.bg

0 от 500
  • #13
    6 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    И 40 минуса да ми сложите, аз ще си напиша че е грозен ***, пък вие си го харесвайте и си го купувайте.
  • #12
    0 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Дас Ваген!
  • #11
    8 rate up comment 0 rate down comment
    IND ( преди 9 години )
    Сега гледах какво предствлява този door edge protector на Форд. Доста интересно решение. Но докато го няма по всички коли няма да има голям ефект защото така предпазваш другите а при този Ситроен си предпазен ти :)
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    automotive ( преди 9 години )
    @INDЯки са и добре седят на Cactus, ама не са за всеки тип кола. Ford имат система предпазваща вратите от удар като се отварят - door edge protector. Виж го в youtube, интересна идея е.
  • #9
    16 rate up comment 0 rate down comment
    IND ( преди 9 години )
    Най ми харесаха тия Air Bumps и трябва всички коли да ги правят така - така няма да се притесняваш за одрасквания по колата на паркинга от невнимателни шофьори или при отваряне на врати... като се прецакат ги сменяш и е много по евтино от пребоядисване...
  • #8
    12 rate up comment 0 rate down comment
    automotive ( преди 9 години )
    Според мен е много интересен модел и е типичен представител на old-school Citroen-ите (в добър смисъл). Това да го нарекат C4 е маркетингов трик, защото колата е на базата на C3, та сравнението на теглото му (200кг надолу) спрямо C4 е неумесно от инженерна гледна точка.
  • #7
    22 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    ей всички са изгоряли със ситроени а защо аз и брат ми не изгоряхме с 4 различни ситроена - просто като се купуват се внимава да са гледани и са чудни автомобили
  • #6
    10 rate up comment 22 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не знам Ситроен да правят "напредничави" автомобили. Но със соигурност прсвят некачествени автомобили. Веднъж изгорях с такъв *** и повече не искам да я чуя тази талашарска марка.
  • #5
    21 rate up comment 4 rate down comment
    МС ( преди 9 години )
    Видях го на живо - уникален е ! С удоволствие бих си го купил нищо ,че съм фен на немските коли!
  • #4
    28 rate up comment 3 rate down comment
    KKK ( преди 9 години )
    Кво и е на имиджа на марката! Да правиш интересни и напредничави автомобили лошо ли е??? Не виждам защо Кактус да не струва поне колкото КИА от тоя клас...