IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Северна Корея – страната без автомобили

За Северна Корея знаем много малко. За автомобилистите в тази страна още по-малко. Знае се обаче едно – най-големият автолюбител в страната е водачът – Ким Чен Ир.

Северна Корея – страната без автомобили
Той притежава флотилия от стотици, някои от които и уникални автомобили. Това разбира се не е изненада, но въпросът си остава – що за автомобилен транспорт има в тази затворена страна? Произвеждат ли коли севернокорейците или ги внасят и откъде? 

Северна Корея е една от най-бедните страни в света. Към това прибавете тираничен режим, който забранява на населението неща, които другаде са приети за обичайни. Това важи и за автомобилите. 

Интересно е обаче, че не винаги е било така. Веднага след Втората световна война Северна Корея започва да развива собствено автомобилостроене. Първоначално произвеждали товарни и военни машини 4х4. Това ставало на базата на съветската техника, която след като била докарана, била разглобена до последното винтче и буквално изкопирана за местно производство. 

По-късно същото се случило и при леките автомобили, където обаче изкопирали Mercedes-Benz 190. В Северна Корея бяха произвеждани малко комични реплики на славния Mercedes 190 чак до 90-те години на миналото столетие. Качеството било трагично, автомобилите често спирали, по пътя се пълнели с прах, а когато вали с вода. След трагичните години към края на миналия век, когато хиляди севернокорейци измират от глад, автомобилната индустрия колабирала. 

Днес в Северна Корея е останал все пак един производител на автомобили - Pyongyhwa Auto. Там сега се монтира някакво подобие на Fiat Siena, който в Северна Корея се казва Hwiparam. Фирмата е основана през 2002 г. и за изминалите пет години е произвела около 2 хиляди леки коли и пикапи. Отскоро китайската фирма Brilliance използва част от производствените мощности за да произвежда там минибуси Jinbei Haise. 


В Северна Корея са регистрирани около 20 хиляди автомобили. Това означава, че на хиляда души се падат 0.89 автомобила. Това се дължи не само на бедността на хората, но и на пълната забрана да се притежават частни автомобили. Високата номенклатура има служебни коли, обикновено със затъмнени стъкла и шофьор. 

За сметка на това вождът Ким Чен Ир има стотици автомобили, като най-любима марка за него е Mercedes-Benz. Интересно е, че от всеки модел има между пет и десет съвсем еднакви коли. При движение в града в колоната са поне пет от тях, без да се знае в коя се намира вождът. Това за сигурност. 

Интересно е, че макар да няма частна собственост при автомобилите, в страната някак си функционира пазар на употребявани автомобили. Според японска статистика през 2005-2006 година в Северна Корея са внесени около 1500 автомобили втора употреба. Бивш търговец на стари коли, който е избягал в Южна Корея казва, че най-много се търгували японски коли стари около 10-12 години. Кола купена в Япония за 1500 долара в Северна Корея се продавала за 3000 долара. За десет годишна Toyota Crown (източно азиатски модел еквивалентен на Honda Legend), в Пхенян се искат 8000 долара. Напоследък имало търсене и на европейски модели от Audi и Volkswagen.
0 от 500