IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Cactus търси място под слънцето

Пробвахме нестандартния модел на Citroen

Cactus търси място под слънцето

Има коли, които трудно могат да бъдат отличени от общата маса, но има и такива, които лесно го правят. Такъв е например Nissan Juke, който предизвика много различни реакции с необикновения си дизайн. Някои го харесаха, други - не.

Нестандартният подход към външния му вид накара и други компании да помислят в тази посока. Една от тях е Citroen, която пусна на пазара цяла нова линия - DS. Французите обаче предлагат и един друг модел, който ще продават под своята марка - Cactus. Именно него имахме възможност да тестваме.
Cactus търси място под слънцето
От компанията твърдят, че Citroen C4 Cactus, както е пълното название на автомобила, връща марката към нейните корени. Новият модел е сравнен с легендарния 2CV, произвеждан през периода 1948-1990 г. И той залага на същия аскетичен стил, но същевременно е ориентиран към най-различен тип клиенти - както към младите семейни хора, така и към тези, които вече са се оттеглили от активния начин на живот.
Cactus търси място под слънцето
Като цяло Cactus наистина е различен - като се почне от името (Кактуса е известен с това, че оцелява при най-различни условия), мине се през нестандартния му външен вид и се стигне до новаторските технологии, използвани за направата и за оборудването му. Още преди 2 години той бе показан като концептуален модел, но вече по улиците на Европа може да се срещне и серийната му версия. Размерите на возилото са дължина 4.16 м, широчина 1.73 м, височина 1.48 м и междуосие от 2.60 м. Багажникът предлага вместимост от 358 л.
Cactus търси място под слънцето
Всъщност машината представлява компактен кросовър, който освен с авангарден и оригинален дизайн, може да се похвали и с изключително ниско тегло. Общата маса на Cactus е само 980 кг., като това е с 200 кг. по-малко от базовата версия на хечбека C4. Постижението е възможно благодарение на платформата PSA Platform 1, както и на конструкцията на автомобила, която изработена от високоякостна стомана. Капакът на двигателя и защитните дъги пък са направени от алуминий.

Голямата новост при модела обаче са защитните елементи по каросерията. Те се наричат Air bumps и предпазват при удар. Предимствата им са две - първо се сменят доста бързо и съкращават времето за престой в сервиза. И второ - цената им абсолютно достъпна. Тези на вратите струват 35 лв.
Cactus търси място под слънцето
Салонът на Cactus e максимално олекотен и опростен. Предните седалки са събрани в едно цяло, задните странични прозорци се отварят само настрани (липсата на механизми също е изиграла сериозна роля за олекотяването на автомобила), а въздушната възглавница за пасажера отпред е вградена в тавана, като така остава повече място в жабката.

Цифровият приборен панел в салона на модела отговаря за всички измервателни уреди, включително скоростомера. Повечето спомагателни системи - радио, навигация, климатик, настройки на автомобила и свързване чрез Bluetooth, се управляват с помощта на 7-инчов сензорен екран, поставен вдясно от шофьора. На екрана може да се извади информация за времето, за най-близките места за паркиране и бензиностанции, телефонен справочник и друга полезна информация.
Cactus търси място под слънцето
Целта на Citroen е този автомобил да накара хората да не се заглеждат към моделите, предлагани от Dacia и Renault (от компанията обявиха, че основният му конкурент е Captur, въпреки че според нас това е Peugeot 2008, с който разделят една платформа). За целта освен достъпен, той трябва да бъде и икономичен. Получаваме шанса да изпробваме версията с бензинов двигател VTi 82 с обем 1.2 л. Мощността му, както личи и от името е 82 к.с., а максималният въртящ момент - 118 Нм. Съчетан е с пилотирана (ETG) скоростна кутия, която в началото на пътуването се оказва най-големият ни проблем.

Самият мотор е напълно достатъчен да тегли автомобила, чието тегло се е увеличило значително с наличието на четирима възрастни в него. Трансмисията обаче "ни вкарва в приключение", когато се налага да задминаваме на магистралата. Вместо да ускори при подаване на газ, автомобилът сякаш намалява скоростта. Налага се с "перата" на волана да се свали една предавка, за да може да последва бързо излизане от ситуацията.
Cactus търси място под слънцето
Всъщност след около 20-ина минути шофиране нещата започват да си идват на мястото. Просто осъзнаваш, че подаването на газта не трябва да бъде толкова рязко, а по-постепенно. Когато се държи на по-високи обороти, Cactus няма проблеми с бързото ускоряване. Като цяло основното предимство на ЕTG-скоростната кутия е, че е по-лека от стандартния автомат, а също така е и по-евтина. Цената на тази трансмисия е почти същата като механичната. И това може да я превърне в предпочитана най-вече от дамите, шофиращи в големите градски задръствания.

Не бива да се пропуска и факта, че благодарение на малкото си тегло машината е много лесно управляема и пъргава. Освен това тя разполага и с редица технологии за подпомагане на водача. Сред тях е системата Park Assist, която улеснява шофьора при търсене на място на паркинг и извършва автоматично маневрата, след като открие празно място за паркиране. Паркирането е улеснено от камера за заден ход, която показва изображението на екрана.
Cactus търси място под слънцето
На връщане обаче решаваме да видим какво ще се случи, ако изберем дизелов двигател и механична скоростна кутия с 5 степени. Версията BlueHDi 100, предлагаща мощност от 100 к.с. и 254 Нм, е съвсем различна. По-голямата мощност се усеща веднага, а класическата ръчна скоростна кутия прави нещата още по-лесни. Най-голямото удовлетворение обаче идва, когато погледнеш разхода на гориво. При бензиновата версия той бе над 7 л/100 км, докато при разумно шофиране при дизела може да се стигне до по-малко от 4 л/100 км.

В Citroen са се погрижили техният Cactus да бъде и високотехнологичен. Моделът се предлага с услугата CITROEN eTouch, която включва система за спешно повикване и пътна помощ с локализация (според държавата, в която се намира), две безплатни сервизни обслужвания и разположение 24 часа и 7 дни в седмицата, като са достъпни чрез интегрирана SIM карта.
Cactus търси място под слънцето
Цените на модела стартират от 25 934 лв., което изглежда ги приближава именно до Dacia с по-високо ниво на оборудване или до по-достъпните модели на Renault. С екстрите обаче Cactus "скача" нагоре и ще трябва здраво да се потруди, за да убеди клиентите, че именно той е техният автомобил.

Снимки: Automedia.bg

0 от 500
  • #23
    5 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Така ли?! :) А защото по улиците виждам само 15 годишни Мерцедеси и Фолксвагени, докато японски автомобили на такава възраст почти не се срещат?!
  • #22
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    китайските вагени и мерцедеси са смешни още в магазина като са нови, а след 15 години са отдавна претопени в капаци за тоалетни чинии.
  • #21
    9 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Искаш иновация в какво - дизайна?! Все мисля, че Ситроен е достатъчно иновативна марка, за да разчита на дизайн! Ако оправят качеството, защото след 2002 то тръгна рязко надолу, мисля, че ще имат успех! Нисан Жук също е с иновативен дизайн, особено ако си мека китка би следващо да е идеален! Все си мисля, че само жените избират колите по цвят и дизайн, но явно не било така! VW имат класически дизайн, Mercedes също. Този дизайн не е модерен, но не остарява и не става смешен! Но хора всякакви...
  • #20
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    карайте си полотата с дизайн който се променя на 15 години веднъж със здравенякои хора искаме иновация
  • #19
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не изглежда зле Ситроенчето, дано да са оправили качеството!
  • #18
    4 rate up comment 10 rate down comment
    samo vw ( преди 9 години )
    das *** e kolata samo germany
  • #17
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    @ матю: в статията са пропуснали да отбележат че има и 1.2 турбо двигател който се явява върха на гамата с 110 коня и 205 нм среден разход 4.7 (поне по документи) така че даже леко превъзхожда каптура но и цената отива към 30к като сложиш и климата стана 33к
  • #16
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Смут ( преди 9 години )
    От цялото ревю, не ми хареса идеята на задните прозорци.
  • #15
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Матю ( преди 9 години )
    Интересена колица.Малко или много всички коли ще станат полуджипки или кросовъри както ги наричат.Такава е световната мода а и който е седнал на високо не ще да сяда в ниска кола.Бъдещето на т.н. седани или стандартни коли е доста мрачно и неясно. Иначе 980кг. за подобна кола си е постижение но ако трябва да се мери с Каптюр- най-продаваната подбна полуджипка в Европа, леко издиша. За 26 бона пеното е с турбо мотор 90коня-доста по добре вървящ и харчещ от атмосверен 1.2 а и климата се доплаща.
  • #14
    5 rate up comment 3 rate down comment
    ... ( преди 9 години )
    Дай малко време за 40 минуса.