Компанията Renault показа концептуалния модел Eolab, който е оборудван с хибриден агрегат и изразходва едва 1 л/100 км гориво. Дебютът на хечбека пред публика ще се състои на предстоящото автомобилно изложение в Париж.
В силовия агрегат на Eolab са включени 3-цилиндров бензинов двигател с обем 1.0 литър, развиващ 75 к.с. (95 Нм въртящ момент), 3-степенна скоростна кутия, електромотор, чиято мощност е 68 к.с. и 200 Нм и комплект литиево-йонни батерии с емкост 6.7 кВт/ч. Само на електричество хечбекът може да измине около 60 км.
Eolab работи на два режима – weekday (за всекидневно пътуване от дома до работата) и weekend (за по-продължителни пътувания). В първия случай агрегатът използва предимно електричество, като на първа предавка максималната скорост е 60 км/ч, а на втора достига до 120 км/ч. При превключване на трета скорост автоматично се включва двигателят с вътрешно горене. При режима weekend електрическата тяга се използва само при тръгване от място, като при ниски обороти електромоторът работи едновременно с бензиновия двигател.
Теглото на Eolab e 955 кг, като това е постигнато благодарение на използване на олекотени материали в конструкцията. Покривът на прототипа е направен от магний, разките на вратите са от стомана, задните стойки и по-голяма част от шасито са от алуминий, а капакът и вратите от специална пластмаса.
Коефициентът на челно съпротивление при концепта на Renault e 0.235, което се приближава до най-добрия резултат при серийнии автомобили – 0.23 на Mercedes-Benz CLA. Прототипът е получил редица аеродинамични елементи, като преден сплитер, който се отпуска при скорост от 70 км/ч за ограничаване на въздушния поток под автомобила, а също така и задкрилки с размери 40 на 10 см, разположени на задната броня.
Спирачните механизми на Eloab се различават от традиционните, като за тяхното разработване са помагали и инженерите от компанията Continental. При натискане на педала на спирачката накладките не докосват повърхността на дисковете. Електрониката на автомобила е така програмирана, че сама „разпознава“ ситуация, при която шофьорът ще натисне спирачката и го изпреварва, като приближава накладките до дисковете. По този начин се пести гориво, а и се удължава живота на самите накладки
В салона на Eolab всички функции се управляват от 11-инчов дисплей на централната консола. Той е разделен на две части – на горната се прожектират изображенията от камера, която заменя огледалото за заден ход, а на долната отговаря зааудиосистевата и климатика. Приборният панел е заменен с цифров аналогов.
Засега не се споменава нищо за евентуалното пускане на Renault Eolab в серийно производство. Концептът е отговор на поставената от плавителството на Франция задача за построяване на свръхикономичен автомобил, но не е ясно какво ще е неговото бъдеще.
Снимки: Renault